Wat voor specs willen we van een serial LCD backpack ?

Pagina: 1
Acties:

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Ik ben van plan om zelf een serial backpack te maken voor character based LCD's op basis van een simpele,goedkope een eenvoudig zelf te programmeren microcontroller zodat iedereen hem na kan maken.

Helaas doet de search het niet dus ik kan geen info zoeken over eerdere projecten etc.

Ik zoek dus de volgende info :

- Wat voor protocol gebruiken de meeste programma;s met seriele ondersteuning ? is daar een standaard voor ?

- Is er software ondersteuning voor b.v. aansturing van contrast / backlight helderheid via de seriele poort ?

- Welke manieren worden er tot op heden ondersteund voor het toevoegen van extra toetsen etc aan diezelfde LCD ?

Ik wil een zo mooi en universeel mogelijke backpack bouwen maar heb geen idee wat de diverse programma's gebruiken om een seriele LCD aan te sturen. :?

Zelf denk ik ook nog aan extra opties zoals aansluitingen voor temperatuur sensoren of pwm outputs voor fans/cffl waarbij je met een knop kunt kiezen voor de interne functies of de data die via de seriele poort binnen komt.

Ik heb zelf geen waterkoeling maar wellicht is een versie die eerst de waterkoeling opstart (en eventueel checkt of de pomp wel stroom trekt en/of de output van een flowmeter wel aangeeft dat er water stroomt) voordat de pc zelf wordt opgestart ook een ideetje ?

Anyways, toekomst ideetjes zat, maar voorlopig zou ik al blij zijn met het protocol dat de meeste LCD software gebruikt om seriele displays van tekst te voorzien. Alle verdere uitbreiding komt later wel.

IP Rocks

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
helemaal niemand ?

IP Rocks

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:15

EntonoX

Team leider

hmmmmm.....

ik heb zelf wel een backplane gemaakt voor een HD44780 display, en dan parallel.

dit heb ik gedaan door (heel simpel) een Atmel 90S2313 microcontroller te programmeren. verder wat noodzakelijke componenten erbij te doen en klaar.

denk dat me dat ongeveer €10 gekost heeft....

ik heb effe de specs opgezocht en hij kan ook serieel data sturen, dus....

AT90S2313 datasheet

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik maak gebruik van de see/tron interface. Werkt prima met LCDriver. Alleen gaat die maar tot 9600 baud, die had ik wel wat sneller willen zien gaan.
bij de search had je die van mij toch moeten kunnen vinden, staat ook in de faq: www.bugs.nl/lcd
Overigens weet ik maar van 2 mensen die 'm nagemaakt hebben.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

redguy schreef op 03 augustus 2002 @ 11:50:
- Wat voor protocol gebruiken de meeste programma;s met seriele ondersteuning ? is daar een standaard voor ?
Niet echt maar de meest gangbare seriele lcd's zijn van MatrixOrbital of Crystalfontz dus pak een van die 2?

Verwijderd

Ik heb een website gevonden met daarop een schematje van iemand die gewoon heel simpel een UART en een max 232 gebruikt hebben jullie hier iets aan?
Dan zal ik morgen hier de link bij zoeken want die heb ik op het werk.
mazzzzz

• Shift
  • Laatst online: 09-02 15:33

Shift

[] Dual crazy []

Ik heb ook de module van seetron, werkt goed. :)

Verwijderd

ja dat klopt..
dit is gebaseerd op 6402..
maar is deze nog wel te krijgen... of is der een vervanger der voor????

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

RBouman

René

De bekenste seriele LCDŽs zijn die van MatrixOrbital en Crystalfontz met hun eigen commandoŽs.
Van beide merken kun je op hun homepage de volledige manual met commando's en schema's downloaden.
Je hoeft dan alleen nog maar zelf even de software te schrijven.
:)

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
Even :-)

IP Rocks

• robbus
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03-2022
Pagina: 1