Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[RAID-IDE] 3ware Escalade ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45
ik overweeg een 3ware escalade aan te schaffen
meer bepaald een ide 7500 :p

info: http://www.3ware.com/products/pdf/Escalade7500DS6-7.qk.pdf

ik twijfel nog tussen de 7500-4 en den 7500-8 (resp. 4 en 8 schijven mogelijk)

ik vroeg me af of iemand hier ervaringen heeft met een van deze controllers? :)

indien mogelijk post de farikant van de HD's ook ff
thx! :9

Siesteem Spekkies!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een 6410 met 2x IBM's in raid 1. Loopt prima, ben er zeer te vreden over.

Wkamphuis (ook een gotter) heeft geloof ik een 7450 met 4 schijven in Raid 5.

Verwijderd

Wkamphuis (ook een gotter) heeft geloof ik een 7450 met 4 schijven in Raid 5.
Icq maar ;)

[edit, bij nader inzien kan ik beter op got posten, kan iedereen gewoon meelezen]

Ik heb de 7500-4 met vier western digital 1000bb's (100gb, 7200rpm). Deze geven in raid5 300Gb ruimte en redunatie. Ik heb in het afgelopen jaar al wat problemen gehad zoals een gescheurde kabel of een voedingsstekker die losschiet en elke keer vangt de controller de fout netjes op. Met het 3ware 3dm tooltje kan je via een browser erg gemakkelijk allerlei dingen instellen en bijv. automatisch een email krijgen bij problemen.

De snelheid valt in mijn server een beetje tegen, 35Mb/s schrijven en 70Mb/s lezen. Op een beter moederbord (lees geen Via-chipset) gaat het een stuk beter, 60Mb/s schrijven en 90Mb/s lezen. Dat is best heel netjes voor een raid5 controller.

De support van 3ware is ook perfect, 3ware ondersteund gewoon linux dus bonnie++ en kernel-patches doen ze niet moeilijk over. Ook kreeg ik meestal binnen een dag een antwoord op vragen, soms binnen het uur.

Al met al kan ik 3ware van harte aanraden, veilig, snel en gewoon kwaliteit. Zeker op een server met linux (of bsd) is het ideaal, de drivers zijn perfect en zitten gewoon in de standaard kernel.

Zie hier voor wat benchmarks (bonnie++)
Hier een copy van 3ware 3dm tool
En hier wat geile plaatjes van wat 3ware qua serial-ata gaat bieden

[/edit]

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45
geen andere gotters? ;(

Siesteem Spekkies!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb net een paar dagen een Escalade 7810 in een van m'n PC's. Er zitten 8 Maxtor schijven aan van 120GB, 5400 rpm in RAID-5. De seektime ligt ongeveer op 20 milliseconden. Lezen gaat met een dikke 80MB/sec, waarschijnlijk nog wel sneller als ik 64 bits PCI had.

Schrijven gaat bedroevend traag. In RAID-0 kon ik met 80MB/sec schrijven, in RAID-5 maximaal zo'n 20MB/sec. Dat het bij wkamphuis sneller gaat ligt misschien aan het feit dat hij Fusion-technologie op z'n kaartje heeft. Ikzelf heb dat niet, de Escalade 7850 is een 8-poorts versie die dat wel heeft. Deze kaart is nog weer 200 euro duurder. Voor mijzelf maakt dat slome schrijven niet zo heel veel uit. Het gaat mij meer om de vette opslagcapaciteit, waarvan er nog een keer een HDD kapot mag gaan.

Omdat ik het ding nog maar zo kort heb, heb ik 'm nog niet echt getweaked. Misschien dat 't schrijven nog wel sneller wil.

Siditamentis astuentis pactum.