Inductie spanning van fans

Pagina: 1
Acties:

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Ik kom er net achter dat fans een nogal grote inductie spanning opwekken als ze hard draaien. De laatste dagen liep de temperatuur van mijn waterkoeling nogal omhoog, dus heb ik me pc maar eens opengeschroefd en toen bleek m'n hele radiator vol met stof te zitten. Snel de stofzuiger erbij gepakt. Toen ik die stofzuiger op 1 van m'n crystal clear fans hield gebeurde er iets grappigs, de fan ging keihard draaien en spontaan begonnen alle lampjes van alle 4 de crystal clear fans in mijn kast te branden. En dat terwijl de stekker van de pc gewoon uit het stopcontact was.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Devil schreef op 04 augustus 2002 @ 15:48:
Ik kom er net achter dat fans een nogal grote inductie spanning opwekken als ze hard draaien. De laatste dagen liep de temperatuur van mijn waterkoeling nogal omhoog, dus heb ik me pc maar eens opengeschroefd en toen bleek m'n hele radiator vol met stof te zitten. Snel de stofzuiger erbij gepakt. Toen ik die stofzuiger op 1 van m'n crystal clear fans hield gebeurde er iets grappigs, de fan ging keihard draaien en spontaan begonnen alle lampjes van alle 4 de crystal clear fans in mijn kast te branden. En dat terwijl de stekker van de pc gewoon uit het stopcontact was.
Een spoel die als een dynamo werkt 8)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
jadjong schreef op 04 augustus 2002 @ 15:49:
[...]
Een spoel die als een dynamo werkt 8)
Ja, maar ik wist niet dat die zoveel stroom kon opwekken. Nu zijn ledjes natuurlijk vrij zuinig, er zit wel een voorschakelweerstand voor, dus het voltage moet wel minstens 10 a 11 volt zijn geweest om de leds uberhaupt te laten branden.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 18:38
Devil schreef op 04 augustus 2002 @ 15:53:
[...]
Ja, maar ik wist niet dat die zoveel stroom kon opwekken. Nu zijn ledjes natuurlijk vrij zuinig, er zit wel een voorschakelweerstand voor, dus het voltage moet wel minstens 10 a 11 volt zijn geweest om de leds uberhaupt te laten branden.
Je hebt zojuist de dynamo opnieuw uitgevonden :P

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Morty schreef op 04 augustus 2002 @ 15:57:
[...]
Je hebt zojuist de dynamo opnieuw uitgevonden :P
Ja ok, maar wist jij dat 1 zo'n lullig fannetje genoeg stroom kon opwekken om 8 blauwe leds te laten branden.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 18:38
Devil schreef op 04 augustus 2002 @ 16:03:
[...]
Ja ok, maar wist jij dat 1 zo'n lullig fannetje genoeg stroom kon opwekken om 8 blauwe leds te laten branden.
Ik zou inderdaad ook wel ff vreemd staan te kijken als er opeens allemaal ledjes aan vliegen terwijl ik ff lekker aan het sofzuigen was. :P
Pagina: 1