[opstartprobleem] dual p3 systeem

Pagina: 1
Acties:

• dr.dunno
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik word echt wanhopig zo onderhand, ik hoop dat iemand hier me kan helpen en/of nuttige tips kan geven die me in staat stellen dit probleem op te lossen.

Configuratie van m'n server
2x P3-700 slot1
DFI P2BXL/d dual slot1 board met 440bx chipset
1 GB RAM (4x256) PC-133 (samsung)
ATi RAGE 128 Pro
Promise UATA100 TX2 controller met 2 60GB WD's eraan
24x CDROM spelertje
Intel 10/100 LAN
Compex 10/100 LAN (realtek)
1x SB Live! 5.1

Dit geheel heeft maandenlang goed en rock-stable gefunctioneerd met Win2k SP2 (legale versie, net als alle andere s/w die ik draai op die machine, dus daar ligt het probleem ook niet in).

Over het mobo: het powercircuit van deze plank is, door een stroomstoring, schijnbaar kapot gegaan, dus je krijgt hem alleen maar aan met een flip/flop schakelaar of de bekende schroevendraaier tegen de 2 pennetjes; ik gebruik zelf de eerste manier en simpelweg de aan/uit-schakelaar van de voeding om hem aan en uit te zetten (altijd aan dus). Dit probleem is er overigens al veel langer dan dat dit moederbord in déze kast zit; in een ander, eerder systeem, werkte ook alles probleemloos.

een 3-4tal weken echter, ging de server ineens resetten na 2-4 dagen continue aanstaan (en ca. 2-4MB/s up-/downloaden van het netwerk waar hij aanhangt), heel raar en onverklaarbaar; dit bracht mij op een gegeven moment tot de beslissing win2k dan maar opnieuw te installeren, incl. de gewoonlijke 2 firewalls en virusscanner met automatische update-functies (dus aan virussen lag het ook niet waarschijnlijk).

nu werd het, zoals velen van jullie het ook zelf wel hebben mogen ervaren, érg warm.... zo warm dat het in mijn studentenkamer, met heerlijk zicht op de zon in de namiddag |:( :( , zo rond de 32 graden werd ofzo met raam open en gordijnen/luxaflex dicht zelfs :( , de kast zelf stond in een hoekje naast m'n bank, vlakbij de deur, met een extra fan aan de voorkant en langs de achterkant boven de voeding, om de luchtstroom te bevorderen.

ineens resette m'n server plotseling, ik dacht, nou, da's wel vervelend, maar hij is er zo vast weer... niet dus; hij blééf in een reset-loop, steeds resettend op het moment dat het blauwe win2k startschermbalkje rond de 3/4-geheel geladen was... daar blééf hij in. na 4x proberen toch maar eens de kast bekeken, bleek dat 1 fannetje losgetrokken was door het aansluiten van een andere kabel voor de cdromspeler en dat de hardeschijven _gloeiend_ waren van de warmte |:( ... snel de handel uitgezet en alles met een grote ventilator geventileerd een kwartier lang tot de boel weer afgekoeld was en de hardeschijven bovenin de bigtower geplaatst voor een betere doorstroom (in 5.25" brackets met 3.5->5.25" verlooprekjes en na een uurtje, toen ik klaar was, de boel geprobeerd opnieuw te starten...

niet dus, hij deed nog steeds hetzelfde, al leek hij nu iets verder te komen in het opstarten |:(
mijn volgende gedachte was een brakke voeding; dit is een 300W p4 elcheapo voeding die ik voor 10 euro kon kopen ergens; het mobo klaagde altijd over dat de -12V te hoog was bij het opstarten (-14.zoveel volgens het mobo, terwijl het maar -13.2V mag zijn als goed is), maar de multimeter gaf ook altijd -12.8-9 volt aan, dus ik vertrouwde gewoon die voeding wel. vandaag een nieuwe aopen 300W p4 voeding geprobeerd, en nu lijkt de computer verder te komen, namelijk tot het blauwe scherm, vlak voordat het inlogschermpje verschijnt... en je raadt het al, dan reset hij dus weer... consequent |:(

