[gevaren] P166 notebook zonder kooling

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Hoi,

Ik heb hier een DELL P166 notebook die 24/7 aanstaat en waar wegens teveel lawaai de koeler uitgesloopt is... Hij draait perfect op elke load dus dat is het porbleem niet. Wat ik me alleen afvraag is hoe veilig dit is, stel dat de proc onder heel veel load komt te staan, kan dit dan de mogelijk oorzaak worden van een fik?

Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen aangezien ik een beetje begin te twijfelen over de veiligheid van dit...

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zit er iets van een temp sensor op? Zo ja dan kun je motherboard monitor laten draaien en het ding uit laten zetten als de temp te hoog wordt. P1 kan makkelijk zo'n 60 graden worden zonder veel problemen.

de betaler vervuilt

• Steven
Zover ik weet niet, in de Bios kan ik er iig geen een vinden. ff kijken of ik een linux versie vind van iets dat temperaturen uit kan lezen kan vinden.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Je zou hem open kunnen maken en een eigen sensor tussen de proc en de koeler kunnen plakken. Er zijn er vast wel te vinden die d.m.v. software de computer uit kunnen schakelen, anders moet het zeker zelf te maken zijn. Het is maar net hoe zeker je wil zijn. Persoonlijk denk ik dat brand een beetje erg hoog gegrepen is, doorfikken van de proc en het waardeloos worden van het moederbord / laptop lijkt me waarschijnlijker dan een uitslaande brand.

de betaler vervuilt

• Steven
Is het überhaupt ooit wel is gebeurd dat een laptop (PC) echt in de fik vloog?
Iemand die dit ooit heeft meegemaakt?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Heb je niet ergens een ouwe 486 o.i.d. om uit te proberen? Gewoon koeler eraf en 5 volt op de proc zetten.

de betaler vervuilt

• k1n9_n01z3
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

k1n9_n01z3

gewoon KNz dus

Het lijkt me vrij sterk dat je cpu in de fik vliegt hij zal alleen wat onstabieler worden, maar zit er nu een heatsink op ??

Steam Inventaris
Big Pimpin' here @ G.o.T.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Als ie te heet word dan loopt ie vast. Maar een P166 kan passief gekoeld worden zonder problemen.
Maar dit soort zaken kan je nooit met zekerheid zeggen.

dikzak

Verwijderd

Als ie te heet wordt zal ie inderdaad eerst vastlopen.. en k denk dat ie daarna niet zo heel veel heter meer wordt, volgens mij is daarna de stress bijna nul.

op een P166 zal iig nog niet een temperatuursensor zitten denk ik.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 16:26:
Als ie te heet wordt zal ie inderdaad eerst vastlopen.. en k denk dat ie daarna niet zo heel veel heter meer wordt, volgens mij is daarna de stress bijna nul.

op een P166 zal iig nog niet een temperatuursensor zitten denk ik.
Sommige moederborden hebben een sensor onder de socket zitten, zeker bij notebooks is soms mogelijk dat ze al vrij vroeg werden uitgerust met een temp-sensor. De on-die sensoren zijn geloof ik pas vanaf de PII / Celerons gekomen.

de betaler vervuilt

• Steven
K1n9_N01z3 schreef op 04 augustus 2002 @ 15:59:
Het lijkt me vrij sterk dat je cpu in de fik vliegt hij zal alleen wat onstabieler worden, maar zit er nu een heatsink op ??
Hij zit in een notebook dus dat ijzere plaatje kan je niet echt een heatsink noemen...

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Dit gaat waarschijnlijk wel goed. Pentium I's (en zeker die in notebooks) produceren niet zoveel warmte. Testen met een 486 zal waarschijnlijk niet lukken, want die hebben helemaal geen koeling nodig.
Uit het feit dat je proc stabiel is kan je opmaken dat ie niet te warm wordt, dus je kan hier rustig mee doorgaan.

Verwijderd

Ik weet dat dit allemaal al eerder is gezegd, maar volgens mij moet het wel kunnen. Ik heb hier o.a. een p133 en p166 draaien zonder koeling, maar met een miniscuul blokje erop (meer een geribbeld plaatje 8)7), en dat gaat echt als een zonnetje...
Eh, bij wijze van spreke dan, zo heet wordt ie niet, meer in de zin van, ik heb geen enkel probleem whatsoever...

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als het zooitje onstabliel word doe je er weer een koeler op, anders niet. :) Sim-pel :P
Pagina: 1