[XP] Dynamic disk en boot problemen: voor gevorderden.

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Topicstarter
Van de week dacht ik ff snel een PCI firewire (www.safeway.to) kaart te installeren. Nadat ik deze in mijn laatste van de 6 PCI sloten heb gepropt probeer ik de pc weer opnieuw te booten... Geen sjoege.. (ook na update van ESCD in bios)..Scherm blijft hangen op XP pro splash screen ... Harde schijf lampje blijft branden. Na een half uur maar eens gereset...
Ok.. eerste diagnose: firewire kaart niet lekker... Ik die kaart er weer uit gooien.. en opstarten maar.. weer hetzelfde. ... eeuh OK.. wat is hier aan de hand? Ik alle PCI kaarten (TV,Geluids,netwerk, modem.... ja ja en die firwire kaart die was er al uit gooien.. een PCI slot geblokkeerd door USB aansluiting.. moet ik nog iets op verzinnen) eruit doen... en weer opstarten... Nog niks...
Mmmm het ligt dus toch niet aan de PCI kaartjes? Ik dus alle PCI kaarten er weer in zonder firewire kaart. Toen weer opstarten. Nu echter BSOD met error melding UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.
Aha .. er is dus iets loos met de RAID 0 config... maar wat? Ik dus zoeken op UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME problemen bij MS: Oplossing zou zijn dat ik een 80 pins IDE kabel zou moeten plaatsen op een 40 Pins drive als je UDMA wilt gebruiken... eeuh (DMA if available aan gevinkt in XP .. en dat werkte altijd al)? De RAID config werkte toch voorheen gewoon met die IDE kabels en nou niet meer?? Andere oplossing was Fail-safe defaults in Bios laden.....NOT.. dus ook geeen oplossing (komt zelfs niet meer met BSOD).
IRQ werd gedeeld volgens de bios de mass storage controller (RAID HPT 370 controller) met de netwerk kaart.. ook als ik deze als enige verwijderd is er geen oplossing.

Een paar weken geleden heb ik dynamic disk feature (of is het een bug who knows.. ;) ) aan te zetten voor wat performance winst voor mijn RAID (er was geen performance winst.. maar dat terzijde). Toen werd er al gewaarschuwd voor het niet werken van win 98 (ja ik had een dual boot systeem).
Nu echter wil ik het een en ander weer werkend krijgen met chkdsk en fdisk (ik heb alleen de win 98 versie beschikbaar op flop)... zonder data te verliezen. Ik heb een ultimate boot flop (met allemaal dos progjes om het een ander weer werkend te krijgen).
Install draaien van WinXP heeft ook geen zin.. het stopt gewoon nadat deze dingen wil wegschrijven op de schijf (ook al geeft deze aan onderaan dat deze dynamic disk drivers laadt..)
Trouwens als ik syschk gebruik (goed dos progje), kan ik gewoon wel mijn harde schijf checken op snelheid...?
Kan ik nu gewoon fdisk (of de variant zoals www.aefdisk.com) gebruiken om het een ander aan master boot record terug te zetten? Of gaat dat niet werken .. en ben ik mijn data kwijt (met optie /mbr)? .. zijn er andere opties?
Wie kan me helpen .. zonder dat ik de boel aan data verlies (ik heb een tijd geen backups gedraaid dom dom dom .. ik weet het)? ..Ik heb heel wat gedaan...maar misschien zie ik iets over het hoofd? I am pretty desperate!

Ooh ja.. redelijk recente bios en andere drivers geinstalleerd... moet allemaal goed zijn...

Verwijderd

een oplossing weet ik niet maar met fdisk /mbr blijft je data gewoon behouden. succes verder

Verwijderd

fdisk /mbr heb je alleen nodig als je 'Master Boot Record' naar de maan is.
Henk hier schrijft dat tot aan het WinXP splash screen alles goed gaat, dus de MBR zal ook wel goed zijn.
Even terug naar het probleem.
Wat je kunt proberen is booten vanaf een (andere) hardeschijf op je normale controller om te zien of je partitie nog wel goed is, en eventueel windows deze laten repareren.
Een hard schijfje zal toch wel ergens even te lenen zijn, XP installatie er op prakken en gaan.