dus... na mijn frustratie gekoeld te hebben op de dichtstbijzijnde muur, besloot ik dan maar win2k weer opnieuw te installeren ivm het virusje wat ik ooit eerder ook een paar keer had gehad op een andere pc, dat ook onverklaarbare resets veroorzaakte, deze keer met een format van zowel de boot partitie als de win2k partitie.... *zucht*
en je raadt het al... onverklaarbare resets NET NA DE SETUP, alsof het laden van het grafische deel van win2k het probleem is. dus ik d8, wtf; zou het het geheugen zijn? ik al die dimms apart proberen in willekeurige bankjes, allemaal consequent ongeveer op het moment dat fase 2 van de setup start en er dus weer zo'n grafisch dingetje gaat komen. ik had nog ergens een 2-tal 256MB dimms liggen van een andere pc, dus ik heb die allebei apart ook even geprobeerd, maar ook dat geeft hetzelfde probleem |:( |:(

ik word hier gek van... wat is het probleem in vredesnaam? dit hele systeem heeft tijdenlang (maandenlang) uitstekend en zeer stabiel gefunctioneerd en de cpu's zijn dual compatible, dat staat buiten kijf.

zou dan toch het moederbord brak zijn? ik weet het echt niet meer, gek word ik ervan :( 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je al geprobeerd om de systeem zo kaal mogelijk te installeren en dan pas later de overige onderdelen toe te voegen? Dus: moederbord, 2 CPU's, 1 reepje geheugen, videokaart, 1 harddisk en de CDROM drive.

De symptomen kunnen bijna overal op duiden: moederbord, voeding, harddisks, videokaart en geheugen. Je hebt het geheugen en de voeding al min of meer uitgesloten. De harddisks lijken ook in orde; formatteren en partitioneren gingen zoals het hoort? Dan resten de moederbord en de videokaart. Ik zou het dus nog eens proberen met een ander videokaartje; liefst met een simpel PCI kaartje, zoals TNT of S3 :)

• dr.dunno
  • Niet online
ok thanks, ik zal eens proberen of een andere vga kaart werkt :-/

ik had inderdaad al alles behalve de uata100 kaart en de videokaart eruit getrokken en inderdaad 1 plakje geheugen dat nog niet in die plank zat eerder.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Okay, suc6! :)

Dan heb ik nog 2 vraagjes: je had per ongeluk een kabeltje van een fannetje losgetrokken hé, van welk fannetje was dat? En wat zijn de temperaturen van jouw Pentiums zoals aangegeven in de BIOS?

• dr.dunno
  • Niet online
updeet: heb een pci vga kaart gebruikt, nu kaptie er nóg eerder mee en weer die reboot |:( :'(

nog iemand suggesties?

• dr.dunno
  • Niet online
systeemtemp 24 graden (zo warm is het hier ook ongeveer)

cpu1 35 graden
cpu2 31 graden

spanningen vallen allemaal binnen de 10% marge

fannetje was een chassis fan op 7V die in het bovendeel van de kast geplaatst was om koele lucht extra aan te zuigen langs de schijven; de warme lucht werd eerder al afgezogen door de chassis fan op 12V aan de achterkant.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:/

Heb je ook geprobeerd om de BIOS defaults te laden? Als dat niet helpt, dan zou ik het boeltje eens onderklokken naar bijvoorbeeld FSB@66MHz en weer proberen te installeren..

