Negatiefscanner de oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• ThaBuz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-05 06:46
Ik heb een aantal jaar geleden de Epson Perfection 1240U met film adapter
aangeschaft. Een perfecte scanner al zeg ik het zelf. De filmadapter had
ik tot voor kort nog nooit gebruikt.

Een paar maanden geleden heb ik een Canon EOS 300 gekocht met in mijn
achterhoofd het idee om de foto's te digitaliseren met de reeds eerder
genoemde scanner. Ik heb het nu een paar keer geprobeerd maar de
kwaliteit valt mij heel erg tegen! De scan is heel erg grof ( een groffe korrel )
en ook niet scherp.

Nu is mijn vraag of ik iets fout doe ( verkeerde instellingen ) of dat het aan de
scanner ligt. Is het dan nuttig om een negatiefscanner aan te schaffen ook
met het oog op de snelheid of zal de kwaliteit niet echt veel uitmaken?

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: Http://www.beatrijs.demon.nl/foto17.jpg

Verwijderd

een aantal jaren geleden waren de eisen natuurlijk wat anders.... De duurdere Primefilm scanner werkt men ik al op 3600 dpi en de professionele merken nog hoger waarschijnlijk (en duurder........).

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 20:43
maar zoals die strepen die je schuin ziet lopen in de foto, zitten die ook op je afgedrukte foto?

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-07 22:04

Ursamajor

Astrofotograaf

Scannen is een lastige bezigheid. Moet je maar eens een plaatje uit een tijdschrift op verschillende resoluties scannen. Ik heb een 7400c van hp die op 2400 dpi (optisch) scant. Stofjes hou je altijd, vooral als je op hoge resoluties scant. Het is gewoon uitproberen geblazen met verschillende resoluties te scannen. Ook de jpg compressie (als je die gebruikt) kan duidelijke kleurbanen vormen. Ook hier is het experimenteren geblazen.
Ps, ik schiet met mijn eos300 eigenlijk alleenmaar dia's en die hebben nergens last van strepen, plus dat de kleuren veel echter zijn! Kijk maar eens op mn site www.ramses.cistron.nl en dan bij Rhodos. Hier zie je in princiepe alleen de JPG compressie ellende. De BMP's zijn eigenlijk zo strak als wat!

Gadgets FTW!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-08 07:01

wiewatwaar

whatever

1200dpi is weinig voor een negatiefscanner. Ook de goedkope 1800dpi scanners zijn maar matig. Wat over blijft zijn de dure diascanners van de grote cameramerken en die gaan niet voor minder dan 600 euro de deur uit. Let dan ook op de maximale contrast en de kleurdiepte. Algemeen geldt wel: Hoe mooier, hoe duurder.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu