[macosX]G3?

Pagina: 1
Acties:

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Topicstarter
Jongens, ik ben de draad een beetje kwijt, ik kan via via een goedkoop een G3 op de kop tikken met alles erop en draan, maar ik vraag me af of osX op die G3 gaat draaien (450mhz en een berg geheugen, meer weet ik er niet van, sorry :D)

is wel handig ivm toekomstige softwaren enzo, anders spaar ik toch door voor een G4 denk ik...

tnx :)

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

heb je haast er bij?
Een G3 is wel leuk maar als je van MacOS X echt wil genieten heb je minimaal een G4 800 met een 32mb video kaart nodig.

edit: tweede hands mac's zijn niet zo goedkoop vergeleken met pc's

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

ja, het kan
nee, je wil het niet

't is *net* iets te traag allemaal.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Met heeeeel veel mem is het wel te doen vind ik. Als je maar niet al te zware apps draait en vooral niet tegelijkertijd.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

G3 doet het prima, enkel meen ik dat de grijze kast (beige G3) wat problemen had (misschien dat xlr8yourmac.com daar meer over weet)

de snelheid zal idd minder zijn, maar daar valt prima omheen te werken door veel grfut uit te zetten, dock-scale, minimize uit, op macosxhints staan redelijk veel tips om OSX te optimaliseren.

misschien dat je je af wilt vragen wat je er precies mee wilt doen, video (Quicktime en MP3 via iTunes vreten wel CPU-power, vreemd genoeg niet eens te overrullen met nice, apple lijkt een extra soort van CPU-priority-scheme ingebouwd te hebben, geloof dat je iTunes daar wel hard uit kunt gooien, maar dan klinken je MP3's niet meer)

let ook op je geheugen, apple levert macs standaard met vel te weinig, 256 is een minimum voor OSX, denk eerder aan 512Mb als prettig werkend.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Topicstarter
Tnx voor de replies,
Het enige wat ik ermee wil gaan doen is fotosoepen en wat dreamweaveren, misschien wat video, maar denk het eerder niet dan wel. Voor muziek en mp3's kan ik deze pc mooi gebruiken, maar als ik de reacties hier lees kan het dus wel... hmmm, is het overwegen waard dus... dr zit nu al 512meg in, khaal er nog wel wat bij denk ik. tnx voor alle hulp, wanneer ik dat ding heb staan horen jullie me wel weer ;)

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Hou er rekening mee dat de user interface erg traag is met MacOS X. Een lang verhaal waarom dat zo is. Heb geen URL om het verhaal kort te maken helaas :(

Verwijderd

Wat een flauwekul allemaal, zeg. OSX draait perfect op een G3, ook al draai je je helemaal suf met zware applicaties. Alleen een hoop geheugen is nodig! Zowel op een iBook als een G3powermac met 300MHz ondervind ik weinig problemen (ik draai continue een Apache Webserver erop zelfs, terwijl ik er op zit te werken!).

Natuurlijk draait het beter op een 800MHz G4, en een 32MB videokaart is met het zicht op Quartz-Extreme ook wel prettig, maar om nou te zeggen dat dat noodzakelijk is..... En je moet er uiteraard wel de eurootjes voor hebben. (En tweedehands een 800Mhz G4 kopen lijkt me vooralsnog ook niet al te makkelijk....)

Ik zou zeggen ga ervoor met die G3 450 en laat me anders weten waar ik hem kan kopen :-)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

uzer schreef op 03 augustus 2002 @ 20:35:
Tnx voor de replies,
Het enige wat ik ermee wil gaan doen is fotosoepen en wat dreamweaveren, misschien wat video
hmm, dan noem je wel cpu-vretende apps; photoshop is redelijk met het geheugen sinds de release, alhoewel ik niet erg overtuigd ben (geen multi-threading, en carbon-based); ImageReady crashed te vaak en heeft memory-leaks.

Dreamweaver MX vind ik een halve beta, is verschrikkelijk traag (G4-500) en kent allelei window-manager problemen (site-files-view die niet juist naar voren komt, of 'stalled')

met video wil je sowieso al snel upgraden, iMovie sluit zelf al alle andere programma's af bij opstarten.
alhoewel ik niet echt negatief denk over een G3 met OSX, denk ik dat de prijs veel uitmaakt, en dat je moet realiseren dat je mogelijk wel flink wat wachttijd zal kennen, zeker met grotere documenten; koop hem niet omdat mac met photoshop 'beter' zou zijn als PC.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1