Succes!

• Tjeetah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Heb je in het recovery console van de XP installatie cd al eens even flink ge CHKDSK t?

Verwijderd

Samenvatting?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Boozy> dat zou een oplossing kunnen zijn... Maar ik heb ff geen spare HDD hoe gek het ook klinkt...
Tjeetah.. ik heb alleen de 6 boot floppy's en Windows XP Pro cd... . (RTM geen bootable CD) dus
.. Normaal werkt dat prima.. maar ik kan idd niet naar de recovery console (met R of C).... of zo.. of wat moet ik doen precies om in die console te komen?
René> wat bedoel je met samenvatting? Die heb ik al gegeven.. ik heb die recovery console ook proberen op te roepen sinds gisteren.. maar op een of andere manier lukt dat dus niet..

Verwijderd

Hoi, een oplossing voor het probleem moet ik je ook schuldig blijven vrees ik.
Maar je schreef dat je computer dualboot is.
Ik heb dat dus geprobeerd voor elkaar te krijgen met de combinatie (win98 SE en winXP) maar wel waar dus XP al op de computer staat. Dus met Partition Magic een extra partitie aangemaakt voor Win98 speciaal voor besturingssysteem (FAT 32) alleen 1 probleem: win XP is ook fat 32 op deze computer. En dus wordt de andere (nieuwe) partitie nonactief gemaakt. Hoe zorg ik er voor dat ik gewoon win xp kan behouden op mijn computer en ook win98 kan gaan draaien (schrijfruimte is er wel) alleen ging het telkens niet goed bij het maken van die tweede partitie (althans hij is er eel ,maar krijg 'm niet actief etc).
Hoe los ik dit op zodat ik geen dataverlies heb en gewoon win98 er bij kan gaan zetten op een andere parttite zodat ie dus gewoon dual boot systeem wordt?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
mmm ik zie net iets op een of andere URL.. over de recovery console... http://www.microsoft.com/...tips/february/vinson1.asp

code:
1
CD ROM drive letter:\i386\winnt32.exe /cmdcons

ik ga het gelijk ff proberen.. ben benieuwd ... ik hoop geen recovery flops nodig te hebben...jullie krijgen het morgen te horen of het heeft gewerkt!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 20:59:
En dus wordt de andere (nieuwe) partitie nonactief gemaakt.
Hoezo? eeuh.. ook dynamic disc feature aangezet? Zo niet.. dan is het gewoon een partitioneringsprobleem als vele anderen? (nothing which partition magic can handle) :?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
ondertussen heb ik een andere site gevonden over de recovery console... http://www.webtree.ca/windowsxp/repair_xp.htm .. handig.. misschien dan ook voor jou ITman?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46
die melding heeft niet met raid te maken. dat betekend dattie gewoon niet kan booten. ik heb hier geen raid, en heb deze melding ook wel eens gehad. ik had toen te ver overgeklokt en toen was er data corrupt, > format c:

