[XP] Voltage verlagen, hoe ver?

Pagina: 1
Acties:

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik kan niet zoeken, maar heb wel bij de topics van afgelopen maand gekeken. Ik heb hier sowieso weinig topic over gezien, op GoT.

Ik heb (sinds kort) een XP 1600+, ik vind overklokken op het moment niet zo nodig. Omdat ik een fan heb die langzamer gaat draaien als de PC koeler is (en omdat het minder stroom verbruikt), ben ik mijn XP 1600+ op een steeds lager voltage aan het draaien.

Mijn moederboard leest de interne sensor van de XP, dus de temperaturen kunnen wat hoog lijken:
(Maxima en alles SETI-stressed; Stroomverbruik uitgerekend, met OC-Tool)
VoltageStessed Temp'Test'-duurStroomverbruik
1,75V60°C> 60 min54,2W
1.63V~55°C~10 min47W
1.50V50°C> 3 uur39,8W
1.40V47°C> 4 uur34,7W
edit:
Tabel geupdate, met nieuwe gegevens

Hoe ver kan ik doorgaan?* Naar wat ik op internet heb gevonden (o.a. www.overclockers.com) lijkt het wel of ik een van de weinigen ben, die dit doet; er was een gast die claimde op 1.33V te draaien. Dus zijn er mensen met ervaringen op dit punt?
* Ik kan zelf ook nog wel even doorgaan, maar andermans ervaringen zijn toch leuk.

Ik ben van plan om nu even te stoppen met verlagen, om te kijken of ie 100% stabiel is (zo ja nog wat lager om te checken, zo nee wat hoger :P). Waar ik voltage uiteindelijk op zet weet ik niet, maar het wordt in ieder geval iets hoger dan de laagste waarmee ie stabiel lijkt (voor een dagje ofzo).
edit:
Uiteindelijk dus verlaagd tot 1.4V, lager gaat mijn mainboard niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Jake op 04-08-2002 00:18 . Reden: o.a. spelling ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Net als overclocken, zover dat je systeem nog stabiel is ? Gewoon een kwestie van proberen lijkt me. Wel relaxed dat je bord het toestaat, het is een effectieve manier om warmteontwikkeling tegen te gaan.

Concrete Loop Watercooling

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 15:40
welk mobo heb je?

Verwijderd

Ik heb ook een 1600+ en die doet het nog op 1,47V. Wordt amper warm dan.. 32 graden ofzo. Ik had er een topic over geopent, maar de search doet het niet.
Als je gaat onderklokken kan ie nog lager.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Meestal kan je wat lager gaan als je je cpu eerst 'inbrand'

iStockphoto

• Jake
  • Niet online
-=Specs PC1=- uit signature (een EPoX 8K3A+ dus). Maar het gaat mij er meer om hoever anderen zijn gekomen. Ik kan nog wel doorgaan tot 1.3V ofzo (of zover als ie stabiel blijft), maar ik zit nu gewoon even wat langer op 1.5V te draaien (gewoon daily use dus).
Ik denk niet dat ik veel langer dan 1.5V kan draaien (langdurig stabiel, dus rebooten wanneer ik het wil), maar misschien heb ik wel geluk. 1.5V is in ieder geval redelijk stabiel (nog niet gecrashed, na bijna 3 uur).
Verwijderd schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Ik heb ook een 1600+ en die doet het nog op 1,47V. Wordt amper warm dan.. 32 graden ofzo.
Dat is zeer nuttige info, maar 32°C is op mijn mobo een beetje moeilijk denk ik (ook al zo ik een betere koeler hebben).
Ik had er een topic over geopent, maar de search doet het niet.
Er moe(s)ten inderdaad een paar topics over zijn, maar die zijn nu even wat minder makkelijk te vinden.
Als je gaat onderklokken kan ie nog lager.
Ja maar dat hoeft van mij niet.
BlizzarD schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Daar zijn de meningen over verdeeld... Ik weet het niet of het ècht zo is.

Verwijderd

BlizzarD schreef op 03 augustus 2002 @ 18:39:
Klopt.. die van mij is ook ingebrand

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Jake schreef op 03 augustus 2002 @ 18:47:
Daar zijn de meningen over verdeeld... Ik weet het niet of het ècht zo is.
Is echt zo. Net als bij overklokken

iStockphoto

Verwijderd

Het zou kunnen dat ie op een gegeven moment niet op 133MHz meer wil werken, maar bijv op 100MHz. Als je de spanning weer verhoogt, wil ie weer op 133MHz.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 19:54:
Het zou kunnen dat ie op een gegeven moment niet op 133MHz meer wil werken, maar bijv op 100MHz. Als je de spanning weer verhoogt, wil ie weer op 133MHz.
Dat is dus onderklokken en dat wil hij niet.

