Toon posts:

Website in verschillende talen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een site die in 3 talen moet. Nu is hij in het Nederlands maar wil ik hem in het duits doen, moet ik dan alle pagina's (tekst etc.) kopieëren en in de map deutsch ofzo doen?

Dit lijkt mij - als alle talen erzijn - een hele grote pagina worden (15 mb ong.) Wie heeft er een tip voor mij? gewoon alles kopieëren, in een map duwen en vertalen of kan het met php ook?

Graag jullie advies.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je HTML gebruiik zal je wel moeten.
met php zou je 1 pagina kunnen maken die verschillende tekst erin zet.

Verwijderd

waarom gooi je niet alle teksten in een database, taal-id toevoegen en uitlezen in 1 template aan de hand van taal-id?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 13:50:
waarom gooi je niet alle teksten in een database, taal-id toevoegen en uitlezen in 1 template aan de hand van taal-id?
mijn idee, het is wel even wat ingewikkelder om op te zetten, maar als het eenmaal draait heb je zo een taal toegevoegd :)

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

nah:

PHP:
1
include($taal."/".$pagina.".inc");

seems easy to me :)

dus aparte mapjes met de taal includes... alleen een kwestie van zorgen dat die includes hetzelfde heten...

[ Voor 0% gewijzigd door iain op 05-08-2002 10:10 . Reden: foutje, bedankt! ]

I used to be an atheist, until I realised I was god.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik gebruik een database er voor (3 talige site), elk tekstje in een apart veld. Dus je hebt id, content_nl, content_en en content_du, vervolgens wordt je query dan:

$query = "select content_".$lang." from pagecontent where id=".$pageid.";";

wel zorgen dat je daarvoor afvangt welke waarden $lang kan hebben, anders kan men via de $_GET variables low-level in je DB gaan prutsen >:)

Verwijderd

En dan adhv remote-language kan je automatisch de juiste taal laten uitlezen!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

|HunterPro| schreef op 05 augustus 2002 @ 10:46:
ik gebruik een database er voor (3 talige site), elk tekstje in een apart veld. Dus je hebt id, content_nl, content_en en content_du, vervolgens wordt je query dan:

$query = "select content_".$lang." from pagecontent where id=".$pageid.";";

wel zorgen dat je daarvoor afvangt welke waarden $lang kan hebben, anders kan men via de $_GET variables low-level in je DB gaan prutsen >:)
Beetje vag DB-model hebbie dan. Als je je namen afhankelijk gaat maken van de taal (Hoe ben je daar ooit op gekomen in je normalisatieproces :D). Oftewel, gewoon een losse kolom toevoegen met de taal en een extra where is een stuk gebruikelijker en netter.

Bovendien moet je alter table gaan doen wil je er nog een taal aan toevoegen... niet handig :)
IainHecker schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
nah:

PHP:
1
include($taal."/".$pagina.".inc");

seems easy to me :)

dus aparte mapjes met de taal includes... alleen een kwestie van zorgen dat die includes hetzelfde heten...
Is leuk, maar dan kun je net zo goed een kopie van je site maken in een sub-dir. Want grote kans dat tekst op plaatjes/menu's etc ook vertaald moet worden.

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

genoeg tips dus... :)
ook al kondie beter in /14 :)
Bosmonster schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
[...]

Is leuk, maar dan kun je net zo goed een kopie van je site maken in een sub-dir. Want grote kans dat tekst op plaatjes/menu's etc ook vertaald moet worden.
Als je het goed doet niet! ;)

Het beste is natuurlijk een Duitse vertaal machine in te bouwen, die gewoon alle nederlandse teksten on the fly omzet in duits :+

I used to be an atheist, until I realised I was god.

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 19:24
misschien toch een systeem waarbij je taal-specifieke dingen sowieso apart zet in dirs en de images/html die voor elke pagina geldt ongeacht de taal in een main dir, like, in de root van je site:
/deutsch
/nederlands
/main

dan kun je het als je het echt simpel wilt doen ook laten "aansturen" door een cookie, user kiest een taal, wordt onthouden en frameset haalt de juiste files op

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Verwijderd

Topicstarter
whitey-d schreef op 05 augustus 2002 @ 21:18:
misschien toch een systeem waarbij je taal-specifieke dingen sowieso apart zet in dirs en de images/html die voor elke pagina geldt ongeacht de taal in een main dir, like, in de root van je site:
/deutsch
/nederlands
/main

dan kun je het als je het echt simpel wilt doen ook laten "aansturen" door een cookie, user kiest een taal, wordt onthouden en frameset haalt de juiste files op
sorry voor omhoog kicken...

Dit lijkt mij de beste oplossing aangezien ik al folders heb (eng=gewoon index, nl, es, de) en dat wel handig vindt het cookies.

Ik heb hotscripts.com, php.resourceindex.com en google nagekeken maar nix gevonden :( iemand een link?

Verwijderd

Alsjeblieft, dit doet redelijk wat je wilt: *klik*

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een taalkeuze is iets dat je vooraf met de opdrachtgever had moeten bespreken, achteraf dat doen is vragen om tijdverlies en onlogische oplossingen.

de beste oplossing is om de html-texten in aparte directorys per taal te doen
de image-directory staat daarvoor en bevat zelf de 'standaard'-taalloze afbeeldingen, afbeeldingen met tekst erin komen in een subdir met dezelfde taalcode.
veel vertaalburo's kunnen gewoon html-bestanden vertalen, en als je in afbeeldingen juiste alt-teksten zet worden die meevertaald en deze kun je dan gebruiken voor de vertaling van je afbeeldingen.
wel opletten dat je vooraf navraagt welke editor het bureau gebruikt, en een afspraak maakt om eventuele html-code fouten die erin sluipen door de vertaling te kunnen offreren. (dit soort bureau's werken soms nog met frontpage98), heb recentelijk zo'n 8 uur verloren aan herstelwerk van twee vertalingen waar er allerlei vreemde spaties in een ingewikkelde tabel (die sluitend moest zijn) waren toegevoegd.

zowel html kent een eigen taalstructuur (<html lang="nl">) maar deze is niet direct aan te raden toe te passen wegens onnodige laadtijd, apache kent ook een eigen automatische taalherkenning op basis van http_accept-language, echter ook dat is voornamelijk bedoeld om bezoekers direct naar de juiste pagina te brengen.

ook als je gaat scripten kan gebruik van de http_accept-language van de bezoeker waardevol zijn (is opvallend vaak juist ingesteld).

je javascripts en css zouden taalafhankelijk moeten zijn, enkel soms worden met javascript aparte arrays voor menu-waardes gebruikt, dan heeft het zin hiervoor een aparte config-js-file te maken met de taalnaam direct in de naam.
ik verkies zelf voor de taalnaam het liefste tweeleterige afkortingen, als NL, DE, FR, EN
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 10:08:
[...]
...en dat wel handig vindt het cookies.

Ik heb hotscripts.com, php.resourceindex.com en google nagekeken maar nix gevonden :( iemand een link?
welke taal wil je gebruiken, als dat PHP is (lijkt me) bestaat er een standaard setcookie functie: http://www.php.net/manual/en/function.setcookie.php
cookie-waardes kun je dan makkelijk uitlezen via $HTTP_COOKIE_VARS

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1