Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer stiller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dit klinkt als een search vraag maar aangezien ik nix met de search kan vinden stel ik de vraag toch maar:
Ik wil graag m'n computer stiller en koeler maken :7 Wat zijn de beste methoden hiervoor ( geen waterkoeling ) En heeft iemand links naar goede site's met casemodding?

//offtopic
Nice de nieuwe forum software _/-\o_
Alleen ik hoop dat oude topics terug komen het was namelijk een erg goeie database.. _/-\o_

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

neem ten eerste een ZALMAN cooler (waaier vormige), die dingen hoor_je_niet
als je meer geld wilt spenderen voor het stiller maken

koop Papst case fans als je case fans gebruikt, zijn van heel goede kwaliteid en verschikkelijk stil

verder zou je nog maxtor Fluid Bearing (vloeibaar) hardeschijf kunnen kopen
dan heb je ook geen last van een herrie HD

en een speedcontrolled voeding van redelijke/goede kwaliteid
en mischien als je nog geld over hebt wat geluids werende platen van AKASA ofzo

(kijk eens in de Pricewatch wat daar allemaal valt te vinden)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:11
verder zou je nog maxtor Fluid Bearing (vloeibaar) hardeschijf kunnen kopen
dan heb je ook geen last van een herrie HD
Ik heb nu een IBM 40gb 7200 toeren en die is net zo stil als mijn 80gb liquid bearing. (er staat een LLLL geen FFFF op de hd )

verder ja sunon fannetjes (80mm) zijn ook erg stil hoor. zover ik weet althans en een speedcontrolled voeding.. mmm kan natuurlijk wel nut hebben maar volgens mij heeft dat bij hoog gebruik geen nut meer omdat ie dan toch contstant op full speed draaid.

Strava | AP | IP | AW

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-11 09:23

FXR1340

WTSHTF

Heb sinds paar weken een nieuwe kast met 3 keer zoveel koelers als in mijn oude kast en ook nog stiller.

kast een Chieftec DA01-BL-D met 2 keer een Papst 80 mm 8412N/2GL 12 db !!, 2 keer een Enermax UC-8FAB 80 mm regelbaar, 1 chieftec koeler std in het zijpaneel, 1 akasa 80 mm met ledjes en een papst 92 mm 23 db.

Stille voeding erin van Enermax EG465AX-VE(G)(FMA) regelbaar en ik kan 's nachts gewoon slapen als ik alles op zijn laagst zet. Je hoort hem wel, maar niet overdereven, slaap er 1,5 meter vanaf.

Heb er ook de maxtor liquid bearing schijven in hangen en die zijn behoorlijk stil.

Met alleen de papst 12db en chieftec koeler aan hoor je bijna niks. Met warme dagen moeten die anderen bijspringen, dus iets meer herrie, misschien dat meerdere papst 12 db erin een oplossing is. Ik heb mijn onderdelen bij http://shop.freezinghardware.nl gekocht, maar er zijn genoeg zaken in NL die deze onderdelen kunnen leveren.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

Verwijderd

Zalman koeler, koeld perfekt, en is heerlijk stil :z

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

als je die matten erin doet, geluidsdempend, wordt je kast ook koeler (gek genoeg)...
de matten zorgen voor een betere airflow, wel duur...

Je kan je fans op 7V zetten (ik ook gedaan, bij full load is de lucht die eruit komt nog steeds koel...)

ennuh, hoe herken je nou of je wel of geen liquid bearing hebt??? (IBM)

Electronics development

Verwijderd

Nou ja, Zalman en stil...
Ze maken minder lawaai dan andere koelers, dat is zeker waar. Maar horen doe je ze wel

Verwijderd

Een goedkope en snelle oplossing:

Ik heb zelf eerst maar eens de standaardvoeding open gemaakt en de fan verruild voor een CoolerMaster SAF-S82 case fan (volgens specs 26 dBA op 12V) en deze op 5 (!) Volt laten draaien (errug stil nu). Scheelt behoorlijk in de herrie en de voeding blijft vooralsnog stabiel genoeg (wel wat warmere air output).
Vervolgens een extra case fan geplaatst (ook een SAF-S82 op 5V) op een standaard inlaat van mijn standaard kast, just 2 be sure.

Eerder al geluiddempende matten gehaald (bij de Gamma/Praxis whatever) en dat scheelde me toch te weinig in de herrie (nu er weer uit). Enne... hoezo een koelend effect hierdoor? In mijn geval gewoon een warmere (beter geïsoleerde ?) case ...

De volgense stap wordt overigens zo'n Zalman processor cooler met die enorme koperen waaier en een passief heatsinkje voor m'n videokaartje (ook Zalman). En dan de kast spuiten en blauwe LED's ook in de CDROM drives. Maar eerst weer even sparen. En ooit toch de waterkoeling (waar blijven de betaalbare standaard kits?).

Die case fans waren overigens niet echt goedkoop, 12 euro/stuk ..., maar wel stil en dus goed.

Luister gewoon eerst eens goed naar je PC om te horen waar de meeste herrie wordt gemaakt, dat kan wel eens wisselen van geval tot geval. In mijn geval was dat het voeding en nu de CPU cooler.