Verwijderd

Dan weet je tot hoever je kunt gaan... duh

• Jake
  • Niet online
Onderklokken is inderdaad niet zo nodig, ik heb gewoon geen zin om iets anders dan de processor over en/of onder te klokken.

Wat inbranden betreft, hangt er misschien vanaf wat je bedoelt:
- paar seconden aan zonder koel-blok; bad idea
- fan op HSF uit zetten, zodat CPU goed heet wordt (graadje of 80 ofzo); lijkt mij ook niet zo slim
- op iets verhoogt voltage met wat extra MHz. een koetje (of beter: k7burn burnk7) draaien voor een dagje ofzo
- op standaard settings een stress-proggie draaien, voor een uur of wat

Dat laatste heb ik gedaan, dan één na laatste zou ik nog kunnen geloven. De eerste twee lijken mij gewoon niet zo slim... (zeker niet om het expres te doen).

Mijn board gaat overigens 'maar' tot 1.4V, ik denk dat ik dat wel haal (zit nu al op 1.45V).

[ Voor 0% gewijzigd door Jake op 04-08-2002 00:17 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Ben benieuwd of mensen dit nog hebben geprobeerd met een XP2100 :) Klinkt interessant.

• Jake
  • Niet online
Ik zit nu al een tijdje op 1.4V, nog steeds geen problemen (lager kan board niet). Ik denk dat ik hem maar op 1.5V zet en gewoon een paar weken gebruik dan zie ik dan wel weer verder.
Ik update zo gelijk de tabel in eerste post.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 20:20:
Ben benieuwd of mensen dit nog hebben geprobeerd met een XP2100 :) Klinkt interessant.
Ik denk dat het dan minder gaat, omdat een goede 1600+ in wezen een ondergeklokte 2100+ is.

Verwijderd

Jake schreef op 03 augustus 2002 @ 20:15:
Onderklokken is inderdaad niet zo nodig, ik heb gewoon geen zin om iets anders dan de processor over en/of onder te klokken.

Wat inbranden betreft, hangt er misschien vanaf wat je bedoelt:
- paar seconden aan zonder koel-blok; bad idea
- fan op HSF uit zetten, zodat CPU goed heet wordt (graadje of 80 ofzo); lijkt mij ook niet zo slim
- op iets verhoogt voltage met wat extra MHz. een koetje (of beter: k7burn) draaien voor een dagje ofzo
- op standaard settings een stress-proggie draaien, voor een uur of wat

Dat laatste heb ik gedaan, dan één na laatste zou ik nog kunnen geloven. De eerste twee lijken mij gewoon niet zo slim... (zeker niet om het expres te doen).

Mijn board gaat overigens 'maar' tot 1.4V, ik denk dat ik dat wel haal (zit nu al op 1.45V).
De 1na laatste heb ik gedaan. 1x zelfs 48 uur non stop. Stabiel als een huis!

Overigens waren er mensen die hun Tbird overklokte door het voltage te verlagen (heeft ook nog op T.net gestaan). De tempdaling gaf dus blijkbaar meer effect dan een te laag voltage (foutje bij AMD?).
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 19:58:
Dan weet je tot hoever je kunt gaan... duh
Ok :P

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Hmmzzzz....

KLinkt goed, temps oplaag krijgen zal zo wel gaan lijkt me, als je ziet hoeveel minder stroom dat ding verbruikt :P

maareh, loopt m'n systeem hierdoor echt geen schade op :? [ vraag me niet wat, maar m'n systeem crashte ookal toen ik m'n fsb lager dan 133 wou zetten...

btw op hoeveel draait een XP1800 standaard :?

edit II
Hmzzzzz, 1.81, shit!!!! Daar kan hopelijk flink wat af :P

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Volgens mij werkt inbrande echt wel. Ik heb het al met meer PC's geprobeerd met succes! Ik kon opeens mn 1GHz TB OC'en tot 1470MHz met 1,75V ipv de 1,85V die ik het halve jaar ervoor voor nodig had. En nu ging ie ineens tot 1550MHz op 1,85V. Mijn 466 celeron ging ook ineens tot 566MHz na een jaartje ipv de 525MHz die ik eerst kon halen. Meer MHz kunnen halen betekent over het algemeen dat hij bij lagere snelheden aan een lagere voltage genoeg heeft.

