ik heb nu een brief in m'n handen van 4 kantjes. Die ga ik nu eerst lezen.
Zo.... ik stapte vandaag met een kloppend hart uit een auto en liep met m'n spullen (ik was een weekendje weg geweest) de oprijlaan op. M'n vader deed de deur open we begroette elkaar m'n vader (o wat ben ik daar dankbaar voor) begon meteen over die brief. En hij zei dat ie een brief terughad geschreven.
M'n vader&moeder hadden liever niet dat het via de post is gegaan. Maar dat had ik ook wel verwacht... maar ik moest gebruiken maken van de twee staps raket. Maar terzake, de eerste hoofd alinea's bevatten een beetje hoe het is opgevat enzo.
Ik quote zo hier en daar een beetje<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>"... Ik krijg namelijk wel de indruk dat het wel jouw brief is, waar je achter staat, maar dat de inhoud niet helemaal uit je eigen koker komt. Hier en daar lijkt het voorgezegd of - geschreven. Ik bespeur zelfs, gedreven fundamentalistische, amerikaanse invloeden. De betoogtrant lijkt - als ik het mag zeggen - een beetje op die van jehoava's getuigen en je weet dat ik met hen enkele malen gediscussieerd heb. Maar misschien is dat de invloed van het internet..."
.... als er een god is, is dat die van de bijbel, de God zoals geopenbaard door christus, die niets anders wil dan dat wij op aarde leven in liefde en bewogenheid met elkaar en zijn schepping. Daar gaat het christus. En wat er ook gebeurt, ik hoop dat je daar altijd aan zlut denken: hoe jezus wil dat wij leven. Een bovenmenselijk kennis van God hoef ik dus niet te hebben, ik houd mij simpelweg aan wat jezus mij leert, want ik ga ervan uit dat dat de geopenbaarde wens van God is en dat ik meer van hem niet hof te kennen. Daarom ben ik niet zomaar tehist of iets dergelijks, maar christen. [/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>.... Natuurlijk zetten we je er niet uit... (hier word het huis uit meebedoeld)[/quote]Zo maar even wat leuks wat verder nix aan de discussie toevoegd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>... misschoen moet je toch wel - ook dit in alle voorzichtigheid gezegd - een beetje afkicken van je computer....[/quote]That was it....
Ik ga een paar moeiljke dagen tegemoet....
Zo.... ik stapte vandaag met een kloppend hart uit een auto en liep met m'n spullen (ik was een weekendje weg geweest) de oprijlaan op. M'n vader deed de deur open we begroette elkaar m'n vader (o wat ben ik daar dankbaar voor) begon meteen over die brief. En hij zei dat ie een brief terughad geschreven.
M'n vader&moeder hadden liever niet dat het via de post is gegaan. Maar dat had ik ook wel verwacht... maar ik moest gebruiken maken van de twee staps raket. Maar terzake, de eerste hoofd alinea's bevatten een beetje hoe het is opgevat enzo.
Ik quote zo hier en daar een beetje<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>"... Ik krijg namelijk wel de indruk dat het wel jouw brief is, waar je achter staat, maar dat de inhoud niet helemaal uit je eigen koker komt. Hier en daar lijkt het voorgezegd of - geschreven. Ik bespeur zelfs, gedreven fundamentalistische, amerikaanse invloeden. De betoogtrant lijkt - als ik het mag zeggen - een beetje op die van jehoava's getuigen en je weet dat ik met hen enkele malen gediscussieerd heb. Maar misschien is dat de invloed van het internet..."
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>... Dan je zogeheten apriori-argument. Je hebt gelijk. Bovenstaande gaat er natuurlijk van uit dat er een God is. Daarover gaat imeers de discussie, namelijk of er een (transcedente) God is en zo ja, is dat dan de God van de bijbel....Nou een reactie op mijn 3 punten, hier plaats ik eerst even die 3 punten:
[...]