• dr.dunno
  • Niet online
de cpu's zijn nieuwe coppermines (2 jaar geleden gekocht ofzo, maar iig niet 2de hans gekocht) en nooit overgeclocked geweest, wat is daar dan de toegevoegde waarde van? het bord geheel onder specs laten lopen om te kijken of hij het dan stabieler doet ofzo? :{

* dr.dunno baalt als stekker en wacht uitkomst van deze test (5.0 x 66mhz = 466E) af :(

• dr.dunno
  • Niet online
test op 5x66 ging goed, voor zover ik vlug kon zien... 100mhz fsb lukt nog steeds niet :(

mogelijkheid ertussen is 83 mhz FSB, maar dan is de cpu ook gelijk zoveel trager (581mhz) |:( daar draait hij nu op, ff kijken hoe hij zich nu gedraagt.

kan ik gewoon de multiplier omhoog zetten tot onder de 700 (m.a.w., relativeert hij aan de hand van de FSB), of is de multiplier sowieso gewoon vast op 7x bij deze 700E cpu's ?

kan ik nu concluderen dat m'n bord dus eigenlijk uiteindelijk tóch adje is? of zou er ook iets met de hardeschijven kunnen zijn, zoals iemand op een ander forum me suggesteerde als antwoord op dezelfde vraag die ik hierboven al stelde? :(

(thanks voor de tips trouwens BalusC)

• dr.dunno
  • Niet online
*schop*

iemand hier nog zinnige dingen aan toe te voegen? het probleem lijkt zich te manifesteren met 100mhz fsb en soms met 83mhz fsb; 75 lijkt stabiel te lopen laten lopen? |:( , maar is koeling van de chipset (nu een koellichaam zonder fan) misschien voldoende om hem toch op 100mhz te laten lopen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ook goeiemiddag :+

Dat kan aan zowel de moederbord of de processoren liggen. De moederbord zou een beetje brak kunnen zijn, waardoor het hogere frequenties door het chipset en de PCI bus niet meer aankan. Dat kan zijn veroorzaakt door een slecht stroomcircuit. Maar het zou ook kunnen dat de processoren niet helemaal lekker meer werken. Bijvoorbeeld een deels beschadigd L2 cache kan rare gevolgen hebben. Nu je de FSB lager hebt gezet, loopt de L2 cache ook op een lagere frequentie. Verder weet ik zo gauw geen mogelijke oorzaken.

Om uit te sluiten dat het aan de L2 cache van de processor(en) ligt, moet je eens proberen de L2 cache in de BIOS uit te schakelen en dan de FSB weer opkrikken. Je zou eventueel ook de processoren één voor één kunnen uittesten met een in- en uitgeschakeld L2 cache :)

Al met al zegt iets mij dat het toch gewoon aan de moederbord ligt :{

Edit: je zou ook kunnen proberen om bij een hogere FSB de core voltage van de processoren te verhogen. En nee, je kunt niet met de multiplier spelen, deze is inderdaad onwrikbaar gelockt.

• dr.dunno
  • Niet online
BalusC schreef op 03 augustus 2002 @ 12:10:
Ook goeiemiddag :+

Dat kan aan zowel de moederbord of de processoren liggen. De moederbord zou een beetje brak kunnen zijn, waardoor het hogere frequenties door het chipset en de PCI bus niet meer aankan. Dat kan zijn veroorzaakt door een slecht stroomcircuit. Maar het zou ook kunnen dat de processoren niet helemaal lekker meer werken. Bijvoorbeeld een deels beschadigd L2 cache kan rare gevolgen hebben. Nu je de FSB lager hebt gezet, loopt de L2 cache ook op een lagere frequentie. Verder weet ik zo gauw geen mogelijke oorzaken.

