Waar bevinden wij ons in het heelal?

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
Ik het pas de TV serie 'The Planets' gezien. Die ging over het ontstaan van het heelal, de vorming van de planeten, etc. Zeer interessant. Nu ging die serie vooral over ons zonnestelsel en heb ik nog veel vragen... ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden want ik vond met google veel info, maar niet dat wat ik zocht.

- Als ik 's nachts naar de (heldere) hemel kijk dan zie ik allemaal sterren. Dat zijn dus allemaal zonnen met een eigen planeten stelsel? Dus ook de sterren uit de grote beer, etc.

- Is er een 3d map/kaart van het heelal? Ik wil graag weten waar ons zonnestelsel zich hierin bevindt (aan de rand, of in het midden?), hoever kunnen wij eigen zien (met telescopen), hoever kunnen wij horen in het heelal.

- De zon veroorzaakt de zgn solar winds, daardoor hebben kometen ook altijd een staart die uit de richting van de zon wijst. Volgens metingen reiken deze tot 4* voorbij de afstand naar Pluto. Nu worden er ruimte scheppen gebouwd die van deze wind gebruik kunnen maken. Maar die kunnen dus nooit uit ons zonnestelsel komen omdat daar die solar wind niet meer is?

Ik hoop dat iemand mij wat meer inzicht kan geven.

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

The Source schreef:
Ik het pas de TV serie 'The Planets' gezien. Die ging over het ontstaan van het heelal, de vorming van de planeten, etc. Zeer interessant. Nu ging die serie vooral over ons zonnestelsel en heb ik nog veel vragen... ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden want ik vond met google veel info, maar niet dat wat ik zocht.
Hobbyist astronomie reportink :)
- Als ik 's nachts naar de (heldere) hemel kijk dan zie ik allemaal sterren. Dat zijn dus allemaal zonnen met een eigen planeten stelsel? Dus ook de sterren uit de grote beer, etc.
Dat zijn ze inderdaad. Er bestaan zeven hoofdtypen sterren -- de classificatie wordt bepaald door temperatuur, massa, en spectrum. Zie bv deze pagina voor meer uitleg. Niet iedere ster heeft trouwens planeten.
- Is er een 3d map/kaart van het heelal? Ik wil graag weten waar ons zonnestelsel zich hierin bevindt (aan de rand, of in het midden?), hoever kunnen wij eigen zien (met telescopen), hoever kunnen wij horen in het heelal.
Er zijn incomplete kaarten van onze galactische achtertuin (3 miljard lichtjaar in doorsnee), maar de schaal is *ZO* gigantisch dat het in kaart brengen van het complete heelal een vrij onmogelijke zaak is (en daarbij komt nog dat het uitdijt). Zal er een paar voor je opzoeken.
- De zon veroorzaakt de zgn solar winds, daardoor hebben kometen ook altijd een staart die uit de richting van de zon wijst. Volgens metingen reiken deze tot 4* voorbij de afstand naar Pluto. Nu worden er ruimte scheppen gebouwd die van deze wind gebruik kunnen maken. Maar die kunnen dus nooit uit ons zonnestelsel komen omdat daar die solar wind niet meer is?
Jawel hoor. Het geleidelijk wegvallen van de zonnewind zorgt er niet voor dat een ruimteschip afremt. Er is immers geen wrijving (kosmische stofdeeltjes zijn zo miniscuul dat hun invloed te verwaarlozen is). Ac- en decelleratie vinden plaats mbv chemische aandrijving, of dmv zwaartekracht die naburige hemellichamen uitoefenen.

Verwijderd

Ik zal een paar vragen proberen te antwoorden.

-De sterren die je ziet zijn hoofdzakelijk die van ons eigen melkwegstelsel en die bevatten lang niet allemaal een eigen planetenstelsel.
Er zijn al reeds sterren gevonden met een planetenstelsel, deze planeten noemt men exo planeten waar de laatste tijd veel rond te doen is.