Reactie:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>" 1. De eerste stelling is uit het ongerimde. Als God een - wat wij noemen- mens zou scheppen, zou hij het precies zo doen als het is gedaan: een mens met een wil, geen robot of engel. En het is goed voor te stellen dat God dat (ik bedoel het scheppern van een wezen met een eigen wil) niet alleen deed als spel, maar serieus. Je hebt gelijk als je zegt dat dit dus al in de schepping zat ingebakken. En wat een vreemde God dan, dat hij schepselen maakte die hij de keuze gaf kwaad te doen en buiten zijn Licht te geraken. Inderdaad, in vele opzichten is onze God een vreemde God. Er is een lied waarin gezegd wordt 'hij gaat zijn ongekende gang'. Maar dat maakt schepping enc reatie van de mens nog niet obegrijpelijk, onlogisch, onwaarschijnlijk of zelfs onwaar. Dat zou het alleen zijn als 'zijn gang' precies bekend was. Maar dat is die niet, zeker niet ten aanzien van de vraag hoe de zonde en het verderf in de wereld gekomen is> Niemand heeft daar een logisch sluitende verklaring voor, maar de bijbelse iz zeker niet de meest irrationele.
2. Overigens denk je over God denk ik al te menselijk. Natuurlijk wil God dat ieder behouden wordt. Maar dat staat in het kader van de oproep tot geloof en bekering. Niemand kan zeggen ik wilde wel, maar u, God, wilde mij niet. Nee, hij ontvang ieder die wil. Eigenlijk gaat het hier om hetzelfde als bij 1: vanuit ons gezien is er een vrije wil en die wordt in de bijbel en door God volledig gerespecteerd. Zelfs zo, dat hij er niet om geeft over te komen als iemand wiens wil niet wet is.
3. Over de verkieizng van israel hebben we het nog wel eens. Het is niet raar, als je uitgaat van een lineair scheppings beeld. We 9dwz de schepping en de mensheid) tollen niet rond (in een eeuwige kringloop), is mijn overtuiging, maar komen ergens vandaan en gaan ergens naar toe, geleid en begeleid door de schepper. Met betrekking tot de gruwelen uit het Oude testament heb je echter volkomen gelijk. Ook ik kan die niet plaatsten, bijvoorbeeld het ombrengen van de kinderen die eliza uitscholden. Gelukkig kwam christus, die ons heeft laten zien dat het toch anders ligt. Anders kon ook ik (als de mens van deze tijd) niet geloven. Met hem op de voorgrond verbleken al die dingen die jij schrijft tot slechts een schilderij op de achtergrond.
Dat ik het argument 'God is niet te doorgronden' uberhaupt niet zou kunnen gebruiken, ontgaat mij. Het is van tweeen een: god is te gebrijpen of god is niet te begrijpen. Als echter God te begrijpen was, was ofwel hij mens of verbelijkbaar wezen dan wel waren wij God. We begrijpen immers niet alles van schepping, oorsprong en toekomst; als hij te begrjipen was zat hij met ons in dat gebrekkige begrip van de werkelijkheid. Maar dan had hij niet kunnen scheppen; een schepper staat immers boven zijn creatie; en dus: dan was hij er niet. Korton, een wezen dat wij zouden kunnen begrijpen zou in elk geval geen God zijn. Dus: hij is niet te begrijpen. Dat is pas een echte God: een oneindig wezen van de andere zijde (de gans Andere, zei Karl Barth), transcedent. Hij openbaart zich met een heel klein stukje, de rest blijkft in het duister gehuld. Hij vind het voldoende als we christus navolgen. In jezus laat hij zien wie hij is en dat is precies voldoende en wel te gebrjipen. Ik denk dat in de beschrijving van de gruwelen in het OT veel menselijks zit (vergelijk de kruistochten).
"
.... als er een god is, is dat die van de bijbel, de God zoals geopenbaard door christus, die niets anders wil dan dat wij op aarde leven in liefde en bewogenheid met elkaar en zijn schepping. Daar gaat het christus. En wat er ook gebeurt, ik hoop dat je daar altijd aan zlut denken: hoe jezus wil dat wij leven. Een bovenmenselijk kennis van God hoef ik dus niet te hebben, ik houd mij simpelweg aan wat jezus mij leert, want ik ga ervan uit dat dat de geopenbaarde wens van God is en dat ik meer van hem niet hof te kennen. Daarom ben ik niet zomaar tehist of iets dergelijks, maar christen. [/quote]<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>.... Natuurlijk zetten we je er niet uit... (hier word het huis uit meebedoeld)[/quote]Zo maar even wat leuks wat verder nix aan de discussie toevoegd
Ik ga een paar moeiljke dagen tegemoet....