Om uit te sluiten dat het aan de L2 cache van de processor(en) ligt, moet je eens proberen de L2 cache in de BIOS uit te schakelen en dan de FSB weer opkrikken. Je zou eventueel ook de processoren één voor één kunnen uittesten met een in- en uitgeschakeld L2 cache :)

Al met al zegt iets mij dat het toch gewoon aan de moederbord ligt :{

Edit: je zou ook kunnen proberen om bij een hogere FSB de core voltage van de processoren te verhogen. En nee, je kunt niet met de multiplier spelen, deze is inderdaad onwrikbaar gelockt.
ik ben zelf ook heel erg bang dat het aan het moederbord ligt :'(

ben net aan het proberen met de L2 uit en de FSB op 100mhz... we shall see.

edit: nee doet het niet, klotezooi :(

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Zijn er misschien elco's op het moederbord beschadigd. Ik had vroeger een oude ATARI die spontaan rebootte als je er echt hard mee ging rekenen. Die elco vangt het ploste stroomverbruik af van de CPU. Als dat ding er niet goed werkt kan je problemen krijgen.

• dr.dunno
  • Niet online
Bart B schreef op 03 augustus 2002 @ 12:29:
Zijn er misschien elco's op het moederbord beschadigd. Ik had vroeger een oude ATARI die spontaan rebootte als je er echt hard mee ging rekenen. Die elco vangt het ploste stroomverbruik af van de CPU. Als dat ding er niet goed werkt kan je problemen krijgen.
je bedoelt die lange staafjes die lijken op batterijen, vlakbij de cpu sloten? ik heb niets veranderd aan de server in die tussentijd en ze zien er verder wel ok uit; bovendien heb ik op de (niet-boxed) cpu's een stukkie isolerende schilders-plakband geplakt om het metalen klemmetje van de koelers niet tegen die dingen aan te laten komen.

83 MHz FSB haaltie ondertussen ook alweer niet meer net als gister; vanochtend, toen hij nog koud was, wel... loopt nu op 75mhz FSB |:(

kan ik niet gewoon de cpu multiplier omhoog zetten om weer in de buurt van de 700 mhz te komen, of is die multiplier fixed op 7 en/of kan ik nog andere problemen verwachten dan?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het begint nu steeds meer richting de moederbord te wijzen. No flame intented, maar DFI gebruikte toentertijd echt wel el cheapo onderdelen om moederbordjes mee te bakken. Dat uit zich nu na 2 à 3 jaren intensief gebruik.. Ik zou eens rondkijken voor een tweedehands Dual Slot1 moederbord van bijvoorbeeld Asus, Supermicro, Tyan, etc :)

Edit: nee multipliers kun je inderdaad niet wijzigen, zie ook mijn vorige post

• dr.dunno
  • Niet online
ja I know, maar dit bord was destijds, toen het nog maar tot p3-450 ging!, ook nog iets van 445 gulden ofzo, was 60% goedkoper dan destijds asus etc.

enig id waar ik die borden nog kan vinden? ze zullen wel behoorlijk in trek zijn :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ze zijn inderdaad niet echt goedkoop. Nieuw kosten ze meer dan een handvol euro's.. Tweedehands valt het wel mee. Ik heb op de veilingsites ook Dual Pentium!!! plankjes voor rond de €150 gezien, compleet met CPU's en koelers :)

Je kunt starten bij een van de onderstaande linkjes:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/47
http://www.tweakers.net/aanbod.dsp
http://www.marktplaats.nl
http://www.ebay.nl

• dr.dunno
  • Niet online
ik zit net te kijken wat de mogelijkheden zijn (plankje draait nu op 66mhz FSB stabiel met 100% cpu verbruik tijdens divx4 encoding, dus het is nog niet helemaal adje gelukkig)...

ik kan voor 40 euro een dual p3 plankje van asus krijgen met AGP4x en sound, maar daar moet dan rambus geheugen op *grom, zit ik met m'n 4x 256MB SDRAM* :(

andere mogelijkheid is een p4-sdram bordje sjeffen en een 2de hands p4 erop schroeven, maar die zijn er niet zoveel, hellup! :'(

vang je nog veel voor die p3-700's? heb ze net getest in een 'oude' slot1 machine met aopen board en beiden functioneren nog perfect.

dit zuigt echt harder dan een hoertje op de wallen :(

thanks voor al je hulp iig _/-\o_

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
koop een dual PIII bordje.... Ik denk dat je voor de CPU's niet veel meer krijgt, en dat je met een ander goed bord je altijd een leuk workstation/server kunt maken. Je kan ook nog kijken naar 2 oude PIII borden en dan 2 servertjes maken :)

DUAL bordje heb je bij alternate al voor €160,- ... Als je het bedrag er voor over hebt. Ik zou het wel doen.
* Bart B heeft zit dit bericht op een DUAL PIII 733 te tikken en vindt het nog steeds een heel mooi systeem als workstation.

