Stroomverbruik bij idle ?

Pagina: 1
Acties:

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Simpel kort vraagje : Het stroomverbruik van een 100% stressed proc (in dit geval XP1900+) is ongeveer 80 watt, maar hoeveel is het bij idle ?

Mother, will they like this song?

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 23:04
Ik denk dat dit verschillend is tussen een AMD of een Intel, want bij de AMD processor is de HALT instructie standaard uitgeschakeld dus de AMD XP gebruikt idle waarschijnlijk een stuk meer dan een Intel P4

Het precies aantal Watt weet ik niet. Misschien kan je dit vinden in de Data Sheets op de site van de fabrikant

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
k hoef et nie precies te weten, gewoon een richting zeg maar...

Mother, will they like this song?

• Unicron
voor een AthlonXP zou ik gokken:
met Halt instructie: 10 Watt ofzo
zonder Halt instructie: 40 Watt

Maar dit is puur gok werk voor mij. Misschien dat iemand anders hier op GoT wat meer van weet

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/xp_temps1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/xp_temps2.gif

Je kan het makkelijk uitrekenen aan de hand van deze twee tabellen :) v x A en je hebt de W's als ik dat zo even nareken :P

Dit zijn wél specs van de Thouroughbred, die van de Palomino mag je zelf downen bij AMD.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Unicron
mij lijkt die 7 a 8 Watt verschil best wel weinig voor het grote temp verschil tussen idle en stressed.
Maar ja wat noemen ze daar typical use, want dat kan dus 10% zijn maar voor ander persoon is typical misschien wel 60%

• Abbadon
Unicron schreef op 03 augustus 2002 @ 14:13:
mij lijkt die 7 a 8 Watt verschil best wel weinig voor het grote temp verschil tussen idle en stressed.
Maar ja wat noemen ze daar typical use, want dat kan dus 10% zijn maar voor ander persoon is typical misschien wel 60%
Je hebt gelijk, ik heb er nog ff naar gekeken, als je het nu uitrekent kom je op een véél groter verschil uit :)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Nieuwere sheet: XP Model 6 (is dus Palomino), maakt voor 1900+ weinig uit.

Gezien het feit dat je met k7burn* toch meestal wel 10-15 graden warmen wordt dan met idle, denk ik toch dat het wel iets meer scheeld dan 7.3W

Stel Full (k7burn) is 65 graden, idle is 50, dan is idle met HLT onder de 40 graden.

Omdat je case ~30 is betekend 2 Watt dus ongeveer 1 graad (dit gaat redelijk op, hangt vooral van je koeler af, maar die bepaald ook hoe warm je CPU wordt).

Idle met HLT is dan ~20W, zonder HLT ~40W, FULL ~70W.

Dit is erg globaal, maar dat wou je. Je kan het zo voor jezelf schatten dus.

* Een koetje bijvoorbeeld geeft geen Max. Thermal Power (niet de hele CPU is constant belast).

• Jake
  • Niet online
Stop Grant S1, dat is toch de simpelste vorm van Standby? Idle is dat volgens mij niet, dat is CPU-HLT (oid), als dat aan staat.

[ Voor 0% gewijzigd door Jake op 03-08-2002 14:27 . Reden: Size Plaatje ]

• Abbadon
S1 is ultiem idle :+ De waarde zal idd wel ergens in het midden liggen denk ik. Ik weet niet hoeveel ze vreten in de volgende toestanden, zo ben ik er niet in thuis:

S1: Stop Grant
S3: Suspend to RAM
S4: Suspend to Disk

• Jake
  • Niet online
S3: Suspend to RAM
S4: Suspend to Disk

Allebei niets, 0 W, CPU is uit.

Verwijderd

waarom hebben ze die halt functie dan uitgeschakeld bij amd? cpuidle is wel een programma om dat aan te zetten, maar dan schokt mn pc heel erg... weet iemand hoe dat komt?

• Abbadon
slamm schreef op 03 augustus 2002 @ 18:22:
waarom hebben ze die halt functie dan uitgeschakeld bij amd? cpuidle is wel een programma om dat aan te zetten, maar dan schokt mn pc heel erg... weet iemand hoe dat komt?
Beats me. Wat ik wel weet is dat als ik 'm inschakel middels WPCRSET m'n bak tijdens het booten genadeloos vastloopt :/ Geen HALT voor mij dus, en da's jammer met dit hete weer en twee kachels in de doos. Ik denk meer dat het een chipset verhaal is, hoe die er mee om gaat.

Verwijderd

die abbadon heeft soms ook wel goede dingen

• Jake
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 18:22:
waarom hebben ze die halt functie dan uitgeschakeld bij amd?
Ik heb wel een ideetje waarom:
cpuidle is wel een programma om dat aan te zetten, maar dan schokt mn pc heel erg...
Abbadon schreef op 03 augustus 2002 @ 18:27:
Wat ik wel weet is dat als ik 'm inschakel middels WPCRSET m'n bak tijdens het booten genadeloos vastloopt
Maw: het werkt gewoon niet in elk systeem als het aanstaat. Of het nou de schuld van de mobo-makers, de chipset-bakker of AMD is, of gewoon een ongelukkige combo, dat weet 'niemand'.

Bij mijn A7V gaat het geluid kraken, bij mij 8K3A+ heb ik nog nooit iets vreemd gemerkt (al heb ik ook nooit lang aan gehad, CPU-HLT).

• Unicron
Ik heb de Halt functie nu al iets van 4 maanden continu aanstaan en merk er niks van. Het is inderdaad vreemd dat het bij de ene wel perfect werkt en bij de ander niet

Ik heb een Epox EP-8KHA+

Verwijderd

mja, misschien ligt het wel aan de chipset ja, want ik heb ook een kt133 (a7v-e) en dan gaat t geluid ook kraken
Pagina: 1