-Ons zonnestelsel bevindt zich namelijk in een groter geheel, het melkwegstelsel namelijk.
Dit heeft een spiraalachtige structuur met een hete kern.
De diameter van ons stelsel is ongeveer 150.000 lichtjaar groot.
Ons zonnestelsel bevindt zich aan de rand van het melkwegstelsel in één van de spiraalarmen de orion regio genaamt.

-Ik denk dat wij met de huidige telescopen zo'n 2 a 3 miljard lichtjaar ver kunnen kijken, dit heeft dan ook tot gevolg dat je 2 a 3 miljard jaar terug kijkt in de tijd.

Verwijderd

niet alle sterren hebben een stelsel om zich heen.
van ons melkwegstelsel wel (grotendeels, en ook erg insecuur, vanwege het feit dat je zo ver terug kijkt in de geschiedenis) van het heelal uiteraard niet.
idd, geen weerstand, dus de snelheid die het hier maakt behoud het ook wel, de snelheids vermindering door ruimtezooi is denk ik voor een groot deel te verwaarlozen.

• The Source
Dank je voor jullie antwoorden. Nu snap ik beetje hoe het in elkaar steekt.

Welk Messier nummer heeft ons sterrenstelsel? Zodat ik er een afbeelding van kan opzoeken. Misschien nog iemand een link van een site waar veel info is te vinden? Soort tweakers maar dan voor wetenschap, space, techniek. etc.

Als ik op http://www.bbc.co.uk/scie...ourgallery/galaxies.shtml kijk dan zie ik daar foto's van sterrenstelsels. Als onze telescopen nog niet zo ver kunnen kijken dan mag ik aanmemen dat dit geen foto's zijn maar impressies??

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

The Source schreef:
Welk Messier nummer heeft ons sterrenstelsel?
M24 geloof ik.
Zodat ik er een afbeelding van kan opzoeken. Misschien nog iemand een link van een site waar veel info is te vinden? Soort tweakers maar dan voor wetenschap, space, techniek. etc.
Goede startplaatsen zijn www.nasa.gov en de astronomy pages van bekende universiteiten. Via via kom je een heel eind. :)
Als ik op http://www.bbc.co.uk/scie...ourgallery/galaxies.shtml kijk dan zie ik daar foto's van sterrenstelsels. Als onze telescopen nog niet zo ver kunnen kijken dan mag ik aanmemen dat dit geen foto's zijn maar impressies??
Nee, geen impressies. Elke nieuwe generatie telescopen stelt ons in staat dieper het heelal in te kijken dan ooit te voren, en die foto's zijn een exacte weergave van het uiterlijk van sterrenstelsels -- althans, van de gedeelten die in het visuele spectrum liggen.

Verwijderd

maar foto's van ons eigen sterrenstelsel kan je toch niet vinden hoor.
Toch geen foto's van buitenaf :)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Een hele goede site is deze. Die site geeft kaarten van het universum binnen 12.5 lichtjaar, 20 lichtjaar, 50 lichtjaar, 250 lichtjaar, 500 lichtjaar en zo verder.

Een kaart van ons sterrenstelsel, de melkweg is niet vergeten. Evenals een kaart van de satelietstelsels, de gehele 'locale groep' en de virgo supercluster waar onze locale groep deel van uitmaakt. En ja, er is ook een kaart van het gehele heelal.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• The Source
Thanx Diadem, zeer indrukwekkend, nauwelijks te bevatten.

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 12:27
The Source schreef op 05 augustus 2002 @ 18:38:
Thanx Diadem, zeer indrukwekkend, nauwelijks te bevatten.
het is nog maar de vraag of wij in het enigste universum zitten, veel astronomen beweren dat er meerdere universa zijn, maar das offtopic

Verwijderd

Ja, het heelal (of universum/ universa) is inderdaad zeer indrukwekkend!
Dan zal de Schepper die dat heeft doen ontstaan en draaiend houdt nog wel veel indrukwekkender zijn!
Maar dat is levensbeschouwing en daar ging dit topic niet over.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

