BIOS ROM checksum error

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jkikkert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 10:56
Was bezig windows me te instaleren.. kreeg een vastloper.. en nu als ik de pc opstart krijg ik dus deze melding...

Award BootBlock v1.0

BIOS ROM checksum error..

please insert system disk..

maar een opstartflop doet het niet... wat voor flop heb ik dan wel nodig, wat is er aan de hand...????

JK

even a broken clock gives the right time twice a day

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Dit bericht krijg je als het bios verkeerd geflasht of corrupt is. de bedoeling is dat je het nieuwste bios van je moederbord ophaalt van de site van de fabrikant en samen met een flash utility op een dos-opstartschijfje zet. Hier start je mee op, flasht het bios terug en als het goed is werkt de boel dan weer.

Het Award Bootblock Bios is zeg maar een soort noodbios dat alleen de hoogstnoodzakelijke randapparatuur aanstuurt. Ik heb het ook ooit gehad op een verkeerd geflasht mobo.

• jkikkert
dos-opstartschijfje?? hoe maak ik die, ik kan alleen een win-opstartschijfje maken..

en ik heb het bios niet geflashed zou dus wel corupt zijn...

JK

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
ik kreeg deze error toen ik mijn processor had vernaggeld (celeron 2 proberen te vlakken met schuurpapier, tot de core zo dun werd dat-ie brak).
Heb je iets raars gedaan met processor van te voren? Anders is het gewoon pech, en legt Sailorman hierboven mij het goed uit.

Ik heb uiteindelijk Abit aangeschreven voor een nieuw bios, kreeg binnen paar dagen chippie met de post in huis.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Sailorman schreef op 04 augustus 2002 @ 17:23:
Dit bericht krijg je als het bios verkeerd geflasht of corrupt is. de bedoeling is dat je het nieuwste bios van je moederbord ophaalt van de site van de fabrikant en samen met een flash utility op een dos-opstartschijfje zet. Hier start je mee op, flasht het bios terug en als het goed is werkt de boel dan weer.

Het Award Bootblock Bios is zeg maar een soort noodbios dat alleen de hoogstnoodzakelijke randapparatuur aanstuurt. Ik heb het ook ooit gehad op een verkeerd geflasht mobo.
Ook een flashutility? Ik dacht alleen een rom met een hele simpele naam en dat je dan een soort van toetsencombinatie moest doen dattie geforcet werd om te flashen.

• Sailorman
Op een andere pc start je onder dos op, doet een floppy in de drive en typt format a: /s in. Andere methode: opstarten in windows 98, ga naar configuratiescherm -> software en dan "Opstartdiskette maken"

• Sailorman
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 17:30:
[...]

Ook een flashutility? Ik dacht alleen een rom met een hele simpele naam en dat je dan een soort van toetsencombinatie moest doen dattie geforcet werd om te flashen.
Dat zal dan wel per mobo verschillend zijn. Bij het moederbord waar ik het bij had moest je echt een flashprogramma + bios ophalen van de site en na het booten het flashprogramma laden.

• jkikkert
Nee ik was dus winme aan het instaleren... liep vast en heb de pc uitgezet...(paar seconden op de aan knop) en wou daarna niet meer aan, ging wel aan maar geen beeld, ik heb toen geprobeerd door alle kaarten eruit te halen, niks aan te sluiten alleen flop en videokaart (een andere dan erin zat) en toen deed hij het weer. Vondt ik wat vreemd en toen heb de eigen videokaart erin gezet en die deed het toen ook wel weer maar kreeg ik deze error..

JK

• jkikkert
als ik er een opstartflop in doe.. zegt hij dat het een flop is en doet verder helemaal niks..

(ik heb er verder dan ook niks op staat behalve sys files) maar dan hoord hij toch gewoon in a te komen.???

• Sailorman
Het is toch echt het bios dat corrupt is. 100% zeker. Als je doet wat in mijn vorige posts staat: opstartflop maken, flashprogramma en bios erop zetten, pc opstartenmet de flop en flashprogramma laden, pc opnieuw opstarten dan doet 'ie het weer. Zorg er wel voor dat je het goede bios dat 100% zeker voor jouw moederbord gemaakt is er in flasht anders heb je straks helemaal niks meer. Wat is het trouwens voor moederbord?

• Sailorman
jkikkert schreef op 04 augustus 2002 @ 17:36:
als ik er een opstartflop in doe.. zegt hij dat het een flop is en doet verder helemaal niks..

(ik heb er verder dan ook niks op staat behalve sys files) maar dan hoord hij toch gewoon in a te komen.???
Op je opstartflop staat als het goed is ook een command.com

• jkikkert
ja command.com staat er natuurlijk op...

er zit een aopen AX63 moederbord in..

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
...onzin, sorry...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 08:32
Een corrupt Bios kan volgens mij ook betekenen dat de bios (cmos) chip hemelen is en dat alleen een nieuwe chip (qua kosten wellicht een nieuw moederbord ?) de enige oplossing is.

Verwijderd

Deze boodschap krijg je ook als je te ver hebt overgeklokt, als dus de CPU het BIOS daardoor niet goed meer leest.

Verwijderd

Klopt, dan dien je even de bios te resetten via de jumpers

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je zou ook nog even je geheugen kunnen controleren in een andere machine, ik kreeg ook af en toe een ROM BIOS checksum error omdat m'n geheugen slecht was van een oude PC.

Verwijderd

Dat Award Bootblock zit toch pas vanaf ca. 1999 / 2000 in de nieuwere Biossen ?

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Bellen naar Aopen in Den Bosch!. Hebben mijn AX6BC bios gratis opnieuw geprogrammed.
Vragen naar de TD.

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

Verwijderd

Bios Checksum Error betekende voor mijn PC: overleden Bios-chip, heb hem uit een ander mobo getrokken en via een BootBlock Disk gehotflashed. (zie Wim's Bios Site over deze procedure).
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 12:56:
Dat Award Bootblock zit toch pas vanaf ca. 1999 / 2000 in de nieuwere Biossen ?
Al vanaf 1998. in de modulaire PnP flashable biossen (oftewel v 4.51).
Pagina: 1