[8 mm] Naar een DVD of Video

Pagina: 1
Acties:

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Mijn vader is een paar dagen geleden overleden :'(

Nu kwamen we gisteren tot de ontdekking dat er een hele boel 8mm filmpjes zijn, van vakantie 1978/1985. Er staat géén geluid bij.

Deze wil ik graag opslaan, het liefste op een VCD, of wat dan ook, zodat de films goed bewaard blijven, en gemakkelijk te bekijken zijn.

Wie, wat, waar en hoe?

Gaarne een duidelijk antwoord, waar ik iets aan heb,waar ik direct iets mee kan en géén SUGGESTIES of onzin.

bvd

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• jadjong
  • Niet online
Wat dacht je van een capturekaart?

[capture] welke capture kaart?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

wat zegt die jonge nou.. 8MM dat betekend FILM geen video |:(

Lees de draad voor je blaat !

By the way, goedkopste manier is de film projecteren met filmprojector en dan met een "normale camera opnemen" en dat dan weer naar de pc... (kan ook direct) voordeel is dat je ook nog eens een band als master hebt. Dat zij nl spullen die je niet wil kwijtraken (spreek uit ervaring).

Andere manier is een (ff zoeken plaats zo een link)....

/edit KLIK voor bedrijven

Of Capi lux vak kan het voor je doen maar wat dat kost... geen idee.

btw sorry jadjong ff geëdit (was btw NOFI ok)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• jadjong
  • Niet online
Baklap schreef op 03 augustus 2002 @ 10:59:
[...]

wat zegt die jonge nou.. 8MM dat betekend FILM geen video |:(

Lees de draad voor je blaat !
dan moet je toch iets hebben wat er een signaal van maakt die in de capture kaart kan. Voor zover ik weet zijn er geen capure kaarten waar een 8MM film in kan.

Dus dan heb je alleen nog een soort van diascanner nodig die van een bandje een S-video signaal maakt.
Apparaten zijn waarschijnlijk nog wel te huur bij de lokale vid-shop.

Verwijderd

de eerste manier om dit te doen is door met een goede (digitale) camera de film op te nemen terwijl je hem afspeelt. (dus gewoon camera op het scherm richten)

ten tweede zijn er bedrijven die dit voor je kunnen doen, met (waarschijnlijk) betere kwaliteit en (zeker) hogere kosten.

zie hier een amerikaans bedrijf dat dit doet (dit soort bedrijven zitten vast ook wel in nederland, dit is puur bedoeld als voorbeeld)

http://www.suncanyondvd.com/index.html

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2002 11:16 . Reden: typo ]

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

zoek maar eens op DEZE woorden

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Als jij de films wilt digitaliseren met het oogpunt van conserveren/bewaren sla je de plank mis. Digitale bestanden zijn korter houdbaar dan echte cine-film. Dat is een feit. Onze hele Nederlandse filmhistorie wordt weer op film gezet i.p.v. op video! Echt goed conserveren van je super8/8mm film kun je laten doen door een bedrijf in Duitsland [Fipra]. Dan wordt je film gereinigd en voorzien van een speciale coatingslaag waardoor je film niet uitdroogt of krimpt de komende honderd jaar. Je kan er ook nog meer laten doen, maar dit is de kern van conserveren. Als jij de films op video wil zetten om mee te spelen en te vertonen is daar niks mis mee. Zolang jij maar niet de illusie hebt dat films op digitale video of DVD langer meegaan. Die fout maken heel veel mensen. Video is erg onderhevig aan magnetische velden, dat vergeet men. En magnetisme is er overal. De houdbaarheid van cd-rom/DVD schijven is nog lang niet zeker, dus dat maakt dit ook een onzekere manier van conserveren. Deze info heb ik van o.a. het Filmmuseum die met dit probleem rondlopen... en van mijn eigen onderzoek.

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12-2025
Volgens mij stond er in een computer totaal (budblad, kweet het ;) ) of PCM iets over hoe je dit kon doen. Ik zal eens effe door de stapel snuffelen.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Verwijderd

mijn buurman staat net aan de deur dat hij zo'n apparaat wil hebben. (8mm overzetten naar computer) staat er iets op de pricewatch waar dat mee kan???

of gewoon adviseren om het te filmen en dan een normale capturekaart te kopen?

• Extra300s
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie support,
in de komende dagen ga ik al de posts op mijn gemak uitzoeken, en dan kijken wat ik het beste kan gaan doen.
Al een paar bruikbare tips gezien. En misschien komt er nog meer bij.

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Er zijn doe-het-setje, waar in een bepaalde construkie een film- en videocamera hangen. Ik raad echter aan dit te LATEN doen, zoek bv op google: 8mm film to video, en dan Nederlandse bedrijven. Prijslijsten en info aanwezig

Verwijderd

Mocht je het toch zelf willen doen, dan hier wat tips;
Allereerst moet je zien te voorkomen dat je een flikkerend beeld krijgt als je film projecteerd, en met een videocamera opneemt. Dit flikkerend effect komt doordat de frequentie van beide apparaten niet synchroon lopen. Heel logisch, die super8 projectoren van vroeger lopen nu eenmaal niet op een quarts snelheid zoals miniDV dat wel doet. Kijk; video neemt met 25 beelden per seconde op. Filmprojectoren van vroeger die doen maar wat tussen de 23 en 26 beelden per seconde, afhankelijk van de grote van de spoel, spanningswisselingen in je stroomnet en dan nog het slippen van de aandrijfsnaar niet meegeteld. Soms projecteren mensen op 18 bps omdat die films nu eenmaal zo zijn opgenomen. Dan is het helemaal lastig. Dit kun je bijvoorbeeld zo oplossen.
Je maakt een electronische sturing op je projector zodat deze ook met exact 25 beelden per seconde projecteerd. Dan komen super8 en DV beelden overeen, en zie je het niet meer. Daarvoor heb je een super8 projector nodig die een motor heeft die op gelijkspanning draait. Ook moet de aandrijving van de motor rechtstreeks op de vlinder en grijper zitten anders heeft het nog geen zin. Een andere motor op wisselspanning is niet te regelen.
Maar aangezien je in het begin vraagt om een simpele oplossing zou ik eerder een bedrijf inschakelen zoals eerder genoemd.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Simpel: scan de film in op een scanner
Pagina: 1