[Upgrade] Een paar kleine vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 17:03
Het is wel erg lastig op got zonder search maar ik heb een vraag aan de mensen met de Chieftec DX-01B-D case. Ik heb hem namenlijk vandaag gistermidag bestelt en ik heb opzich wat vraagjes over de case, airflow en bij bouwen van pc. Misschien is die verkeerd hok geplaatst maar het is van alles een beetje en aangezien ik ook wat vragen stel over de airflow dacht ik ik zet um es hier. Misschien fout maarjah.. tis half 4, misschien was het beter in hardware algemeen.

Ik heb begrepen van veel reviews dat de case echt heel erg goed is en oa met de airflow ligt het erg goed. Er zitten 4 casefans in, 2 voor en 2 achter. Hoe kan ik de beste airflow bereiken in de case? Door 2 twee achterste de warme lucht van de CPUFAN uit de kast te blazen of juist frisse lucht toeblazen?

Ik heb ook een vraagje over de case zelf, ik heb gehoort dat je wel case's hebt met een sort 'mobo rack' die je makkelijk uit de case kan halen zodat het bevestigen van het mobo makkelijker gaat. Zit dat in die case?

Ik ben ook nog een beetje omzeker over het plaatsen van het nieuwe mobo en het overplaatsen van de oude processor + cooler. Ik heb nog nooit zelf systemen gebouwt, we kregen ze altijd gelijk kant en klaar van het bedrijf. Hebben jullie misschien wat tips bij het monteren van het mobo, uitschieten bij het schroeven vernietigd het mobo neem ik aan en zou het handig zijn als jullie wat tips zouden hebben.
Ook waar ik bij op moet letten bij het overzetten van de cpu, ik ben bang dat er wat mis gaat want ik heb geen geld om de bijv nieuwe proc te moeten kopen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn n00b-vragen (8)7) en hopelijk komen er wat handige tips uitrollen. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Novah op 03-08-2002 03:28 . Reden: foutje bij plaatsen in hok ]

Verwijderd

Novah schreef op 03 augustus 2002 @ 03:24:
Het is wel erg lastig op got zonder search maar ik heb een vraag aan de mensen met de Chieftec DX-01B-D case. Ik heb hem namenlijk vandaag gistermidag bestelt en ik heb opzich wat vraagjes over de case, airflow en bij bouwen van pc. Misschien is die verkeerd hok geplaatst maar het is van alles een beetje en aangezien ik ook wat vragen stel over de airflow dacht ik ik zet um es hier. Misschien fout maarjah.. tis half 4, misschien was het beter in hardware algemeen.

Ik heb begrepen van veel reviews dat de case echt heel erg goed is en oa met de airflow ligt het erg goed. Er zitten 4 casefans in, 2 voor en 2 achter. Hoe kan ik de beste airflow bereiken in de case? Door 2 twee achterste de warme lucht van de CPUFAN uit de kast te blazen of juist frisse lucht toeblazen?
Achterkant: uit laten blazen
Voorkant: kast in laten blazen
Ik heb ook een vraagje over de case zelf, ik heb gehoort dat je wel case's hebt met een sort 'mobo rack' die je makkelijk uit de case kan halen zodat het bevestigen van het mobo makkelijker gaat. Zit dat in die case?
Jep!
Ik ben ook nog een beetje omzeker over het plaatsen van het nieuwe mobo en het overplaatsen van de oude processor + cooler. Ik heb nog nooit zelf systemen gebouwt, we kregen ze altijd gelijk kant en klaar van het bedrijf. Hebben jullie misschien wat tips bij het monteren van het mobo, uitschieten bij het schroeven vernietigd het mobo neem ik aan en zou het handig zijn als jullie wat tips zouden hebben.
Ook waar ik bij op moet letten bij het overzetten van de cpu, ik ben bang dat er wat mis gaat want ik heb geen geld om de bijv nieuwe proc te moeten kopen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn n00b-vragen (8)7) en hopelijk komen er wat handige tips uitrollen. :)
Bij het plaatsen van je mobo:
Let op de gaatjes van het mobo en de kast. Schroef dan de busjes op de goede plek. Belangrijk, want fout doen is kortsluiting! Maar goed, je ziet het snel genoeg. Eitje dus.

