[CCFL] ELCO van inverter stuk

Pagina: 1
Acties:

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
Omdat ik per ongeluk de + en - pool van de 12v aansluiting op mijn inverter van mijn ccfl omgedraaid heb, was het 5 seconden na het aanzetten van mijn computer BOEM, de ELCO (condensator) was ontploft :'( . Mijn plan is nu om er een nieuwe op te solderen. Een vriend van me heeft precies de zelfde ccfl, en daar zit een 100µf / 25 v zwart condensatortje op (hij heeft volgens mij ook de + en - omgedraaid, maar bij hem is er niks ontploft). Ik heb een paar oude voedingen afgezocht, maar ik kwam geen 100µf/25v condensator tegen. Wel een 47µf/50v en een 100µf/16v condensator. Zou ik 1 van deze kunnen gebruiken? Of moet ik een andere nemen, en zoja, welke capaciteit en voltage moeten deze ongeveer hebben (of moet dat precies 100/25 zijn?)

Hier komt iets hips te staan

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

gewoon een nieuwe halen bij je elektronica boer

iStockphoto

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

100u/16 v zou moeten kunnen, tis nog int laagspannings gedeelte???

enneh, ik hoop voor je dat dat alles is wat er kapot is...

Electronics development

Verwijderd

Je zou die 100uF/16V kunnen nemen. Want theoretisch zou je voedings spanning nooit boven de 12,5V komen omdat ook je mamaplankje daar niet zo goed tegen kan. Dus die 16 V is zat.

Verwijderd

De spanning moet iig dezelfde zijn of hoger dan de spanning die erover komt te staan. Ik denk dat hij ook wel werkt zonder C. Maar dan is de spanning niet helemaal goed gestabiliseerd. Je kunt dus die 100uF/16V erin zetten als je ZEKER weet dat er 12V op staat (anders heb je weer hetzelfde... BOEM). LET OP DE POLAIRITEIT (+ aan de plus, - aan de min, duh...)

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
Ik heb die 100/16 elco erop gesoldeerd, maar ccfl werkt nog niet :( ik vrees dat ik ook de rest van mijn invertor toen gemold heb, morgen ga ik de lamp ff testen op de invertor van een vriend van me; dan weet ik het zeker

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:47

Felyrion

goodgoan!

heb ik ook n keer gehad, maar er bleek meer kapot, en toen moest ik alsnog een nieuwe halen :(

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• 3lmowww

3lmowww

edit:

ben bang dat je torretjes van het flipflopje ook afgefikt zijn... die zorgen ervoor dat je wisselspanning krijgt voor het trafo`tje...

Als je er geen verstand van hebt zou ik er niet aan gaan klooien, En zeker niet als ie aanstaat!!! voelt niet ontzettend lekker die 700 V~

Electronics development

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Interstice

Hallo?

3lmowww schreef op 04 augustus 2002 @ 02:16:
voelt niet ontzettend lekker die 700 V~[/b]
Ehm ja, nee dat heb ik gemerkt :P

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
De invertor is dus helemaal stuk :(, is er misschien iemand die zijn lamp gebroken heeft ofzo, en een invertor over heeft? of iemand die een winkel weet waar ze losse invertors verkopen?

// edit //

En is het misschien mogelijk om 2 ccfl's in serie of parrallel aan te sluiten op 1 invertor?

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Topicstarter
Sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik wil nml heel graag weten of ik meer dan 1 CCFL op een invertor aankan sluiten, ivm aankoop nieuwe CCFL('s) + invertor('s)

• 3lmowww

3lmowww

edit:

nee, niet zomaar... je kan et proberen iig, maar ik denk dat je invertor die dingen niet meer kan ontsteken...
word moeilijk/onmogelijk/geluk hebben...

Electronics development

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-08 23:11

rimpeldinky

nani?

ik weet niet of je ondertussen al een nieuwe inverter hebt gehaald maar ik heb er nog een liggen (tijdens reparatie van mnpc door een bedrijf(nieuwe 3dkaart) hebben ze mn ccfl in 2en gebroken :( ) maar ik heb dus een inverter over, hebben???? meel me dan ff (mailto pascal@vddungen.doge.nl)

*burp*

Verwijderd

rimpeldinky schreef op 06 augustus 2002 @ 14:17:
ik weet niet of je ondertussen al een nieuwe inverter hebt gehaald maar ik heb er nog een liggen (tijdens reparatie van mnpc door een bedrijf(nieuwe 3dkaart) hebben ze mn ccfl in 2en gebroken :( ) maar ik heb dus een inverter over, hebben???? meel me dan ff (mailto pascal@vddungen.doge.nl)
gewoon een nieuwe cffl eisen zij hebben het vernield!
Pagina: 1