The Source schreef op 04 augustus 2002 @ 17:41:
hoever kunnen wij horen in het heelal.
Niet veel verder dan de buitenrand van de atmosfeer, daarbuiten zit niet genoeg gas meer om drukgolven te laten voortplanten.
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 19:03:
Ja, het heelal (of universum/ universa) is inderdaad zeer indrukwekkend!
Dan zal de Schepper die dat heeft doen ontstaan en draaiend houdt nog wel veel indrukwekkender zijn!
Maar dat is levensbeschouwing en daar ging dit topic niet over.
Als je zelf al weet dat je offtopic post, waarom dan toch deze volledig nutteloze bijdrage die - al dan niet terecht - op mij overkomt als het aangrijpen van elke gelegenheid om religieuze propganda te bedrijven. Je roert hier een onderwerp aan waar je op W&L zeer goed over kunt discussieren, maar dan in een topic die daar ook werkelijk over gaat.
plakbandrol schreef op 05 augustus 2002 @ 18:43:
het is nog maar de vraag of wij in het enigste universum zitten, veel astronomen beweren dat er meerdere universa zijn, maar das offtopic
Nou ja, 'beweren' - 'speculeren' is wellicht een beter woord. :) Er zijn allerlei zeer interessant theorieen waarin meerdere Universa voorkomen, maar deze zijn zeker nog niet tot het stadium doorgedrongen waarin mensen ze als vaststaand aannemen.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

The Source schreef op 04 augustus 2002 @ 17:41:
Simpel antwoord: Dat weten we nog niet. Het enige dat we momenteel weten is, dat in ieder geval een deel van die sterren een planeten stelsel heeft.
Wij liggen aan de rand van ons melkweg stelsel. Samen met nog een paar melk weg stelsel vormen wij de lokale groep, een kleine sterren cluster aan de rand van de lokale supercluster (met in het centrum de vrigo cluster).
Je kan niks zeggen over of we aan het midden of de rand van het heelal liggen, aangezien het heelal zover wij weten geen rand heeft en ongeveer homogeen bevlokt is met sterrenstelsel. (overigens in een spons achtige structuur)
Hoe ver kunnen we zien? Met de Hubble Space telescoop tot ongeveer 4 Gigaparsec.
Hoe ver kunnen we horen? Niet ver
klopt.

Verwijderd

The Source schreef op 04 augustus 2002 @ 18:42:
Dank je voor jullie antwoorden. Nu snap ik beetje hoe het in elkaar steekt.

Welk Messier nummer heeft ons sterrenstelsel? Zodat ik er een afbeelding van kan opzoeken.
Er bestaat geen afbeelding van ons eigen melkwegstelesel (=galaxy), want bevinden ons zelf daarin. Je kan bvb ook niet een foto ve stad of een bos maken terwijl je er zelf midden in staat.
Onze telescopen kunnen ver genoeg lijken om -veel- galaxies te zien.
zie oa http://imgsrc.stsci.edu/op/pubinfo/hrtemp/96-01a.jpg
Dit is een foto van slechts een miniscuul klein stukje vd hemel, en ieder vlekje op de foto is een galaxy. (van http://www.stsci.edu/ftp/science/hdf/hdf.html ).

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Waar wij in het heelal zitten is trouwens niet zomaar te beantwoorden (als al).
Je kunt alleen onze positie t.o.v. andere bekende objecten angeven, maar een absolute referentie ontbreekt, alleen al door het ontbreken van een "rand" - die hebben we iig nog niet gevonden, er wordt gespeculeerd of ie er is...

Wat betekent mijn avatar?

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Onze positie in het helaal is in het midden... Maar als je ergens anders in het heelal zit is dat het midden!! Dit komt omdat wij bij wijze van spreke niet verder kunnen kijken dan de afstand dat licht heeft kunnen afleggen vanaf het moment van ontstaan. Maw iets van 15 miljard lichtjaar.
Daarbij komt ook dat alles van elkaar vandaan beweegt (op schaal van melkwegstelsels/heelal). Vergelijk maar met een ballon-oppervlak: zet hier stipjes op en blaas dat op. Bedenk dit nu voor 3d (aka ruimte) en dan zie je dit heel mooi.

