Omdat de search nog niet werkt moet ik het maar zo vragen. Kan ik met een raid controller 8 verschillende apparaten aansturen of moeten het 4x 2 dezelfde apparaten zijn.
zoals ik vaker heb gelezen is het aan te raden en soms zelf NODIG (om het te laten werken) dan je dezelfde schijven gebruikt.
Er bestaat ook zoiets als JBD (geen idee of dit goed is maar leek me wel een praktische afkorting)= Just a Bunch of Disks.
hiermee kun je allerlei schijven aan elkaar koppelen en de gezamelijke opgetelde schijfruimte als 1 schijf laten weergeven. Volgens mij zit hier echter geen raid aan vast...maar zeker weten doe ik dat niet. moet je ff searchen als het weer werkt.
Er bestaat ook zoiets als JBD (geen idee of dit goed is maar leek me wel een praktische afkorting)= Just a Bunch of Disks.
hiermee kun je allerlei schijven aan elkaar koppelen en de gezamelijke opgetelde schijfruimte als 1 schijf laten weergeven. Volgens mij zit hier echter geen raid aan vast...maar zeker weten doe ik dat niet. moet je ff searchen als het weer werkt.
Verwijderd
in principe kan je gewoon alle merken/soorten schijven met elkaar mengen, uiteraard wel allemaal van het zelfde type; ide, scsi-uw, scsi-160, etc.
zelf heb ik wel eens problemen gehad met het mengen van ibm en seagate scsi-schijven in raid, met gelijke schijven (seagate) ging het wel goed. ik zou zeggen gewoon proberen.
(je spreekt over 4x 2 schijven, ide dus. Met een 3ware 78x0 controller kan je 8 schijven aansturen, de voorbeelden van 3ware laten zien dat ze zelf ook een array van allerlei verschillende typen maken.)
zelf heb ik wel eens problemen gehad met het mengen van ibm en seagate scsi-schijven in raid, met gelijke schijven (seagate) ging het wel goed. ik zou zeggen gewoon proberen.
(je spreekt over 4x 2 schijven, ide dus. Met een 3ware 78x0 controller kan je 8 schijven aansturen, de voorbeelden van 3ware laten zien dat ze zelf ook een array van allerlei verschillende typen maken.)
Ligt er aan wat voor een array je wilt maken.
Wil je 4 array's maken in raid 0 dan moeten de HD's binnen de array iig dezelfde grootte hebben. (Zelfde snelheid en type/merk is wel aan te bevelen)
De andere array's mogen dan wel afwijken van HD en Grootte.
Wil je een array maken van 8 Hd's dan ook moeten de HD's even groot zijn.
Dit geld voor alle vormen van RAID.
Alleen bij JBOD hoeft dat niet. Maar dat is weer iets anders
Dus binnen de array moeten de hd;s even groot zijn.
Wil je 4 array's maken in raid 0 dan moeten de HD's binnen de array iig dezelfde grootte hebben. (Zelfde snelheid en type/merk is wel aan te bevelen)
De andere array's mogen dan wel afwijken van HD en Grootte.
Wil je een array maken van 8 Hd's dan ook moeten de HD's even groot zijn.
Dit geld voor alle vormen van RAID.
Alleen bij JBOD hoeft dat niet. Maar dat is weer iets anders
Dus binnen de array moeten de hd;s even groot zijn.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
Hoeft helemaal niet. Ik heb zelf ooit als test een raid0 gemaakt met een 45Gb ibm en een 100Gb wd, de raid0 werd 90Gb dus gewoon het aantal schijven keer de kleinste schijf. Uiteraard wel zonde van de niet gebruikte ruimte.Dus binnen de array moeten de hd;s even groot zijn.
Ja ja ok ok.Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 17:24:
[...]
Hoeft helemaal niet. Ik heb zelf ooit als test een raid0 gemaakt met een 45Gb ibm en een 100Gb wd, de raid0 werd 90Gb dus gewoon het aantal schijven keer de kleinste schijf. Uiteraard wel zonde van de niet gebruikte ruimte.
Maar dat wil je toch niet.
Sorry vergeten iets duidelijker uit te leggen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Pagina: 1