Over het uitschieten:
Gewoon ff met beleid. Niks aan het handje.

Over je proc+koeler:
Zolang je die niet verwisseld hoeft hij niet van het mobo af en hoef je dus ook de koeler niet te verwijderen. En heb je dus ook geen probleem daarmee ;)

• Novah
Thx, bedankt!!! :D

Maaruh... ik heb een nieuw mobo + case bestelt en moet dus wel de proc + cooler overzetten en ben bang dat het daar fout gaat. :(

Kunnen vette handen problemen opleveren? Ik weet wel dat ik me eerst ff moet ontladen van statische elektriciteit. Wat is de best manier?

-edit-

Nog wat dingen die ik ben vergeten:

In mijn oude kast zit de voeding over het moederbord heen en is beetje moeilijk om bij de cpu te komen, kan ik zomaar de voeding er even uitschroeven zonder dat er iets kapot gaat?

Blijft er op het mobo trouwens altijd stroom staan ookal is de voeding losgekoppelt?

Ik heb trouwens een mobo bestelt die duron's, athlon's en athlon xp's ondersteunt en pakt die automatisch de goede FSB voor mijn athlon? (100mhz)

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:56

Maximus

There is no substitute

gewoon ff de voedingskabel er uit halen en even de schakelaar die achter op je kast zit ff 5 minuten overhalen :) dan kan die niet goed starten en ontlaad de voeding zich :)

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Novah
Hmmmz ik zal het doen, bedankt voor je tip :D

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 15:22
ik heb zo'n kast ook, alleen de DA-01D-SL versie, heb hem helemaal vol met fans gestopt (2 achter 3 voor en 1 boven de voeding, 2x Akasa HD cooler met ieder 2 fans) en dat ding blaast! Maar dat bouwen van een pc is echt niet zo moeilijk, gewoon goed uitkijken en steeds eerst de pc kast aan raken voordat je iets pakt.

[ Voor 0% gewijzigd door CME86 op 03-08-2002 17:10 . Reden: foutje ]

• Novah
Maar de pc kast is toch niet geaard ofzo? En ik heb je kast gevonden, hijs wat groter en wat slanker lijkt wel, hijs ook 25 euro (50 gulden) duurder. Ik heb coolermaster coolpasta gekocht, er zit een stikker bij de pasta en een boekje he... nu staat er in het boekje helemaal niet dat je het pasta op de cpu moet smeren maar dat je het alleen op de cooler moet smeren, ze hebben een stikker erbij gegeven die je precies op je cooler kan plakken zodat je precies weet waar je koelpasta moet smeren.

Moet ik de handleiding volgen of moet ik het alsnog op de cpu smeren? :?

Verwijderd

Novah schreef op 04 augustus 2002 @ 01:14:
Maar de pc kast is toch niet geaard ofzo? En ik heb je kast gevonden, hijs wat groter en wat slanker lijkt wel, hijs ook 25 euro (50 gulden) duurder. Ik heb coolermaster coolpasta gekocht, er zit een stikker bij de pasta en een boekje he... nu staat er in het boekje helemaal niet dat je het pasta op de cpu moet smeren maar dat je het alleen op de cooler moet smeren, ze hebben een stikker erbij gegeven die je precies op je cooler kan plakken zodat je precies weet waar je koelpasta moet smeren.

Moet ik de handleiding volgen of moet ik het alsnog op de cpu smeren? :?
Niks stickers! Gooi maar weg die troep (stickers zuigen, echt waar). Koelpasta doe je op de core van je proc. Dus dat hele kleine vierkantje in het midden van de proc. Gebruik heel weinig. Een klein hoekje van de core is al genoeg. Smeer het uit met een stukje plastic (velen doen het met een pinpas). Let op: minder is beter! Dus niet denken ik zal em is ff lekker ondersmeren, want dat gaat niet werken.