Used to be Down Under... Foto gallery

Verwijderd

Maar het heelal is toch ongeveer 15 miljard jaar oud dus moet de doorsnede van het heelal toch eigenlijk 30 miljard lichtjaar zijn (en de straal dus 15 miljard lichtjaar) aangezien niets zich sneller dan het licht kan voortplanten en dus ook niet de expansie van het weefsel van ruimte en tijd?
Trouwens voor de big bang was er toch geen licht?

• Diadem

Diadem

fossiel

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 20:21:

Wij liggen aan de rand van ons melkweg stelsel. Samen met nog een paar melk weg stelsel vormen wij de lokale groep, een kleine sterren cluster aan de rand van de lokale supercluster (met in het centrum de vrigo cluster).
Dit wordt dus ook allemaal heel mooi duidelijk bij die link die ik gaf. Erg mooie site.
Je kan niks zeggen over of we aan het midden of de rand van het heelal liggen, aangezien het heelal zover wij weten geen rand heeft en ongeveer homogeen bevlokt is met sterrenstelsel. (overigens in een spons achtige structuur)
Hoe ver kunnen we zien? Met de Hubble Space telescoop tot ongeveer 4 Gigaparsec.
Wat we wel weten is dat het heelal er in alle richtingen 'hetzelfde' uitziet. Niet precies hetzelfde natuurlijk, maar ongeveer. Er zijn geen opvallende verschillen, alle kanten op zien we sterrenstelsel, en clusters daarvan, en superclusters. De dichtheid van het heelal is alle kanten op gelijk, en de structuur ook. Een soort spons zoals je zelf al zei.

We weten dus wel dat we ons niet aan de rand van het heelal bevinden, want dan zou dat niet zo zijn.
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 10:45:
Maar het heelal is toch ongeveer 15 miljard jaar oud dus moet de doorsnede van het heelal toch eigenlijk 30 miljard lichtjaar zijn (en de straal dus 15 miljard lichtjaar) aangezien niets zich sneller dan het licht kan voortplanten en dus ook niet de expansie van het weefsel van ruimte en tijd?
Trouwens voor de big bang was er toch geen licht?
Het heelal is inderdaad ongeveer 15 miljard jaar oud. Hoewel geloof ik de nieuwste schattingen uitkomen op 12 miljard jaar, maar goed.

Inderdaad, we kunnen dus in alle richtingen maar 15 (of 12) miljard lichtjaar kijken. Dat betekent niet dat er geen verdere objecten zijn, maar als ze er zijn kunnen we ze simpelweg niet zien omdat het licht ervan ons nog niet bereikt heeft.

Er is geen limiet op de grote van het heelal echter. De expansie van het heelal is een expansie van de ruimte zelf, en daar is geen limiet op. De superclusters in het heelal bewegen niet van elkaar af, er tussenin wordt nieuwe ruimte aangemaakt. Hoe verder 2 objecten van elkaar af zijn hoe meer nieuwe ruimte, dus hoe 'sneller' ze 'uit elkaar' bewegen.

Het is ook niet gezegd dat het heelal een punt was ten tijde van de Big Bang. Het zou goed kunnen, maar voor hetzelfde geld was het heelal toen ook al oneindig. We weten het niet.

We kunnen dus maar 15 (of 12) miljard lichtjaar alle kanten op kijken. Wat daarachter zit is onmogelijk om te weten, het kan oneindig ver doorgaan, of nog een klein stukje, of iets daar tussenin. Het is onwaarschijnlijk dat het heelal ineenes zou ophouden echter, want dan zouden wij wel op een heel speciale plek zitten, precies in het midden. Dat is wel extreem onwaarschijnlijk.

De expansie van het heelal gaat trouwens op het niveau van superclusters. De aarde wordt niet groter. De aarde wordt door zwaartekracht gebonden, en die is ruim sterker dan dat kleine beetje expansie van het heelal. Hetzelfde geldt voor sterrenstelsel, clusters en zelfs superclusters. Deze zijn via zwaartekracht aan elkaar gebonden, en de expansie van het heelal is op die afstanden niet groot genoeg om dat te overwinnen.