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Mijn systeem is niet (meer ... sinds dat ik mijn duronnetje heb vervangen met een dondervogel) overklokt.. dus dat zou geen probleem moeten zijn....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:46
henkleerssen schreef op 04 augustus 2002 @ 21:17:
Mijn systeem is niet (meer ... sinds dat ik mijn duronnetje heb vervangen met een dondervogel) overklokt.. dus dat zou geen probleem moeten zijn....
dat maakt niet uit. je kan met geen mogelijkheid meer terug op die schijf komen, omdattie hem niet kan mounten. format is de enige optie, en daarnaa evt. met een proggie oude files terughalen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad na een mislukte RedHat install. XP starte op tot spalsh screen en daarna blauw scherm en einde verhaal. RAID was OK maar opstraten homaar.
Starte wel op als ik mijn spare HD (waar ik o.a. RedHat op had willen installeren) loskoppelde!
Bleek uiteindelijk dat op die HD een PRI-DOS partitie was gemaakt. XP ziet die kennelijk niet direct, maar pas tijdens de boot en raakt dan van slag omdat hij (ik gok!) 2 primaire partities zit.
Met Fdisk verholpen (delete Pri-DOS partitie) en alles weer OK.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je in het recovery console van de XP installatie cd al eens even flink ge CHKDSK t?
Is dit al geprobeerd? Lost namelijk dit soort problemen ook wel eens op.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Hang er tijdelijk een extra harddiskje bij, installeer daar een OS op (winXP) en boot die, dan kan je vanuit winXP je oude harddisks wel weer benaderen. (tenmisnte, zo eindigde mijn ynamic disk experiment)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-03 15:16
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:20:
Ik heb hetzelfde probleem gehad na een mislukte RedHat install. XP starte op tot spalsh screen en daarna blauw scherm en einde verhaal. RAID was OK maar opstraten homaar.
Starte wel op als ik mijn spare HD (waar ik o.a. RedHat op had willen installeren) loskoppelde!
Bleek uiteindelijk dat op die HD een PRI-DOS partitie was gemaakt. XP ziet die kennelijk niet direct, maar pas tijdens de boot en raakt dan van slag omdat hij (ik gok!) 2 primaire partities zit.
Met Fdisk verholpen (delete Pri-DOS partitie) en alles weer OK.
Windows 2000 kan 3 primaire partities aan en + 1 uitgebreide, dus waarschijnlijk zal XP dat ook wel kunnen. Ik denk eerder dat het probleem bij 2 Actieve partities moet gezocht worden.
't probleem is dat als je een partitie 'hidden' zet dat W2K en WXP die toch nog zien. Daarvoor moet je ze TRUE HIDDEN zetten, hoe dat je dat juist doet via P-Magic weet ik ook niet, maar ik had vroeger ook een Triple Bootsysteem en dat progje (BOOT-US) zei me dat zo te doen.
Ik had 3 partities voor ieder OS afzonderlijk. Als het ene OS opstart moeten de andere 2 totaal onzichtbaar zijn voor het OS (via TRUE Hidden van dat Bootmanager progje). Verder kon je ook nog aanvinken welke partities zichtbaar moesten zijn voor welk OS. Was echt heel handig.

Voor uw probleem: Tjah, :?
Ik weet dat de meeste (alle?) chipsets maximum 5 PCI's ondersteunen. CMOS Reset al geprobeerd?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Luxx schreef op 04 augustus 2002 @ 23:32:
Hang er tijdelijk een extra harddiskje bij, installeer daar een OS op (winXP) en boot die, dan kan je vanuit winXP je oude harddisks wel weer benaderen. (tenmisnte, zo eindigde mijn ynamic disk experiment)
Dus jij hebt ook geexperimenteerd met dynamic disk bug van MS? Ik kan het alleen nu iedereen afraden...

Het volgende heb ik gisteren nog ff gedaan:
Ik kon voorheen niet in de Recovery console komen omdat de pc dus bleef hangen zodra die iets wou doen met de harde schijf.. dus ik dacht het is iets fundamentelers. Eerst heb ik fdisk /mbr gedaan... HDD lampje bleef branden voor een half uur... daarna gewoon gereset (bleef dus gewoon hangen). Ook Aefdisk /mbr.. hetzelfde!.. AAAI!
Daarna maar eens gaan kijken in HPT bios: daar stond (by default) UDMA 5 aan.. ik dus terug gezet naar UDMA 1 (tja.... er was iets met die UDMA setting met Dynamic disks of zo?).
Vervolgens XP Install boot flops gebruikt... e voila: recovery console nu wel! Ik kon nu wel het een ander bekijken van mijn partities. C (orginele boot FAT32 schijf) was beschikbaar, D (Fat32) ook, E (NTFS, WinXP systeem) niet!, F (Fat320 weer wel.
Ik kon lezen en schrijven van alle Fat32 partities behalve dus die domme NTFS E partititie niet (waar dus die XP op staat).
Iemand nog een idee hoe ik nu wel die NTFS partitie kan benaderen? Fixboot in de rec cons geeft het zelfde probleem als fdisk en chkdsk (/r) doet het gewoon niet op de E schijf.

