Toon posts:

Mail met exim heel traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He,

Ik ben sinds kort flink aan het stoeien met Debian en heb inmiddels een redelijk werkende webserver in elkaar geknutseld, maar ik heb een probleempje waar ik het antwoord maar niet op kan vinden.

Als ik via een online mailformulier gemaakt in PHP een bericht wil versturen dan duurt het versturen erg lang. Na ongeveer 30 seconden is de mail verstuurd en gaat de pagina weer verder. Dit is dus erg hinderlijk en gebruikers gaan hier natuurlijk niet op wachten. Het lijkt wel of er gewacht wordt totdat de mail daadwerkelijk is verzonden.

Is er een mogelijkheid om ergens in te stellen dat de mail in de wacht gaat en het systeem gewoon verder?

Ik gebruik Debian 3.0 met php 4.2.2 en MySQL. Voor de mailverwerking gebruik ik Exim. Had graag sendmail willen gebruiken, maar daar kom ik vooralsnog niet uit.

Iemand een idee?

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 10:53
DNS probleempje?
Kijk eens in je logs?

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Verwijderd

Even je /etc/hosts en /etc/resolv.conf controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gekeken, maar kweet eigenlijk niet zo goed wat er in /etc/hosts en etc/resolv.conf moet komen te staan, waardoor het sneller moet gaan werken?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

man hosts :)
man resolv.conf :)

Verder is het misschien handig om erbij te zetten hoe je php mailtjes af laat leveren bij exim? Met het lokale mail commando, smtp, php mail functie?
Aangezien er nog al wat wegen naar rome leiden helpt het wel als je verteld welke route je genomen hebt.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
K gebruik dit regeltje:
<code>mail ($email,$subject,$mailcontent,$headers);</code> Maar dat bedoel je vast niet. Verder heb ik niets veranderd in een configuratie-bestand. Het werkte vanzelf.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben wat verder gekomen nu! Het is me gelukt om Sendmail te installeren! Hiermee dacht ik alle problemen opgelost te hebben, maar het blijkt dus van niet! Nog steeds duurt het een eeuwigheid om via het php-commando mail(); een mail te versturen. Kan het een fout ergens in een configuratiebestand van PHP zijn?

Verwijderd

Tik nou eerst eens het volgende in, voordat je iets anders probeert, want dit is duidelijk een resolv probleem
code:
1
man hosts

Verwijderd

Topicstarter
Ah :) Geweldig! Het werkt! Heb een berg DNS-servers in /etc/hosts gegooid! Sorry dat ik wat ongeduldig werd! In ieder geval bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 23:14:
Ah :) Geweldig! Het werkt! Heb een berg DNS-servers in /etc/hosts gegooid! Sorry dat ik wat ongeduldig werd! In ieder geval bedankt!
In /etc/resolv.conf bedoel je. Een beetje MTA maakt uberhaupt geen gebruik van /etc/hosts.
Pagina: 1