[Samba] Hoe rechten instellen per IP...

Pagina: 1
Acties:

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Hoi,

weet iemand of het in Samba mogelijk is om de rechten in een share te bepalen per ip(range), ik weet dat het per User kan. Maar we hebben hier vaste IP's dus zou het handiger zijn als het per IP zou kunnen worden ingesteld.
Kon er in de samba docs zo snel niks over vinden, maar is ook lastig om hier goede trefwoorden voor te vinden.

• Freak_NL
  • Laatst online: 20-07 09:47
Per share niet volgens mij (nagel me er niet op vast), maar je kan wel specifieren welke adressen er uberhaupt aan je shares mogen zitten.

code:
1
interfaces = 192.168.0.0/24

in je smb.conf geeft bijvoorbeeld alle IP's beginnend met 192.168 toegang.

• Horus
Jah, dat had ik ook als uitgevonden en is ook een van de basis dingen die je goed moet instellen wil je het een beetje secure houden.

Verder iemand nog een idee om dit per share in te stellen?? ..

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
ik dacht dat dat met Samba niet kon. Dat is toch iets Netware specifieks?

Verwijderd

Freak_NL schreef op 03 augustus 2002 @ 20:56:
code:
1
interfaces = 192.168.0.0/24

in je smb.conf geeft bijvoorbeeld alle IP's beginnend met 192.168 toegang.
Ik neem aan dat ik dit in sectie [global] moet zetten? (staat er nu nog niet namelijk... al heb ik nog niks geshared.)

• Freak_NL
  • Laatst online: 20-07 09:47
Yup

man smb.conf

• Horus
Sja dat is natuurlijk het eerste dat ik gedaan heb, en zoals ik boven al heb verteld heb ik het daar niet gevonden. En ook niet in de online docs. Het gaat hier dus niet om rechten per USER, maar per client IP.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:50
Samba is user georienteerd, NFS is IP georienteerd.

• Horus
Jelmer Barhorst schreef op 04 augustus 2002 @ 12:53:
Samba is user georienteerd, NFS is IP georienteerd.
Jah dat idee had ik ook al maar omdat samba wel de optie heeft om niet bestaande users te mappen als user GUEST, bedacht ik dant er mischien ook opties waren die dat iets verder nuanceerden....en dus logins van een bepaald IP meteen als GUEST2 mappen ofzo, en daar kan je dan weer de rechten van installen.

maargoed toch bedankt allemaal....

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Misschien werkt het wel niet, maar ik zou denken dat je wanneer je samba via inetd laat opstarten je met de files hosts.allow en hosts.deny kunt regelen welke ip's de service kunnen starten. Je zou misschien twee smbd services kunnen maken, 1tje voor de ene ip-range en 1tje voor de andere. En ze dan een andere smb.conf file laten gebruiken.
Zomaar een ideetje.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Pagina: 1