Dit is de eerste keer dat ik echt zo iets raars meemaak 8)7 ... Vroeger met windows 98 waren deze problemen altijd makkelijk op te lossen.. nu zit ik nog steeds met de handen in mijn haar.
Ik heb momenteel ff niet een HDD ter beschikking om het een ander te backuppen... (moet er langzaam nar uit kijken.. maar het MOET toch ook gewoon zonder kunnen).
Dus..... weet iemand hoe ik wel die NTFS partitie kan benaderen (das eigenlijk het hele probleem blijkbaar nu??) ? En hoe komt het dat ik nu die settings moet verandern van die Highpoint controller (terwijl die het altijd goed op die driving mode werkte (UDMA 5), om het een en ander weer aan de praat te krijgen? 8)7

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Is er geen tooltje in DOS om Dynamic disks en dan NTFS partities te benaderen?

Verwijderd

OK, bedankt henkleerssen.
Ik ga direkt kijken op die URL of ik er iets mee kan.
|:(

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 12:59:
OK, bedankt henkleerssen.
Ik ga direkt kijken op die URL of ik er iets mee kan.
|:(
eeuh ja wat bedoel je nou? Je actieve partitie hoeft niet je systeem partitie te zijn... SO?? Ik snap jou probleem niet...
En jou problemen met het instellen van actieve partities (je kunt gewoon toch met FDISK je actieve partitie instellen? en je systeem partitie hoeft gewoon niet per se je actieve partitie te zijn) is eigenlijk al helemaal niet gerelateerd aan het dynamic disk probleem en RAID configuraties (waar het in deze topic eigenlijk over gaat)...

Verwijderd

Even ter info, er bestaat wel een DOS tooltje om NTFS partities te lezen.

hiero: http://download.com.com/3000-2094-10126096.html

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Daar hebben we wat aan...thanks!

Even een update..
Ik heb maar een andere HDD aangesloten met Win2k erop...Als ik nu de WinXP boot flops gebruik en dan repair optie, vraagt die welke Windows ik wil inloggen.. en dan komt die met diegene die op die extra HDD (Win2k dus) zit... .. als ik die niet kies.. reboot die!!! Ja hela.. zo kan ik dus nooit mijn belangrijke files kopieren!

Ik denk dat ik het volgende maar eens ga doen:
-Win2k op de C partitie (RAID) ga zetten (ondersteund ook Dynamic disk bug..).
-Daarna kopieren files kopieren naar die nieuw aangesloten HDD.
-Dan een upgrade van zowel HPT bios als gewone bios naar de meest recente versie
-Dan ontkom ik er waarschijnlijk weer niet aan dat ik alles opnieuw partitioneren/formatteren (had ik ooit gelezen als je van 1.10 HPT bios naar 1.3 bios ga)....

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:55:
Even ter info, er bestaat wel een DOS tooltje om NTFS partities te lezen.

hiero: http://download.com.com/3000-2094-10126096.html
btw.. gaat dat ook werken .. met de dynamic disk bug?

Verwijderd

Of dat werkt met de dynamic disk bug weet ik niet, maar aangezien dit tooltje alleen kan lezen vanaf een NTFS partitie, en alleen kan schrijven naar FAT(32) zal je NTFS partitie nooit verder kunnen beschadigen, behalve dan als er rotte sectors op de schijf zitten natuurlijk.

In iedergeval suc6!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
The misery continues: Nu is het zo dat de C partitie weer niet beschikbaar is... Eergisteren nog wel... Dus kan ik helemaal niet Win2k er op gaan zetten...Tjonge jonge... Het is zo slecht reproduceerbaar.. je kunt er echt geen pijl op trekken....Ik zou weer een fdisk /mbr moeten doen geloof ik.. vanavond weer thuus...
En ook de HDD die ik extra had aangesloten .. herkent die met bios wel.. maar ik kan er gewoon niet van booten.. eergisteren nog wel... Jezus. Volgen jullie het nog? Ik niet meer...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Boozy> bedankt.. maar het tooltje heeft me nog niet verder geholpen...

Nadat ik gisteren "P2C/C2P Concurrency" in de bios (fail safe waarde default enabled; op aanraden van www.viahardware.com), disabled had, werkt de HDD die ik extra heb aangesloten weer wel. Op deze heb ik nu for the time being WinXP op gezet (met HPT driver 2.32 for XP). So far so good.
Maar als ik dus die RAID nu wil importeren (Import "Foreign disk" onder diskmanagement), blijft die nog steeds hangen (lampje HDD brand heel lang). WinXP herkent de RIAD wel als een dynamic disk en ik heb de optie om hem weer terug te zetten naar een basic disk. Als ik die optie klik zegt WinXP dan dat je al je data kwijt bent... Ja HALLO.. dat gaan we nou net doen he! ..