• dr.dunno
  • Niet online
ja, ik ben zelf ook helemaal weg van duals... geweldig is het :'(

maar probleem is dat die dingen allemaal voor FCPGA zijn... en ik heb slot1 processoren :(

• dr.dunno
  • Niet online
overigens, dat board wat bij alternate 160 kost, kan ik kopen voor 40... ook nieuw... maar dat heeft dus rambus geheugen, wat (i.c.m. dat ding van 40) de kosten zó hoog opdrijft dat ik voor hetzelfde geld een p4-2.0 ghz (512kb cache, boxed) + asus p4-sdram ding kan veroorloven!

gaat me veel teveel geld kosten; dit zuigt :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dual Pentium!!! met RDRAM? Da's ongetwijfeld een i820 (Camino) based plankje.. Zo'n ding zou ik je ook niet aanbevelen; ook al zit er RDRAM in, maar zo'n systeem is nauwelijks sneller en in sommige gevallen zelfs langzamer dan een vergelijkbaar systeem met SDR :{

Er rest me niks anders dan je succes te wensen met je zoektocht naar een aanvaardbaar Dual Slot1 plankje :)

• dr.dunno
  • Niet online
thanks BalusC; ik had inderdaad al dezelfde gedachte over dat RDRAM bordje met i820 chipset... het hele verhaal (dus die asus plank + 512mb RDRAM (256 is te weinig voor dual cpu / win2k)) kost me even veel als een 2.0ghz P4 met een P4-sdram bordje en die 1GB ram die ik al had... zou dat een goed alternatief zijn? of loont het om DDR te nemen voor simpele servertoepassingen en hoogstens spelletjes als NFS5 / UT ? Merk je het verschil? Ik denk zelf namelijk van niet, aangezien de videokaart ook al niet al te snel is (ATi RAGE 128 Pro); ik denk netto max. 10% verschil.

Andere taken zijn file server voor o.a. m'n andere pc, internet routen op de 100mbps lan die ik heb via de uni ;) en ik gebruik hem heel vaak voor DVD's encoden en filmpjes van mijn ouder's digicam te encoden (aangezien mijn pa z'n pc vaak voor andere dingen nodig heeft) + wat intensief rekenwerk voor m'n wetenschappelijk stage, vandaar dat de eisen wat hoger liggen voor deze 'server'.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor simpele servertoepassingen en spelletjes als NFS5/UT loont het in de praktijk inderdaad niet om RDRAM te nemen boven DDR. Maar verderop lees ik dat je heel vaak DVD's en filmpjes encode en intensief rekenwerk uitvoert. Dit soort werk verslindt vooral bandbreedte en juist met RDRAM kun je meer bandbreedte leveren aan de P4. Maar ondanks dat het verschil met DDR niet schokkend groot is, zou ik persoonlijk toch voor RDRAM gaan, zeker aangezien dat de huidige RDRAM prijzen niet ver uit de buurt van die van de DDR liggen :)

De ATi RAGE 128 Pro zal niet sneller presteren op de P4 systeem, de meest 'optimale' CPU snelheid om mee te draaien ligt rond de 600MHz. Kortom: het zal in spelletjes ongeveer dezelfde presteren als met je Dual P!!! systeem. Maar de spelletjes zullen bijvoorbeeld wel sneller worden geladen, doordat je met de P4+DDR/RDR meer bandbreedte hebt :)
Pagina: 1