Het zijn met name de superclusters die uit elkaar drijven.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Als je niet kan weten wat er achter de 12 mrd lichtjaar zit hoe kan je dan weten hoe oud het heelal is. Elk moment bereikt ons licht dat weer van verder komt dan tot nu toe bekent.

Ligt het nou aan mij of kan je niet bepalen hoe oud het heelal is (of kan dat alleen dmv achtergrondstraling).

Verwijderd

Diadem schreef op 06 augustus 2002 @ 12:11:
Het heelal is inderdaad ongeveer 15 miljard jaar oud. Hoewel geloof ik de nieuwste schattingen uitkomen op 12 miljard jaar, maar goed.

Inderdaad, we kunnen dus in alle richtingen maar 15 (of 12) miljard lichtjaar kijken. Dat betekent niet dat er geen verdere objecten zijn, maar als ze er zijn kunnen we ze simpelweg niet zien omdat het licht ervan ons nog niet bereikt heeft.

Er is geen limiet op de grote van het heelal echter. De expansie van het heelal is een expansie van de ruimte zelf, en daar is geen limiet op. De superclusters in het heelal bewegen niet van elkaar af, er tussenin wordt nieuwe ruimte aangemaakt. Hoe verder 2 objecten van elkaar af zijn hoe meer nieuwe ruimte, dus hoe 'sneller' ze 'uit elkaar' bewegen.

Het is ook niet gezegd dat het heelal een punt was ten tijde van de Big Bang. Het zou goed kunnen, maar voor hetzelfde geld was het heelal toen ook al oneindig. We weten het niet.

We kunnen dus maar 15 (of 12) miljard lichtjaar alle kanten op kijken. Wat daarachter zit is onmogelijk om te weten, het kan oneindig ver doorgaan, of nog een klein stukje, of iets daar tussenin. Het is onwaarschijnlijk dat het heelal ineenes zou ophouden echter, want dan zouden wij wel op een heel speciale plek zitten, precies in het midden. Dat is wel extreem onwaarschijnlijk.

De expansie van het heelal gaat trouwens op het niveau van superclusters. De aarde wordt niet groter. De aarde wordt door zwaartekracht gebonden, en die is ruim sterker dan dat kleine beetje expansie van het heelal. Hetzelfde geldt voor sterrenstelsel, clusters en zelfs superclusters. Deze zijn via zwaartekracht aan elkaar gebonden, en de expansie van het heelal is op die afstanden niet groot genoeg om dat te overwinnen.

Het zijn met name de superclusters die uit elkaar drijven.
Bedankt voor deze toelichting, maar er kan toch niets zijn dat zich verder bevindt dan 15 (of 12) miljard lichtjaar van het punt waar de Big Bang plaats had?
Niets kan zich sneller verplaatsen dan de snelheid van het licht, dus ook niet de eerste sub-atomaire deeltjes die kort na het ontstaan van de Big Bang zijn ontstaan ook al was het ruimte-tijd weefsel op dat moment al veel verder uitgedijd.
Leert de inflatietheorie ons hier niks over?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-01 23:00

TheDane

1.618

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 12:47:
Als je niet kan weten wat er achter de 12 mrd lichtjaar zit hoe kan je dan weten hoe oud het heelal is. Elk moment bereikt ons licht dat weer van verder komt dan tot nu toe bekent.

Ligt het nou aan mij of kan je niet bepalen hoe oud het heelal is (of kan dat alleen dmv achtergrondstraling).
Hoe groter de afstand tussen 2 objecten, hoe groter de sinusgolf van het licht dat tussen deze twee 'punten' is. Deze golf is te meten, en zal een roodverschuiving in het lichtspectrum aantonen.

Afhankelijk van de roodverschuiving is heel goed aan te tonen hoe lang licht onderweg is, en (dus) hoe oud 't heelal (as we know it) is.

Hierboven staat trouwens een theorie die ervan uitgaat dat het heelal continu uitbreidt. Dit is niet helemaal 100% zeker te zeggen.