Ik heb wat geprutst met UDMA settings in de RAID (van UDMA 5 naar 2 geprobeerd) om het hangen op te lossen.. maar tot nu toe nog niet gelukt. Ik denk dat ik nog ff de ACPI uit ga zetten.. kijken of dat helpt..
Iemand nog tips over dynamic disks en hoe deze te importeren in WInXP?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Aangezien ik van niemand iets heb gehoord, ben ik zelf aan de gang geweest.. ik kon er verder ook maar weinig over vinden hier op GoT... dus hier ook een tutorial voor mede GoT'ers...

Het concept van dynamic disks is een nieuw concept, zoiets als van UNIX (zonder beperkingen zoals bij de basic verise met 26 drive letters bijvoorbeeld en je kunt mounten), eigenlijk bestemd voor RAID configs en de professionele omgeving. Neemt niet weg.. dat in de toekomst alle disks er zo zouden moeten uitzien volgens MS (het principe van basic disks is al als legacy bestempeld).

Onder MMC kun je het een en ander doen met importeren van overgeplaatste disk(s) (wat mijn RAID nu eigenlijk is). De disk(s) worden dan eerst als "foreign" gezien en met "Import" zou die dan deze "disk group set" moeten kunnen herkennen.. normaal gesproken dan.
Een Command line variant is de van diskmanagement is "diskpart". Door de focus te zetten op de disk set kun je deze importeren (list disk > select disk n > import).

Normaal moet dat dus werken.. en zo wordt mijn RAID weer een herkenbare volume in WinXP. Ik heb ondertussen ACPI features uitgezet (standard PC van gemaakt en APM in bios uitgezet), zodat ik weer een IRQ vrij kreeg.
Maar zodra ik dus een import doe .. blijft deze dus gewoon weer hangen (HDD lampje blijft branden). zoals je kunt zien benee...
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/DynDiskProb.jpg
Ik denk dat ik precies de zelfde HPT drivers moet gaan installeren die ik voorheen ook had (ik heb nu de nieuwste drivers.. 2.32). .. ik weet niet meer welke ik voorheen had...

Is er nou niemand die meer weet over dynamic disk management (geen goede systeembeheerder of zo?), en die mij zou kunnen help met dit probleem?
Moet ik nu create volume stripe set doen of zo in diskpart (maar dan ben ik mijn data geheid kwijt niet?)?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Nou... een paar dagen later en geprut over en weer met diskpart en bios instellingen, had die andere standalone HDD (maxtor 10 Gb; zie ook picture hierboven...) er ook ineens geen zin meer in (zo'n desastreus andere instellingen had ik niet gemaakt)... Wat de heck is hier aan de hand? ... Voeding geeft teveel fluctuatie in voltage met dit warme weer soms?
Ondertussen komt die XP dus erbij niet meer op.. en dynamic disk bug kan het bij mij helemaal shaken.... Ik kom langzaam tot de overtuiging dat ik de boel geheel opnieuw moet gaan inrichten met verlies van data :'(

Of iemand nog een andere oplossing?

ennuh superkick!

Verwijderd

Zo daar ga ik eens heel rustig voor zitten.
Heb net de afgelopen 10 minuten nodig gehad om je topic door te nemen, om te begrijpen wat nu precies allemaal geburd is.

Even op je scherm kijkend:

Je bent bezig met diskpart en wil je RAID config naar binnen halen.
Als ik je gegevens zo zie is je RAID ingesteld op SCSI ID 0 LUN 0
Daarmee geef je dus aan dat je SCSI RAID je opstartschijf is (hoogste prio krijgt)

Verder geeft het commando detail disk aan dat er geen volumes zijn op je RAID

Lijkt me dat eerst een volume moet maken.
Een volume creeren resulteert o.h.a in dataverlies, dus op je vraag of je dan je data geheid kwijt bent is het antwoord ja.
Is het onoverkomelijk? Waarschijnlijk niet, zolang je geen commando's daartoe hebt gegeven.

