MoBo kaduk ? P4T533-C ASUS

Pagina: 1
Acties:

• Klookie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02-2003
Ik heb onlangs een ASUS P4T-533-C MoBo aangeschaft incl een 2,4 Intel 533 FSb.
Alles koek en ei, alles aangesloten maar pc opstarten ho maar. Eerst pc aanzetten, geen beeld wel alles stroom, pc uit en opnieuw aanzetten en dan pas beeld en in de bios tot de ontdekking komen dat de cpu op een verkeerde snelheid loopt. Dit stel ik juist in en alles werkt prima totdat ik de pc weer uitzetten en weer wil aanzetten, zelfde gezeik. MoBo staat jumperless ingesteld, ik heb alle aansluitingen nagekeken maar niks geks kunnen vinden, batterij eraf gehaald, de cmos gecleared volgens de instructie, batterij terug, aangesloten en nu helemaal niks meer. Alleen één lange piep van 2 a 3 sec en dan effe niks en weer die piep.
Beeld blijft zwart. Helemaal niks. Heeft iemand nog suggesties of tips waarmee ik verder kan ? (dit fenomeen staat nergens beschreven in de handleiding van ASUS)

Asus P4T533-C, P4 2,4, 1024 MB RDRAM Kingston repen, Creative GF4 TI4400

Verwijderd

Kijk eens op de site van asus, een piep duit meestal op een foutmelding. Die zal wel ergens gedocumeteerd zijn hoor.

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
Wat voor geheugen gebruik je? PC1066 of PC 800?
En wat "zegt" de post reporter?

• Klookie
Ik heb op diverse sites waaronder die van Asus gekeken, nergens wat over te vinden.
Ik heb er totaal 512 mb aan Kingston pc 1066 Rimms in zitten.
Tevens heb ik alles eruit gehaald, alleen nog de noodzakelijke dingen erin laten zitten (vga kaart, floppy, 1 hdd, cpu en ram (logisch)), zelfs van vga kaart gewisseld (oude pci kaart ipv nieuwe agp) helemaal niks, nul, geen resultaat.
Ook als ik de jumpers handmatig instel...

Kan je een mobo opblazen als je de cmos cleared ?? of een ander onderdeel (cpu of ram)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
cmos clearen zul je hem wel niet zo snel opblazen
haal de floppy en hd er ook eens af, want die zijn ook nog niet nodig voor een boot naar de bios.
bekijk de jumpers eens via dit schema
je cpu kan verkeerd staan
http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4t533-c/jumper.htm
ik heb wel bij een andere plank gezien dat lange piep geheugen was, maar hoeft natuurlijk niet zo te zijn

Tweakers Discord

• Klookie
Ben er eindelijk achter, blijkt dat het aan het geheugen ligt (ik heb kingston 1066 rimmen)
Deze schijnen niet goed te werken met de bios versie 1003. Ik moet nu eerst terug de bios in met pc800 rimmen en dan de bios flashen naar 1005.003.
Kon het niet uitstaan maar gelukkig kreeg ik de ingeving om nog in newsgroups te zoeken.
Newgroup : alt.comp.periphs.mainboard.asus

Iig bedankt voor jullie steun en luisterend oor.

• Jolige_Joffer
Ik heb hetzelfde bord met een P4 2,26 en 512 mb aan Kingston pc 1066 Rimms.
Mijn pc startte eerst ook niet op, bleek dat je in het bios de snelheid van het geheugen handmatig moest instellen. De instelling "auto" werkte niet.
Dus heb ik eerst pc 800 geheugen er in gezet, geboot, instelling weer veranderd naar 4x,
uitgezet, geheugen weer gewisseld. En toen deed ie het wel.
Schijnt trouwens met de nieuwste bios versie verholpen te zijn. (Ik heb versie 1003).
Maar als je je speakers aangesloten heb, krijg je dan ook geen melding van de Asus Post Reporter??

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik heb dit moederbord ook en ook het Kingston PC1066 RIMM (ook al 512). Mijn moederbord heeft ook revisie 1003 en alles doet het prima.

Je had de eerste keer bij het opstarten in het BIOS moeten instellen dat je geheugen op 4x draait (RDRAM/FSB Frequency Ratio bij Advanced). Dan moet 'ie het wel doen.

Deze tip had ik godzijdank op Anandtech gelezen voordat ik het moederbord aanschafte.

edit:

Te laat...

• Klookie
Had nergens gelezen dat dit nodig was. Gelukkig ben ik er nu achter, nu alleen nog terug naar de winkel en hopen dat die mensen daar zo aardig zijn om mij te helpen.
Wat betreft de post reporter : moet je dan de interne geluidskaart aanzetten of kan het ook via een CL SB audigy ?? nml. nog niet uitgeprobeerd.

• Jolige_Joffer
Onboard geluidskaart gebruiken.
Pagina: 1