Toon posts:

fans op 5 / 7 volt laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
beste mede-tweakerz,

ik heb hier een kast liggen met 2 casefans erin, maar dat ding maakt echt een pokke herrie nu d8 ik ik kan ook het voltage verlagen naar 5 / 7 volt ofsow maar heeft hij dan nog wel het kickstart (dat ze automatich aangaan, dus ik geen zetje hoef te geven ofsow) effect? en welke draden moet ik dan gebruiken? en mijn superorb maakt ook redelijk wat herrie kan ik die ook op de voeding aansluiten?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
Gewoon proberen door ze op 5V & 7V aan te sluiten. Op 7V zullen ze vast wel draaien, vooral de wat zwaardere fans hebben moeite bij 5V om op gang te komen.

• daaf258
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 13:40

daaf258

For Aiur

check www.fanbus.com
dan bij lab daar staat hoe of wat.

- specs - audioscrobbler -

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:36
als i kjouw was zou ik een 7/0/12 schakeling maken. heb ik ook met mijn 12 case fans >:) :P , werkt prima en op 7 maken ze haast geen herrie

Verwijderd

'k heb hier momenteel een PWM (Puls Breedte Modulatie) regeling, die heeft wel een kickstart en regelt mijn fan van 2 - 11.5 Volt....

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2002 16:44 . Reden: aanvulling ]

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 16:39

Youk

Volvo For Life

Exter, kan je wat meer info geven over die kickstart (hoe te verwezenlijken)?

Ik had hier reeds een eenvoudig schema voor gevonden: zie Eenvoudige starthulp voor fans op 5V

Maar om de een of andere reden werkt dit niet zoals het hoort, 'k moet er wel bij vertellen dat in plaats van met die 5V lijn ik met dezelfde 12V lijn werk maar dan met een potmeter er tussen (50 ohm) en als deze volledig dicht staat heb ik 1 fan die niet wil opstarten, vandaar dat ik deze kickstart wou gebruiken. Het rare is dat ik bij het opstarten maximum 7V over mijn fan krijg (test gedaan met 1 fan), dan zakt het voltage (zoals vermeld), daarna stijgt het terug en zakt weer, ... en zo dus verder

'k snap het niet, ik gebruik dezelfde componenten als op dat schema

Iemand enig idee wat ik fout kan doen, of heeft er iemand een ander schema dat voor mij dienst kan doen?

Volvo Classic Club Belgium

Verwijderd

De regeling die ik gebruik, is van een heel ander principe.
Ipv de spanning te verlagen, wordt de fan gestuurd met pulsen van 12V.
Hier gebruik ik een IC voor, en die kickstart is een feature die er ingebakken zit.
Maar met een Pulsbreedte Modulatieregeling is een kickstart niet eens nodig omdat je fan pulsen van 12V aangeboden krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/0109bcfig1.gif

Dit is het schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/MIC502schema.jpg

Verwijderd

Je kunt ook de rode spanningsdraad pakken hiervoor, daar staat 5 volt op.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Uhm.. volgens mij staat er in de FAQ hier wel het een en ander over...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.