Wat heb je fysiek veranderd IN je PC nadat je je FireWire kaart eruit hebt gehaald?
Wanneer is die BIOS van je mobo geflashed? Voor of na je 'crash'?
Heb je de afzonderlijke werking van je RAID gechecked?
Wat heb je exact veranderd in je HPT Bios?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Bedankt dat je er voor bent gaan zitten...
Lijkt me dat eerst een volume moet maken.
Een volume creeren resulteert o.h.a in dataverlies, dus op je vraag of je dan je data geheid kwijt bent is het antwoord ja.

Is het onoverkomelijk? Waarschijnlijk niet, zolang je geen commando's daartoe hebt gegeven.
Ik had het nog niet uitgevoerd.. ik weet nu idd dat ik een volume mis.. create volume bla bla.. zou het een en ander kunnen gaan uitmaken...maar ja zoals je zelf zegt..
Wat heb je fysiek veranderd IN je PC nadat je je FireWire kaart eruit hebt gehaald?
Wanneer is die BIOS van je mobo geflashed? Voor of na je 'crash'?
Hetzelfde wat ik al eerder heb gezegd... eerst dus die firewire kaart er uit... geen result.. toen dus alle kaarten eruit en weer geprobeerd. Nu heb ik er alles weer in zitten met XP op de stand-alone HDD: geen problemen met de apperaten.. ACPI btw uitgezet (om een IRQ vrij te krijgen).
Heb je de afzonderlijke werking van je RAID gechecked?
Wat heb je exact veranderd in je HPT Bios?
UDMA instellingen teruggebracht van 5 naar 1 en weer terug.... Soms wou de RAID ff zien.. maar dat resulteerde nog steeds niet in een succesvolle import...

BTW de andere HDD doet het weer...BIOS settings "integrated peripherals" op "optimized defaults gezet"...

Nou heb ik verschillende oudere HPT 370 raid drivers geprobeerd (3 of zo) onder XP om dan tot een sucessvolle import te komen.. maar dan komt diskpart vaak nog niet eens op met de melding van "imported successfully" (zie plaatje hierboven).. en blijft die meteen hangen ...
Ik heb de HDD ondertussen ook al een paar afgekoppeld, om gewoon een cleane install te doen, van Win2k pro (SP2). In de install ziet die gewoon de RAID config.... met de verschillende partities... MAAR.. ik kan er dus niks op installeren.. omdat deze dus zegt dat het een dynamic disk is.. ja hallo! Als dat ook al niet kan...
XP pro clean install gedaan... Hetzelfde laken een pak...

Als niemand het antwoord weet, denk ik dat ik alles van het weekend ga formatteren en wat dies meer zij.... met pijn in mijn hart (zoveel data kwijt@!) ...:'(

Verwijderd

Kan je mbt je raid het volgende proberen?

Start-Settings-ControlPanel-AdministrativeTools-Computermanagement-
- Storage
- DiskManagement

REVERT TO BASIC DISK

Als je een Dynamische disk hebt, lijkt het me dat je onder W2K hem weer Basic moet maken, zodat je je RAID weer kan benaderen

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
ja dat dacht ik ook eerst te doen.. dit heb ik dus ook al geprobeerd.. maar de melding.. "You will loose all of your data" wordt dan ijskoud gemeld (of iets in die trant.. kan het nu niet ff nadoen)..ik heb hier maar ff van afgezien...
Het zou mooi zijn als dat zo maar zou kunnen... dat kan ik als laatste doen.. voordat ik het een ander ga formatteren...

Verwijderd

Daar was ik al bang voor ja dat dat zou gebeuren...

Probleem is (lijkt me) het feit dat W2K je RAID ziet als dynamic disk. Dat betekent dus dat je hele RAID omgeving dynamisch is, terwijl je hem statisch had en wilt hebben.
Bij mijn weten zijn er geen tools (software) die dat 1-2-3 voor je oplossen, maar ik ga even verder neuzen.