• Scatman_II

Scatman_II

Hmz, ik ga ook es proberen voltage te verlagen...

Inbranden lijkt me toch wat riskant.

Verwijderd

Scatman_II schreef op 03 augustus 2002 @ 22:07:
Hmmzzzz....

KLinkt goed, temps oplaag krijgen zal zo wel gaan lijkt me, als je ziet hoeveel minder stroom dat ding verbruikt :P

maareh, loopt m'n systeem hierdoor echt geen schade op :? [ vraag me niet wat, maar m'n systeem crashte ookal toen ik m'n fsb lager dan 133 wou zetten...
Waarschijnlijk je PCI/ISA/AGP divider verkeerd gezet. Echt schade kun je er niet door krijgen, tenzij je natuurlijk waardevolle data kwijtraakt in een crash.
btw op hoeveel draait een XP1800 standaard :?

edit II
Hmzzzzz, 1.81, shit!!!! Daar kan hopelijk flink wat af :P
Volgens mij tussen de 1,65 en 1,75V, maar ik weet het niet zeker.

• Jake
  • Niet online
Alle model 6 XP's (Palomino) zijn 1.75V standaard, maar waarschijnlijk heeft alleen de 2100+ het echt nodig (en exemplarisch een paar 1900+ en 2000+ ook).

Ik zit nu dus op 1.4V en heb echt nog niks vreemd gemerkt, behalve dat ie dus ruim 20W minder verbruikt (en dus ook veel minder warm is/wordt).

En kwa inbranden: tja lager kan ik niet, dus dat hoeft dan ook niet echt meer.

Verwijderd

Een voltage mod naar beneden? >:)

Verwijderd

Heb nu al diverse keren over inbranden gelezen.
oa mbv k7burn
lijkt me leuk om dat es verder uit te diepen...
heb me 2000+ nu op 1750 lopen met V-core 1.80
wil wel es weten wat ie na dat inburnen kan
waar kom ik aan die k7burn?

• Jake
  • Niet online
Sorry foutje, 't is burnk7.exe

't Is een onderdee van CPUBURN (zie BenchmarkHQ voor link, onder 'CPU').
edit:
Met burnk7 wordt ie, op 1.4V, dus binnen 10 minuten 52°C, dus 5°C meer dan SETI-stressed.

Verwijderd

Jake schreef op 04 augustus 2002 @ 00:16:
Sorry foutje, 't is burnk7.exe

't Is een onderdee van CPUBURN (zie BenchmarkHQ voor link, onder 'CPU').
edit:
Met burnk7 wordt ie, op 1.4V, dus binnen 10 minuten 52°C, dus 5°C meer dan SETI-stressed.
Ja, Burnk7 is DE stess test voor XPtjes. Daar kun je hem dus ook mee inbranden en kijken of hij stabiel is. Een dag BurnK7 zonder problemen en je hebt een stabiel systeem. Toevallig heb ik vandaag nog 4 uur BurnK7 gedraaid. 56 graden werd mn proc. 1600+ @ 1674Mhz @ 1,94V.

Verwijderd

Thx for the replies.
Ga 'em zelf es halen en laat wel weten wat de resultaten zijn...

• Scatman_II

Scatman_II

hmz, m'n cpu draait nu op +- 1,67V op 40 graden [non stressed]
Das wel ff anders dan voor m'n casemod en 80mm fan vervanging :D
[toen werdie nl zo'n 55 graden idle...]

• Scatman_II

Scatman_II

hoe bereken je hoeveelheid Watts eigelijk :?

• Jake
  • Niet online
Er zijn tooltjes voor, die berekenen je typical verbruik, ik gebruik OC-Tool (staat ook in eerste post).

Maar een linkje: http://www.guru3d.com/files/ dan "Generic Utils" dan "OC-Tool" (ze houden daar niet van deep-linken). Tool is duits, maar mag de pret niet drukken. Je maximaal aantal Watt is ongeveer 8W hoger (maar dat is eigenlijk alleen met burnk7 e.d.).

• Scatman_II

Scatman_II

Jake schreef op 04 augustus 2002 @ 15:00:
Er zijn tooltjes voor, die berekenen je typical verbruik, ik gebruik OC-Tool (staat ook in eerste post).

Maar een linkje: http://www.guru3d.com/files/ dan "Generic Utils" dan "OC-Tool" (ze houden daar niet van deep-linken). Tool is duits, maar mag de pret niet drukken. Je maximaal aantal Watt is ongeveer 8W hoger (maar dat is eigenlijk alleen met burnk7 e.d.).
thx m8 :)

Pagina: 1