3d max, werken in meters nauwkeurig, orientatie hell.

Pagina: 1
Acties:

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 07:42
Sinds een tijdje bouw ik met max4 in meters ivm. lightscape ... als ik bv. een tafel maak van 1x1x0,5 m (noem maar wat) word het orienteren in max een hell omdat het zo klein is schiet je er vaak langs tijdens het inzoomen en moet je weer moeilijk doen om hem weer in beeld te krijgen .. (ik heb max op meters staan) ...

Kent iemand dat probleem .. zoja is er een oplossing ? (later verkleinen bedoel ik dus niet :) )

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 14:05

Tim Schuhmacher

abasios

Zoek maar even in de help van max naar 'align' & druk eens met de rechtermuisknop op 'select & move' tool. Daar kun je de positie van een object intypen ipv slepen met de muis.

• Sunrise
hmmm ik bedoel meer iets van (had duidelijker moeten uitleggen) als ik een een nieuwe scene maak wil ik dat plus minus een box 3x3x3 meter redelijk beeld vullend is........ipv. dat standaard (+/-) 3000x3000x3000 meter beeldvullend is zonder te hebben ingezoomd .

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik ken het probleem.

Je hebt bij unit setup dus meters ingevuld?

Werken in een camera viewport kan helpen.

-

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
De units van MAX zijn vrij uitgebreid instelbaar.

Ik weet niet precies hoe die werkt, maar ik denk dat je wel wat kunt met de origin slider in de preferences.

Verder zul je sowieso met een camera moeten werken, omdat de automatische clipping planes te ver staan om zulke kleine objecten van dichtbij te bekijken. Bij een camera kun je die clipping planes dus handmatig instellen.

Verder kun je de grote van de grid en de snap instellen bij customise>>>grid and snap settings.

Ook leuk is de zoom extents-knop (rechtsonderin beeld), die meteen alle viewports zover inzoomt dat je object goed in beeld staat.

En als je écht klein wilt werken kun je de spinner precision bij de preferences instellen op meer dan drie decimalen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Probeer CTRL+SHIFT+Z
of E

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

weet je zeker dat je in meters werkt en niet in centimeters, want ik heb geregeld ook excact in maten moeten werken en bij mij waren meters gewoon meters en was 3x3x3 in een normale view redelijk beeldvullend in de viewpoort

Stoer; Marduq

Verwijderd

Het maakt eigenlijk helemaal niks uit welke units je gebruikt, ipv 1 meter kun je ook 100 cm invullen.

Dus dan vul je niet 1 in maar 100, maakt helemaal niets uit voor de verhoudingen, je zou zelfs in inches en yards kunnen werken en dan toch centimeters of decimeters invullen.
Maakt allemaal niets uit, als de verhoudingen maar kloppen van afmetingen ten op zichte van elkaar.
Welke units je hiervoor gebruikt maakt niets uit.

Dus als je zo'n probleem hebt met dat zoomen, scale je je object gewoon 100x of 10x groter.

That's it.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Customize > Preferences > General > System Unit Scale

Die aanpassen en eventueel met de origin klooien. Lees ff de helpfiles na over hoe units precies werken.
Meestal heb je trouwens in de user view minder last van dit soort dingen (clipping van de camera eigenlijk) en anders kun je in de viewports setup altijd nog de clipping slider aanzetten en daarmee klooien.

Maar het probleem zit hem gewoon in het feit dat je verkeerd omgaat met je units en daardoor in de knoei komt in de viewports.

de betaler vervuilt

• Sunrise
Bedankt voor de info check het later wel ff ... met camera werken heeft z'n beperkingen ivm. rotatie om het object heen ... dacht ik zo .., ik ga straks wat rommelen met de units .. .
Bedankt zover :)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

wat GA!S zei, das de manier.
met max in standaard vorm kun je beter 1 = 1cm aanhouden.
Dan zit je standaard al heel mooi met schaduw maps, details en andere zut :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Atgast schreef op 05 augustus 2002 @ 16:30:
wat GA!S zei, das de manier.
met max in standaard vorm kun je beter 1 = 1cm aanhouden.
Dan zit je standaard al heel mooi met schaduw maps, details en andere zut :)
Vertel mij wat over units, ben een model aan het exporteren en klaarmaken om te freezen. Was alleen ff vergeten te verschalen VOORDAT ik ging exporteren. Een object van 60 bij 20 meter importeren met een nauwkeurigheid van 0.1 milimeter vinden de meeste computers niet zo heel erg prettig :+

de betaler vervuilt

Pagina: 1