Verwijderd

Wat geeft je systeem met het volgende commando:

DMDIAG -V

(vanf je CMD)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
mmm.. wat zou dat op moeten leveren (misschien een URL met uitleg)? Ik ben eigenlijk nu gewoon op mijn werk.. en thuis hangt die RAID aan de PC... dus ff uitprobeern zit er neiut bij..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Daar heb ik wat aan.. thanks! Ik ga het thuus uitproberen... denk je dat het ook werkt onder XP?

Verwijderd

Nee, win2k

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
btw .. one time only bij het importeren gaf die 2 foutmeldingen aan en ik zou dan moeten kijken in de system log.. :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
INTERNAL Error - The disk group contains no valid configuration copies  (C10000B6).

For more information, see Help and Support Center at 
http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Unspecified error  (80004005).

For more information, see Help and Support Center at 
http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

dus ik kijken op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp .. krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Event Details 

We're sorry 
There is no additional information about this issue in the Error and Event Log 
Messages or Knowledge Base databases at this time. You can use the links in the 
Support area to determine whether any additional information might be available 
elsewhere. 

--------------------------------------------------------------------------------

Thank you for searching on this message; your search helps us identify those 
areas for which we need to provide more information. 

Currently there are no Microsoft Knowledge Base articles available for this specific 
error or event message. For information about other support options you can use 
to find answers online, see 
http://support.microsoft.com/support/howto/services.asp.

Handig!!
btw die error melding was en LDM probleem :? ... Iemand anders met LDM problemen?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
ff naar de doorverwezen site gezocht op "system event error C10000B6".... maar euh geen result...

Verwijderd

Er is een programma in omloop waarmee je kan terugherleiden in welke module de uiteindelijke fout zit.
Ik heb het ooit eens gehad, weet bij god niet meer hoe het heet, maar was wel heel erg handig.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Het zou wel mooi zijn..zo'n progje...
maar ik denk dat ik op deze manier aan symptoom bestrijding aan het doen ben.. zonder dat het probleem verholpen zal zijn...
zelfs als de MS technet en MSDN site er in alle talen over zwijgt.....

Verwijderd

Het klopt dat je nu aan symptoombestrijdin doet.

Persoonlijk denk ik dat je in eerste instantie niet meteen je hardware uit je systeem had moeten halen, maar gewoon ene paar keer opstarten in de diverse modus van je OS.

Meestal herstellen de problemen zich dan vanzelf weer, maar in dit geval lijkt het te laat.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
tja.. ook als je de PCI kaartjes precies op de zelfde manier er in doet? En ik heb nog mooi de bios instellingen nog op digitale foto staan.. Dus ik zou naar de geheel oude situatie kunnen gaan.. maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit toch ook weer niet gaat lukken...

Enige wat ik heb kunnen vinden is deze link van MS (en die van jou dan).. maar dan heb je het ook gehad hoor.. http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q320283

I appreciate your effort.. maar ik denk dat ik het onvermijdelijke moet gaan doen... en daar baal ik als een stekker van!@

Verwijderd

Terug gaan naar de oude situatie (vlak voor de PCI kaart) is natuurlijk een optie, mits je zeker weet hoe alles eruit zag.
Als je het niet probeert kom je er niet achter.

Er zijn overigens genoeg links hoor voor je probleem
http://www.winnetmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=7884