Hawking heeft overigens aangetoond dat doordat het heelal uitdijt, er ooit een begin MOET zijn geweest. Dit hoeft ( in het kader van quantummechanica) overigens niet te betekenen dat het heelal uit 1 punt (de oerknal) is ontstaan. Het toont wel aan dat het licht vanuit eenzelfde gebied afkomstig is.

Of het heelal nog altijd uit zal blijven dijen is niet bekend, de zwaartekracht, veroorzaakt door de hoeveelheid materie is, is niet sterk genoeg om het heelal weer te doen inkrimpen. Volgens de huidige ( ? ) wetenschap "missen" we nog zo'n 50% van de noodzakelijke hoeveelheid massa om het heelal weer te laten krimpen. Zodra dit gebeurt, zal (uiteindelijk, maar in ieder geval na 12 miljard jaar) de "oerkrak" (tegenovergestelde van de oerknal dus) plaatsvinden.

Wat er voor de oerknal is gebeurd zullen we nooit weten met de huidige wetenschap, die nog sterk leunt op de relativiteitstheorie van Einstein. Die houdt namelijk op met bestaan op t=0 (oerknal), waardoor er voor dat punt ook geen tijd meer bestaat. Wat er gebeurt na de oerkrak is ook een groot raadsel, maar ik krijg 't vage vermoeden dat er dan een nieuwe oerknal plaats zal vinden.

oja: bovenstaande komt zo'n beetje rechtstreeks uit "Het Heelal" van Stephen Hawking .. ben ik nu aan 't lezen :7

overigens: met betrekking tot de vraag: "waar bevinden wij ons in het heelal"

Hier had Hawking wel een leuke visualisatie voor: Vergelijk het heelal met een ballon met daarop allerlei stippen (die stelsels / clusters voorstellen) die je opblaast. Iedere stip kan beschouwd worden als "middelpunt" aangezien alle andere punten zichzelf verwijderen van deze stip.

Onze locatie in het melkwegstelsel was geloof ik wel 'exact' bepaald: ergens aan de binnenkant van de buitenste sliert van de spiraal.

Verwijderd

Voor het antwoord op de vraag wat er (mogelijk) voor de oerknal gebeurde zou ik hier eens een kijkje nemen:
http://www.superstringtheory.com/cosmo/cosmo4.html

Verwijderd

Zeg maar zo, we zitten in het midden maar ook aan de rand, ligt er net aan van welke kant je het bekijkt..
Denk ook niet dat er echt een midden en rand bestaat, omdat je het niet kunt definieren.

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:06
Wetenschappers zeggen dat wij in het buitenste stuk van de melkweg bevinden.de melkweg is de naam voor het sterrenstelsel waar wij ons bevinden in de ruimte
als je op een heldere winternacht naar de lucht kijkt zie je een wazige rand net alsof er iemand met melk heeft geknoeid vandaar dat deze spriraal de melkweg word genoemd
in werkelijkheid zijn dit miljarden sterren die veel te ver weg staan om apart gezien te kunnen worden. het sterrenstelsel dat het dicht bij die van ons staat heet ''Andromeda''
Deze bevind zich op ongeveer 2 miljoen lichtjaar van ons vandaan.
Deze sterrenstelsels bevinden zich weer in clusters.
naast de melkweg en ''andromeda'' bevinden er nog zo'n 30 andere sterrenstelsels in ons cluster En deze clusters bevinden zicht weer in superclusters die nog groter zijn je begrijpt dus wel dat het niet zo klein is degene die zeggen dat er geen buitenaards leven mogelijk is hebben wat mij betreft ongelijk.
>:)

May Lyssa aid you

• The Source
Als het allemaal zo groot is dan is onze ruimte reis radius zeer beperkt. Op dit moment hebben wij nog niet de technologie om fatsoenlijk en zelfonderhoudend ons voort te verplaatsen en te verblijven in de ruimte. Gezien de expansie die ons helaal nog steeds ondergaat (en zal blijven ondergaan) zullen wij, zonder gebruik te maken van zwarte holen, etc, niet ver komen in de ruimte.

