Toon posts:

Kan in m'n fans zo aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ff een vraag....heb vandaag een paar casefans gekocht, en nu loop ik te klooien met het aansluiten......heb bij Natuurkunde vroeger niet goed opgelet:)

Ik heb in ieder geval geen zin om een baybus te halen, die zijn te moeilijk te vinden hier in de buurt (omgeving Bergen op Zoom).

Maar d'r zit al standaard 1 casefan in m'n kast (Chieftech), en nu vroeg ik me af of ik 3 extra fans op de draad van die ene fan aan te sluiten met behulp van zo'n blokje.

Dus de draad van de bestaande fan doorknippen, zwart en rood aan zo'n blokje bevestigen, en aan de andere kant van het blokje alle kabels van de fans bevestigen. Dat er dus 4 draadjes rood bij elkaar zit en 4 draadjes zwart bij elkaar zit.

Ff een fotootje ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/home/fobdefax/naamloos.jpg

En ff snel nog een vraagje erbij.....'k heb een 350 Watt voeding, en daarop zit AthlonXP, Radeon8500, 3 HD's, Brander, CDROM, Floppy.
De aansluiting van die fans zit tussen voeding en HD (is zo'n doorlus molex geval)....wordt voltage enzo nog een probleem, of trekt m'n voeding dat allemaal wel?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45
Plaatje doet het niet :+

Je kan gewoon de fan's doormiddel van een kroonsteentje aansluiten of als je het mooier wilt wegwerken koop je een molex stekker en sluit je ze daar op aan :)

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:52
het werkt zo, maar ik zou toch een andere molex pakken.

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Je kan idd meerdere draadjes in een molex stekkertje proppen als je dat bedoelt :)

Verwijderd

jeps werkt zo ! wel de fans @ de gele draad zetten ipv de rode de rode @ molex geeft maar 5 v

Verwijderd

Topicstarter
Uhm...het werkt dus, maar waarom zou ik een andere molex willen pakken?

Ik sluit de boel aan op de kabel van de bestaande fan.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Squall-sX schreef op 03 augustus 2002 @ 17:49:
het werkt zo, maar ik zou toch een andere molex pakken.
Waarom een andere molex ?
Omdat z'n HDD er ook aanhangt ?

Maakt IMHO weinig uit, aangezien het uiteindelijk uit dezelfde voeding komt :)

• Squall-sX
  • Laatst online: 22-07 16:52
als ik mijn natuurkunde goed herinner ga je zo de ampere van die ene molex delen over 5 apparaten, daarom zou ik persoonlijk een andere molex nemen omdat je harde schijf hier een van die apparaten is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 17:51:
jeps werkt zo ! wel de fans @ de gele draad zetten ipv de rode de rode @ molex geeft maar 5 v
Waarom dat? Die standaard fan zit toch al op 12 volt? Is een rode draad....

Verwijderd

Topicstarter
Squall-sX schreef op 03 augustus 2002 @ 17:54:
als ik mijn natuurkunde goed herinner ga je zo de ampere van die ene molex delen over 5 apparaten, daarom zou ik persoonlijk een andere molex nemen omdat je harde schijf hier een van die apparaten is.
Nou, m'n voeding heeft er 4, en ik heb al 1 splitter ertussen zitten.....

3 Harde schijven en 2 CD's....dan kan ik 'm beter op 1 van de cdroms zetten neem ik aan.......

• kutkip
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 17:54:
[...]

Waarom dat? Die standaard fan zit toch al op 12 volt? Is een rode draad....
Ja klopt maar die rode moet je wel in de gele v/d molex doen :) Anders heeft ie echt maar 5v :)

En je kunt die fans het beste over een paar molexen verdelen, omdat je hdd al erg veel stroom trekt en omdat het waarschijnlijk niet past. (Zelf krijg ik er max 3 draadjes in per molex aansluiting (1 v/d 4 gaatjes in een molex) als het een beetje dunne draadjes zijn :|

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik ga de draadjes ook niet in de molex doen:) Ik zet er zo'n blokje tussen.....die dingen die ze ook gebruiken om lampen aan te sluiten.....daar kunnen er wel genoeg in denk ik.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het kan wel ....

Maar sluit de gele draad aan op één fan. op dit draadje geeft de ventilator door hoe snel die draaid. laat de gele op de rest loshangen

Iperf

• kutkip
fish schreef op 03 augustus 2002 @ 18:06:
Het kan wel ....