Zoek een op Google met dynamic to basic o.i.d.
Je komt genoeg tegen.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
Die site had ik al gevonden... Maar heeft me niet echt verder geholpen...
Ik heb wel wat gehad aan de site http://www.jsifaq.com/SUBK/tip5200/rh5274.htm.
In eerste instantie heb ik dmdiag -v gedaan.. om te kijken wat er aan de hand was...dat gaf het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/problem1.jpg
Het kon alleen aangeven dat het layout niet correct was...Hij bleef daarna hangen .. OK ... wat kan er fout zijn aan het format? Daar is niks aan veranderd? .. waarschijnlijk dat die dus toch problemen heeft met MBR/ LDM sectors...
Dus volgende stap is kijken met dskprobe zoals de bovenstaande link al aangaf.
Nadat ik me dus verdiept heb in de juiste posities van aangegeven partities, bleek dus dat mijn disk raid te zijn geconfigged als 0B en 0F en de rest 00... Aangezien ik 4 partities had op mijn raid zou dat er niet moeten staan (Als je het allemaal niet meer kan volgen.. tja dan volg deze link: http://www.jsifaq.com/SUBK/tip5200/rh5274.htm ).. maar 4 * een hexadecimale waarde... bij dynamisch geconfigged partities had er moeten staan 42, 42, 42, 42.. Nou ik dus veranderen met dskprobe... EN WONDER BOVEN WONDER..... na een reboot weer niks :'( XP zag nu wel 2 disks maar niet als raid (ze waren online .. maar neit gepartitioneerd volgens diskmanagement).. ja handig... dus dat was ook niet de echt de oplossing.. maar ik denk dat ik wel in die hoek moet kijken (want zo ver was ik nog niet gekomen). Dus de volgende stap is de de hexadecimaal waarde zo te krijgen partities zoals die voorheen waren (fdisk heeft dus het een ander vernaggeld en zo maar 0B en 0F en de rest 00 achtergelaten in de boot sector). Mijn vorige 4 partities waren C(FAT32, Dynamic),D (FAT32, Dynamic), E (NTFS, Dynamic), F(FAT32, Dynamic). Volgens de bovenstaande link zou dat dus hexadecimale waarden moeten geven van 42 42 42 42 zoals ik de dus al had ingetoetst.. OK.. lastig...0B 42 07 (NTFS) 42 dan maar?
Deze setting heb ik geprobeerd, maar nu wou de PC ook weer niet meer booten..
Nu dus met fdisk ff gekeken hoe de partities in elkaar staken...
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/problem2.jpg
OK.. dat ziet er ook raar uit.. aangezien ik nu de pc niet kon booten kon ik ook net zo goed met AEFDISK er voor zorgen dat OB, OF, 00, 00 settings terug kwamen in de bootsector... (door aefdisk /mbr) .. jammer maar helaas .. ik kwam nog steeds niet in mijn XP.. OK.. ik weet nou ff neit wat ik moet doen.. behalve alles formatteren...

Dan blijf ik met de volgende vraag zitten.. Is er een progje net zoals dskprobe onder XP /win2k waarbij de bootsector kan editen.. maar dan vanuit dos/commandline?

Verwijderd

Je moet je bootdisk status A geven, zodat hij daarvan start. Dat heb je volgens mij nu niet gedaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2002 17:07 . Reden: oops, tikvaudjuh ]

Verwijderd

Overigens kan je onder DOS met DiskSave je MBR weer opnieuw instellen, misschien is dat een optie?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
disksave.. mmm is dat een intern commando? Of moet ik dat ergens downen?
Hoe stel je de drives/partities dan A (active).. in bijvoorbeeld dan een disksave?

edit: ooh ja wacht ff.. je bedoeld met fdisk.. tja.. dat had ik al gedaan.. dus...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter

Verwijderd

DiskSave kan je hier downloaden:

http://www.dynawell.com/support/Reskit/winnt.asp

Even zoeken, staat in de bovenste helft

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
CraShedToo> tja .. eeuh das alleen maar voor het backuppen van de MBR.. das wel mooi.. maar ik wil hem kunnen editten.. dus... in dos liefst .. dus zoiets als diksprobe (of dskprobe what is in the name).... iemand anders?

Verwijderd

Poe hee.... je hebt gelijk, en maakt het lastig ook.

Norton Utilities moet het aankunnen, hiermee kan je alles leze, modificeren en backuppen, en wel IEDERE sector op de HD, dus ook je MBR.

Je MBR is de allereerste sector op je HD.
Het eerste gedeelte van je MBR is de code die je BIOS leest voor het daadwerkelijk opstarten van je actieve partitie.
Het tweede gedeelte zijn 4 16-bytes entries die aangeven waar de (tot 4) partities uithangen.
Het derde gedeelte van je MBR zijn de laatste 2 bytes die

55AA (hex)

bevatten.

Is dat laatste corrupt, dan werkt de handel niet.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Topicstarter
OK... iedereen die het nog volgt.. ik heb zelf wat gevonden om MBR te editen (or any other sector) : http://www.geocities.com/thestarman3/tool/de/PTS-DE.htm

Als iemand nog wat tips heeft over sectoren van HDD's editten (software matig) .. ik hoor het graag.
Pagina: 1