[DVD-rom] 100% processor belasting bij lezen

Pagina: 1
Acties:

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 07:06
Ik heb als ik lees van mijn Hitachi GD-2500 dvd-rom, een load van 100%. Volgens mij staat mijn DMA aan. Zou het daaraan liggen?

Ik heb zo het idee dat ik hierdoor niet echt snel lees van mijn speler (10x speed).

Free Tibet

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
'volgens jouw staat DMA aan' :? mischien zou je dit eens kunnen controleren, dan weet je het zekers

mischien even de VIA 4-1 drivers downloaden (voor via chipsets) op de intel application accelerator (voor intel chipsets)

A wise man's life is based around fuck you

• Len
  • Laatst online: 27-03 07:06
Waar kan je zien of DMA aan staat? Ik zie op mijn ide controllers alleen staan: DMA if available

(win XP)

edit:
PIO mode op 4 gedwongen in het bios en het is opgelost ;)

Free Tibet

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 09:04

Thomix

cAFFEÏNE!

als het goed is staat daar onder of ie daadwerkelijk in DMA werkt of in PIO mode. Pio=not good want dan moet de CPU al het vieze werk aanpakken.
Als ie niet in dma staat kan je proberen om hem in pio te forceren, te rebooten en dan weer op DMA if avail te zetten. Succes!

Verwijderd

Thomix schreef op 04 augustus 2002 @ 14:44:
als het goed is staat daar onder of ie daadwerkelijk in DMA werkt of in PIO mode. Pio=not good want dan moet de CPU al het vieze werk aanpakken.
Als ie niet in dma staat kan je proberen om hem in pio te forceren, te rebooten en dan weer op DMA if avail te zetten. Succes!
Hoe gaat dat forceren in zijn werk? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn Lite-On DVD die maar niet in DMA wil....

Bij het kopieren van een CD'tje is mijn PC niet echt bruikbaar nu met 100% CPU-belasting.

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 09:04

Thomix

cAFFEÏNE!

als dat niet werkt (op pio zetten, rebooten en weer terug op dma if available) kan je proberen de IDE drivers van je mobofabrikant te installeren; dat was iig op mijn SiS 735 chipset de oplossing.

Verwijderd

Helaas heeft zowel het forceren van PIO-mode en het herinstalleren van de VIA drivers geen effect gehad. Het vreemde is dat mijn HD en mijn brander wel beide op DMA staan.

Ook heb ik geprobeerd de DVD opnieuw te flashen; hierna deed ie het 1x in DMA modus. Een herstart van het systeem zorgde er helaas weer voor dat de DVD in PIO draait. Het opnieuw flashen van de DVD zorgt er niet opnieuw voor dat ie in DMA springt......

Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik die graag.

Verwijderd

Installeer eens de VIA IDE Busmaster driver(nee, die zit niet in de VIA 4-1), deze lost meestal dit soort problemen op.
Ze zijn hier te downloaden
Pagina: 1