Maar sluit de gele draad aan op één fan. op dit draadje geeft de ventilator door hoe snel die draaid. laat de gele op de rest loshangen
Nee dude, ff lezen :) De rode van de fan moet naar de gele van de molex en de gele VAN DE FAN kan je idd met een connectortje aan het mobo aansluiten :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo'n fan heeft ook wel eens geel draadje .... die bedoel ik _/-\o_ _/-\o_

en ja, die rode van de fan moet naar de gele van de power connector mee eens
;)

Ma`ar ja ik had het wel een beetje misgelezen .. ik dacht dat hij de fanaansluiting op het mobo wou pakken

Iperf

• Robino
  • Laatst online: 10:45
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 18:06:
Maar ik ga de draadjes ook niet in de molex doen:) Ik zet er zo'n blokje tussen.....die dingen die ze ook gebruiken om lampen aan te sluiten.....daar kunnen er wel genoeg in denk ik.
Kroonsteentje dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jup zo ene......maar nu ff iets anders, want ik ben 2 vrije fan connectors op m'n mobo tegengekomen:) En 't werkt zonder problemen......maar nu heb ik nog 2 fans die erbij moeten, en nu ff een nieuwe vraag:

Kan ik 2 fans op 1 moboaansluiting zetten???? :):)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja

en als er gele draden op de fan zitten -> onderstaand
fish schreef op 03 augustus 2002 @ 18:06:
Het kan wel ....

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
't Is gelukt hoor :)

Heb nu in totaal 9 fans draaien in m'n pc'tje :):) Proc is bijna 10 graden naar beneden gegaan als ik me niet vergis :) En de herrie valt op zich wel mee....je hoort ze wel draaien..

• Verdicampo
  • Laatst online: 10:24
Je kan er ook zo'n adaptertje tussen hangen. draaien ze bv. op 7 of 10v en heb je geen draadjes in een molex hangen. persoonlijk ben ik voor een baybus. je hebt geen zin om een te halen, maar zelf maken? leuk knutselwerk!

Verwijderd

Dat moet lukken zo, geen probleem.

Verwijderd

kan iemand mij vertellen wat precies een babybus is? waar het voor dient..? mischien volgens velen een beetje domme vraag maar ik hoor er nog wel eens van maar weet nooit wat het precies is :/

Verwijderd

Een baybus is een voorziening voor het regelen van zaken zoals je fans ed.
Het is de bedoeling dat het ding in een 5.25" drive-bay komt te zitten, dus waar je normaal gesproken een CDromdrive of brander in stopt.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
10 fans in een kast.. mag ik vragen is dat een big tower ? als het een midi tower ofzo is kunje dan niet gewoon de kap eraf halen :)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

ik heb in totaal 9 fans in me computer (front 2x, back, PSU , cpu , gpu , chipset , harddisk2x)
Niet echt last van...heb wel een fanbus 12/0/7

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Verwijderd schreef op 23 augustus 2002 @ 06:59:
ik heb in totaal 9 fans in me computer (front 2x, back, PSU , cpu , gpu , chipset , harddisk2x)
Niet echt last van...heb wel een fanbus 12/0/7
Ben ik gelukkig niet de enigste met een shitload aan fans :+

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Da Monkey schreef op 23 augustus 2002 @ 01:58:
10 fans in een kast.. mag ik vragen is dat een big tower ? als het een midi tower ofzo is kunje dan niet gewoon de kap eraf halen :)
Weet je wat voor lawaai dat maakt?

• Crash
  • Laatst online: 02-08 12:04
kan het denk ik net zo goed maar ff hier vragen
kan ik bij een fan die op mijn moederbord zit aangesloten, een schakelaar tussen bouwen?
zodat de stroom van de fan vanuit het moederbord, via de schakelaar, naar de fan loopt :?

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
insan1ty schreef op 23 augustus 2002 @ 14:03:
[...]

Weet je wat voor lawaai dat maakt?
Dat maakt een hels kabaal kan ik je melden! :)

• Crash
  • Laatst online: 02-08 12:04
Crash-Override schreef op 23 augustus 2002 @ 19:16:
kan het denk ik net zo goed maar ff hier vragen
kan ik bij een fan die op mijn moederbord zit aangesloten, een schakelaar tussen bouwen?
zodat de stroom van de fan vanuit het moederbord, via de schakelaar, naar de fan loopt :?
iemand???
Pagina: 1