Verwijderd

Topicstarter
Hallo, volgens mij vertoont mij digicam abnormaal veel hotpixels als ie warm is. Vooral als ik veel foto's maak met lange sluitertijden van 8 sec. krijg ik na verloop van tijd erg veel last van hot pixels. Is deze hoeveelheid normaal te noemen met warme toestellen? Het gaat om een Sony DSC S30 1.3mp.

Hier een voorbeeldje...

http://members.home.nl/pothof/

• HighLander
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2020

HighLander

One day you will see

Sorry dat ik het vraag, maar dat zijn zeker weten geen sterren?

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience.

• MaartenP
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04-2023

MaartenP

Heb ik niet

lijkt me niet helemaal normaal

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Hmmm... dat is inderdaad wel erg storend :/

Bij lange sluitertijd foto's heb je daar vaak wel meer last van, maar dit zijn er wel erg veel.
HighLander schreef op 01 januari 1970 @ 01:00:
Heb jij ooit zo'n kleurrijke sterrenhemel gezien? :P

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
HighLander schreef op 02 augustus 2002 @ 23:15:
In het water? :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Dit is in elk geval zeker niet normaal. Wat ik wel raar vind is dat er ook rode hotpixels zijn, ik dacht dat die altijd wit waren?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 09:34
reflectie van de kleurrijke hemel >:)

• HighLander
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2020

HighLander

One day you will see

Die had ik idd nog niet gezien nee O-)
Erg apart dat die het alleen doet als die warm is...

Als het echt de spuigaten uitmaakt een paar duidelijk foto;s maken als die goed warm is waar de hotpix duidelijk op te zien zijn, en daarmee en met de camera teruggaan.
Is niet echt iets wat je zelf even repareert.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het is bekend dat de kans op hot pixels groter is als je cam warmer wordt. Maar ZOVEEL??? dat is gewoon abnormaal. Ik dacht werkelijk ook dat het gewoon sterren of waterreflectie op de lens waren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Eemshaven :? (zo maar benieuwd waar die foto genomen was, kijken of ik het goed zag)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-03 16:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is je cam aan reparatie toe. :Y)

Whatever.

Verwijderd

Topicstarter
Yup Eemshaven....'k wordt niet echt vrolijk van jullie reacties. Een vriend van me heeft exact dezelfde camera en ook exact diezelfde problemen... ik zal eens een mailtje naar Sony sturen...Iemand hier misschien met de zelfde cam?

• WFvN
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ehm... dudes.... we hebben het hier wel over een foto met een sluitertijd van 8 seconden....

Dat in combinatie met een niet al te dure camera....

't zijn inderdaad wel aardig wat hot pixels, maar echt ervan opkijken doe ik niet. Bovendien geeft topicstarter aan 'als hij warm is'

Warmte is dus ook nog eens een lekkere factor als het gaat om flink wat hot pixels....

Samengevat denk ik niet dat het voor deze camera vreemd is.

Verwijderd

Topicstarter
foto's met een normale sluitertijd hebben er inderdaad geen last van, hoe warm 'ie ook is. Alleen maar problemen dus met sluitertijden van zeg maar meer dan 2 sec na intensief gebruik.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

dan durf ik nu wel zeker te zeggen dat het dus niet vreemd is.

mogelijk zit er wel wat verschil tussen verschillende toestellen van jouw type, maar ik kijk er niet van op.

Er is trouwens software die hot pixels aardig weg kan werken. Vraag me aub niet waar, dat weet ik zo niet... maar het is er in ieder geval. Mogelijk dat een andere tweaker een naam en link heeft (is gratis)

edit:

Ehm... stiekum mag je het toch vragen:

gewoon gezocht op 'remove hot pixel' met google, de eerste hit was al degene die ik bedoelde:

http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm

[ Voor 0% gewijzigd door WFvN op 03-08-2002 00:55 . Reden: linkje toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben, zeker na het lezen van die website, weer gerustgesteld. Na gebruik van dat programma zijn de hotpixels inderdaad weg, maar helaas ook de scherpte en kwaliteit. Nah ja, 'k weet nu iig dat mijn cam in orde is. Bedankt!

Verwijderd

Even geruststellen, ik heb er ook last van :)

hoe langer open, hoe meer hotpixels, mijn cam kan je wel raden

Verwijderd

Ik zeg nog steeds dat het sterren zijn, Controleer maar door te vergelijken met een andere foto die 8 seconden is belicht. 8 sec is best veel hoor. Je zult zien, denk ik, dat deze 'hotpix' (sterren) niet op dezelfde plaats zitten.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 16:26:
Ik zeg nog steeds dat het sterren zijn, Controleer maar door te vergelijken met een andere foto die 8 seconden is belicht. 8 sec is best veel hoor. Je zult zien, denk ik, dat deze 'hotpix' (sterren) niet op dezelfde plaats zitten.
Echt wel hotpix...

Check bijvoorbeeld maar eens de kleuren...

Check bijvoorbeeld maar eens de plekken... op het water bijvoorbeeld... en nee, dat zijn niet de reflecties van sterren...

Wat je ziet zijn rasechte hotpix

Doe het volgende maar eens:

1) Haal de afbeelding binnen op je pc
2) Open hem met een programma als PS of PSP
3) Inverteer de afbeelding
4) Sharpen de afbeelding...

Dan kan je helemaal goed zien dat het veel verschillende kleuren zijn al die pixels (nu uiteraard wel de geinverteerde kleuren), maar na deze bewerkingen vallen ze meer op

En dan tellen maar.....
1 hotpix
2 hotpix
3 hotpix
4 hotpix
5 :+

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn2/hotpix.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door WFvN op 03-08-2002 16:42 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

dat zijn zeker heel veel sterretjes ;)

maar ik dacht dat dit altijd ruis werd genoemd.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

spacy_ schreef op 03 augustus 2002 @ 16:37:
dat zijn zeker heel veel sterretjes ;)

maar ik dacht dat dit altijd ruis werd genoemd.
Het is in zekere zin ook wel ruis... Alleen gaan hotpixels een stukje verder dan normale ruis.

Another type of noise often referred to as "stuck pixels" or "hot pixels" occurs only with long exposures (1-2 seconds or more) and appear as fixed coloured dots (slightly larger than a single pixel). These stuck pixels can be fairly successfully removed by taking a "dark frame" either before or after the main shot and subtracting this from the original shot, this technique is detailed in noise reduction.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn echt geen sterren hoor. Deze foto is van de week gemaakt tijdens dat zware onweer. Ik kan trouwens via cloning in psp de meeste hotpixels verwijderen al is dat een tijdrovend klusje.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgende keer ook zo'n foto nemen met de lenscap op je toestel (of de lens volledig afdekken dat er absoluut geen licht in komt)

Later kan je die foto ook gebruiken om de overeenkomsten tussen de foto's (dus de hot en dead pixels) weg te werken

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je dat precies? Leg ik dan beide foto's over elkaar in psp ofzo?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

zoiets ja...

De foto die je gemaakt hebt met de lens volledig afgedekt, zal dezelfde hotpixels weergeven als op de foto.

De exacte bewerking die je dan moet uitvoeren staat netjes beschreven op dpreview:

http://www.dpreview.com/learn/key=noise+reduction
Pagina: 1