Ik zal het waarschijnlijk niet meer mee maken, maar er gaat een periode komen waarin er ruimte pioneers gaan komen. Dus die op ontdekkingreis gaan om het helaal (of een piep klein stukje dan toch) in kaart te brengen. Dus net als Columbus vroeger deed met zijn bood. Lijkt me een zeer spannende periode :)

• Diadem

Diadem

fossiel

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:06:
[...]

Bedankt voor deze toelichting, maar er kan toch niets zijn dat zich verder bevindt dan 15 (of 12) miljard lichtjaar van het punt waar de Big Bang plaats had?
Niets kan zich sneller verplaatsen dan de snelheid van het licht, dus ook niet de eerste sub-atomaire deeltjes die kort na het ontstaan van de Big Bang zijn ontstaan ook al was het ruimte-tijd weefsel op dat moment al veel verder uitgedijd.
Leert de inflatietheorie ons hier niks over?
Niets kan zich sneller dan de lichtsnelheid verplaatsen, dat klopt. Echter, de expansie van het heelal is dus geen verplaatsing. De (super)clusters bewegen niet echt uit elkaar, er wordt tussen de (super)clusters nieuwe ruimte bijgemaakt. Stel je voor dat je met een viltstift stippen op een ballon zet, en je blaast vervolgens deze ballon steeds groter op. De ruimte is het oppervlak van de ballon, de stippen zijn (super)clusters. Deze bewegen geen van allen door de ruimte, alleen ze bewegen wel steeds verder van elkaar af.

Er is geen limiet op de snelheid van de expansie. Hoe verder twee dingen uit elkaar liggen hoe meer ruimte er tussen wordt bijgemaakt, dus hoe 'sneller' ze uit elkaar bewegen. Deze snelheid neemt gewoon lineair toe met de afstand, hoe verder hoe sneller, zonder limiet.

Tenslotte is ook nergens gezegd dat het heelal ten tijde van de big bang 1 punt was. Het heelal kan ook toen al oneindig groot zijn geweest...

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-01 15:04

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Vandaag 08-08-02 komt op TV een serie over Het Haalal op Nederland 1 om 23.15

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Hier zal het over gaan (komt van de omroep.nl site):
"Afl.1 : De oerknal. Heel lang geleden begon het allemaal met een gigantische explosie. Met één grote klap was er het universum, was er ruimte en tijd. Alles wat we nu waarnemen ontstond in die ene Grote Knal."

Zeer interessant, ik ga zeker kijken :)
bedankt voor de tip trouwens ;)

Verwijderd

"(...) maar de mens verschrikt zij en treft hem met het besef een broodkruimel te zijn op de rok van het universum" - Lucebert

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-01 18:33
Volgens mij kan je niet zeggen waar ons zonnestelsel precies ligt aangezien het heelal oneindig is. Dit lijkt moeilijk voor te stellen, maar het is nu eenmaal zo.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• The Source
Toevallig sms'de een vriend mij en heb ik de serie gezien...

Hier de website: http://heelal.uitdaging.org/

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-01 15:04

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

The Source schreef op 09 augustus 2002 @ 00:06:
Toevallig sms'de een vriend mij en heb ik de serie gezien...

Hier de website: http://heelal.uitdaging.org/
Mooi website met goede info.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Diadem

Diadem

fossiel

Wat een ongelooflijk slecht programma zeg.

Ik heb niets tegen populair wetenschappelijke programma's, maar dit programma was zo druk bezig populair te zijn dat ze niet meer aan wetenschap toekwamen. Ze gingen echt nergens op in, maakten zeer veel feitenlijke fouten en al die animaties. Kom nou zeg, dat ging echt helemaal nergens over. Maar het ergste was nog dat geblaat over "titanenstrijd tussen materie en zijn aartsrivaal: antimaterie".

Give me a break, als dat wetenschappelijk is ben ik een aardappel :X (which I am not)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Ik vond het ook al enigszins onbevredigend...
Moet zeggen dat ik hier op GoT in W&L meer opgestoken heb dan eigenlijk überhaupt van TV... :)

Blijkbaar is het zeer moeilijk om een degelijk en niet zo sensatievol programma te maken... ;(
Maar wel onderhoudend... ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Pagina: 1