Die handleiding: ik weet niet wat ze je daarin vertellen. Misschien is het speciale pasta icm met een sticker. Ik zou gewoon AS3 halen. Kost 8 euro en is heel erg goed. Kun je heel veel procjes mee doen.

Ontladen doe je met de verwarming (dies namelijk altijd geaard). Dus pak gewoon ff een buis vast in je huis en klaar.

AS3:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as3b_sml.jpg

Zo doe je het er op:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2glob.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/as2spread.jpg

Je kan ook je heatsink er nog even mee inwrijven. Dus beetje AS er op en dan met een doekje uitwrijven zodat er een waas ontstaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcticsilver.com/images/tint3.jpg

Meer info @ http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

• Novah
Nee kijk... het zit zo dat er een stikker bijzit met een gat erin zodat je precies de pasta op de cooler kan smeren waar de core van de cpu opkomt....

er zit trouwens een stuk plastik bij, sort pinpas vorm en daar moest je idd het mee uitsmeren. :)

Verwijderd

Novah schreef op 03 augustus 2002 @ 03:43:
-edit-

Nog wat dingen die ik ben vergeten:

In mijn oude kast zit de voeding over het moederbord heen en is beetje moeilijk om bij de cpu te komen, kan ik zomaar de voeding er even uitschroeven zonder dat er iets kapot gaat?
Ja dat kan. Wel ff de stekker uit het stopcantact :P
Blijft er op het mobo trouwens altijd stroom staan ookal is de voeding losgekoppelt?
Nee natuurlijk niet. Als de voeding er af is staat er geen stroom op. Logisch toch? Of niet? Trek de stekker er maar es uit en kijk naar de ledjes op je mobo (als die er op zitten). 1 sec later gaan die uit. Vaak hoor je dat ook.
Ik heb trouwens een mobo bestelt die duron's, athlon's en athlon xp's ondersteunt en pakt die automatisch de goede FSB voor mijn athlon? (100mhz)
Jep. Met een XP (dies 133 ddr) wil het nog wel eens gebeuren dat hij op 100 blijft. En dan roepen de meesten: AAAAHH, ze hebben me een langzamere CPU gegeven. Vaak kwestie van de handleiding van je mobo lezen.

Verwijderd

Novah schreef op 04 augustus 2002 @ 01:39:
Nee kijk... het zit zo dat er een stikker bijzit met een gat erin zodat je precies de pasta op de cooler kan smeren waar de core van de cpu opkomt....

er zit trouwens een stuk plastik bij, sort pinpas vorm en daar moest je idd het mee uitsmeren. :)
Ow ok ik snap het, nou die sticker heb je niet nodig. Doe het maar gewoon zoals op de plaatjes staat.

• Novah
Jah je kan niet voorzichtig genoeg zijn met nieuwe spullen, maar het aanraken van de case daar word je toch niet door statisch ontladen ofwel soms?

Verwijderd

Novah schreef op 04 augustus 2002 @ 02:00:
Jah je kan niet voorzichtig genoeg zijn met nieuwe spullen, maar het aanraken van de case daar word je toch niet door statisch ontladen ofwel soms?
Als hij in een geaard stopcantact zit wel. Maar dat is bij mij niet zo.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

Mad_Demon

de dokter

Novah schreef op 03 augustus 2002 @ 03:43:

Kunnen vette handen problemen opleveren? Ik weet wel dat ik me eerst ff moet ontladen van statische elektriciteit. Wat is de best manier?
Als je echt zekerheid wil dan kan je van die "dokters-handschoenen" aantrekken, geleiden niet en zijn niet vet :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Ik denk dat je zoiets bedoeld.

http://www.naadje.tk

• Novah
Uhm vanaf die plaatjes word ik niet veel wijzer en kan ik niet zien of het een case is met moborack maar in de chieftec case die woensdag aankomt zit een moborack, weet ik inmiddels.

En als je met het clipje van de cpucooler het mobo raakt gaat je mobo dood, maar als je het nou heel erg zacht doet en raakt dan het mobo is die dan nog steeds dod of komt het gewoon door het aanraken van het mobo met ijzer (?).
Pagina: 1