Suc6! :7

Verwijderd

3lmowww schreef op 03 augustus 2002 @ 17:38:
Je kan je fans op 7V zetten (ik ook gedaan, bij full load is de lucht die eruit komt nog steeds koel...)

ennuh, hoe herken je nou of je wel of geen liquid bearing hebt??? (IBM)
waarom niet gelijk op 5V? is dat te link of zo? Scheelt toch weer een beetje geluidsdruk. Enne... kzou ff op de site van IBM kijken en je typenummer bij de hand houden. Lukt vast wel. :)

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 21:33

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 18:03:
[...]

waarom niet gelijk op 5V? is dat te link of zo? Scheelt toch weer een beetje geluidsdruk. Enne... kzou ff op de site van IBM kijken en je typenummer bij de hand houden. Lukt vast wel. :)
omdat de fan vaak niet lekker op 5 v wil starten maar net dat beetje meer nodig heeft :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 17:51:
Ze maken minder lawaai dan andere koelers, dat is zeker waar. Maar horen doe je ze wel
Nou nee. Ik ben een gigantische miereneuker op geluids gebied, maar mijn 6000cu op de silence mode hoor ik dus niet. Zodra je hem harder zet natuurlijk wel. Ik heb momenteel alleen nog het geluid van mijn voeding (Chieftec 360w Low Noise) over en de pieptoon van de 2 HD's.

Dat hoop ik binnenkort op te lossen met dempmatten van Chieftec.

• xtr3me
  • Niet online
Mmm ik wil dat akasa spul wel gaan gebruiken :)
Alleen kan ik daarvoor ook gewoon schuim matjes gebruiken, zoals die dingen die in je doos van je moederbord zitten. ?

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

uitzetten ? :P

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• xtr3me
  • Niet online
Wie heeft er gewoon schuimrubber gebruikt wat ook altijd onder je mobo zit in de doos ofzo...? Wie weet of het echt goed werkt?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

snakeeye_nl schreef op 03 augustus 2002 @ 12:07:
Heb sinds paar weken een nieuwe kast met 3 keer zoveel koelers als in mijn oude kast en ook nog stiller.

kast een Chieftec DA01-BL-D met 2 keer een Papst 80 mm 8412N/2GL 12 db !!, 2 keer een Enermax UC-8FAB 80 mm regelbaar, 1 chieftec koeler std in het zijpaneel, 1 akasa 80 mm met ledjes en een papst 92 mm 23 db.

Stille voeding erin van Enermax EG465AX-VE(G)(FMA) regelbaar en ik kan 's nachts gewoon slapen als ik alles op zijn laagst zet. Je hoort hem wel, maar niet overdereven, slaap er 1,5 meter vanaf.

Heb er ook de maxtor liquid bearing schijven in hangen en die zijn behoorlijk stil.

Met alleen de papst 12db en chieftec koeler aan hoor je bijna niks. Met warme dagen moeten die anderen bijspringen, dus iets meer herrie, misschien dat meerdere papst 12 db erin een oplossing is. Ik heb mijn onderdelen bij http://shop.freezinghardware.nl gekocht, maar er zijn genoeg zaken in NL die deze onderdelen kunnen leveren.
Heb dus dezelfde kast met dezelfde Papstfans (2x front+2x rear) erin en de Zalman waaier koeler + nog bovenin een 92 mm Papst.
Dit alles is aangesloten op een Rheobus en alleen in de allerlaagste stand is het REDELIJK stil maar wel nadrukkelijk hoorbaar.

De kast zelf is geïsoleerd met kurkplaten en daarop zat eerst ook nog noppenschuim maar daar werd de kast toch te warm van. E.e.a. was behoorlijk prijzig en heeft eigenlijk weinig verbetering gebracht.

Temperatuur van de AMD 1333 nu 56, de HD's 34 en het MB 40 graden dus ook niet echt superkoel.

Configuratie bestaat verder uit GF2MX met koeler, ASUS A7M met chipsetkoeler.
4 harddisken DVD en CD brander.

ARME AOW’er

Verwijderd

hey mmore-323 , ik heb van die matjes van onder het mobo gebruikt.Het is zeer geluidsdempend maar die speciaal gefabriceerde zijn iets dikker en dempen dus net iets meer geluid.

Belangrijk ( ook al geuit in de andere posts hier) is een goede airflow.op die manier hoef je je koelertjes niet zo hard te zetten.plan van te voren waar je de lucht precies wil laten stromen en ga wat boren en zagen om daar koelertje te krijgen ( nee wacht doe maar net das stom)

als ik verder ga met deze post zou ik alweer de andere posters herhalen en voeg ik dus niets toe

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Trek de stekker eruit :Y) :+

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Je fans op 7volt later draaien, misschien is dat een idee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:23:
Je fans op 7volt later draaien, misschien is dat een idee.
goh ..die hadden we nog niet gezien.............

Verwijderd

Zet je computer uit, lekker koel en stil

Verwijderd

das een hele goede oplossing in sommge gevallen bakkei :*) .was hem ff vergeten.de heatsink die geen ventilatortje nodig heeft en super koelt 8) .(aanrader :7 )

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 16:23
http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=12

btw boeing 747 ( zoals mijn pc ) is beter :)
anders vergeet je dat je PC aan staat :)

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Verwijderd

Een vraagje, je hebt die Zalman waaier... wat ik zelf denk is dat full copper het beste is.
Of heb ik het verkeerd en moet ik een copper-alu of die gouden nemen?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
op mijn site kijken: http://casemodstil.mine.nu :)

Maare, er komt een update alleen m'n processor doet het nu ff niet :( nieuwe erin gestopt met tbred core en die vind mobo niet leuk :( [als je wilt helpen lees dan m'n topic in processor mobo's en geheugen]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 17:51:
weet je dat zeker? Als ik mijn oor erbij leg hoor ik hem echt niet hoor...

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ouwe koe, en over Zalman koelers is genoeg te vinden, ook via google en de t.net frontpage.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.