Harddisk spint niet down?

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb op mijn kamer een routertje staan (P 200mhz, 64Mb, debian) en ik heb het liefst dat, als 'ie snachts niets doet, hij zijn schijf downspint...
Ik heb daarvoor het commando hdparm -s1 /dev/hda gegeven, maar daarmee lijkt 'ie niets te doen.

Als ik met hdparm -y werk, spint 'ie wel down, maar binnen een paar seconden start 'ie de schijf weer. Ik heb voor de lol eens alle deamons gestopt (alleen kjournald en keventd willen niet erg... :+), en zelfs de swap uitgeschakeld, maar zelfs dan spint de schijf na een paar seconden automagisch weer op...

Wak kan ik hier nog aan doen?

Localhost, sweet localhost

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:36
* _JGC_ ruikt dat je ext3 gebruikt met een 5s commit interval :+

Verwijderd

Ja, klinkt aannemelijk nietwaar? Te meer daar je die kjournald niet hebt uitgezet 8)7

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

jointm1k schreef op 04 augustus 2002 @ 19:39:
Ja, klinkt aannemelijk nietwaar? Te meer daar je die kjournald niet hebt uitgezet 8)7
Die moet je ook niet uitzetten. Om te beginnen is het een kerneldaemon, die laten zich niet zomaar uitzetten, en als het je wel lukt heeft dat waarschijnlijk weinig positieve gevolgen voor je systeem.

Je kunt proberen het commit-interval te verhogen (was een mount optie meen ik), of misschien zelfs terug te gaan naar ext2.
Ook is het gebruiken van hdparm hiervoor af te raden, je kunt beter het progje noflushd gebruiken.

• kvdveer
Vreemd, ik gebruik geen ext3 (mount zegt althans ext2), toch zijn kjournald geladen, en meldt 'ie bij de boot dat hij een ext3 partitie gevonden heeft.

iig heb ik die noflushd eens geladen, en die bevalt me prima. Ik vannacht althans heerlijk geslapen... ;-)

Bedankt allemaal

Verwijderd

Ext3 is ext2 met een journaling optie. Moet je je doos maar ´s uitzetten zonder af te sluiten. Dan zul je bij het opnieuw starten zien, dat de journal hersteld wordt.

• kvdveer
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 10:19:
Ext3 is ext2 met een journaling optie. Moet je je doos maar ?s uitzetten zonder af te sluiten. Dan zul je bij het opnieuw starten zien, dat de journal hersteld wordt.
Bijna goed. Als je op internet zoekt hoe je moet downgraden van ext3 naar ext2 dan staat er: verwijder .journal en mount als ext2. That's all. Bij mij was 'ie al gemount als ext2, dus zou 'ie die journal niet moeten gebruiken. Toch meldt 'ie dat bij het booten.

• deadinspace
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Wat staat er in /etc/fstab over / ?

• kvdveer
deadinspace schreef op 06 augustus 2002 @ 21:49:
Wat staat er in /etc/fstab over / ?
Ik heb de machine zelf niet bij de hand, maar daar staat duidelijk ext2, dat staat er ook als ik mount opvraag.

Als ik lsmod doe, staat daar dat de module ext3 gebruikt wordt, even als de module jdb (met een dependency voor ext3). Ik kan me zo snel niet herinneren of ext2 gebruikt werd, maar volgens mij niet.

Als ik /.journal verwijder, staat het er bij de volgende reboot gewoon weer.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

hmm, ik heb een soortgelijk probleem.
Een routertje met apache, mysql, postfix, courier-imap en een hdd ledje wat niet meer uitgaat. Maar er is geen schijfactiviteit (dwz je hoort de schijf niet waar je dat anders zeker wel zou doen :P ) Maar dit schijnt voor het ledje geen bal uit te maken en die brand dus gewoon 24h per dag.
Ik weet niet of dit op enige manier schadelijk is (niet het ledje maar de zogenaamde schijfactiviteit) en een geruststelling of een oplossing zou ik wel prettig vinden.

Edit:
hmm, het ledje is nu uitgegaan maar ik kreeg wel de volgende error op mijn scherm gedrukt.
Ik heb overigens niks gedaan of veranderd, dit heeft het systeem zelf gedaan.
hdb: irq timeout: status=0xc0 { Busy }
hdb: ATAPI reset timed-out, status=0xc0
ide0: reset timed-out, status=0xc0
hdb: status timeout: status=0xc0 { Busy }
hdb: drive not ready for command
hdb: ATAPI reset timed-out, status=0xc0
ide0: reset timed-out, status=0xc0
end_request: I/O error, dev 03:40 (hdb), sector 0

Nu ook zonder stropdas

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59