kwalitatief goede geluidskaart voor hifi

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een SB live en ben op zoek naar een betere kaart om de computer serieus als hifi onderdeel te kunnen gebruiken. In elk geval geen audigy, want ik ben ondertussen scheitziek van creative en wil ook wel wat betere kwaliteit als een standaard soundblastertje. Ik heb verder geen surround kaart nodig aangezien het toch alleen maar om stereo geluid gaat, en een professionele geluidskaart zoals hoontech die speciaal is toegespitst op een thuisstudio is ook weer iets overdone. Er moet echter wel zowiezo een versterkte koptelefoon uitgang opzitten, en het zou ook mooi zijn als het nog mogelijk is om enigszins normaal een spelletje ermee te kunnen spelen. Verder hecht ik ook wel veel waarde aan een beetje regelmatig geupdate, simpele drivers.

In eerste instantie leek de Maya44 me wel een mooi kaartje, maar ik ben toch een beetje aan het twijfelen gebracht over de mogelijkheid om daarmee nog aardig spelletjes te kunnen spelen. Heeft iemand misschien nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

Hmm denk toch dat de audigy op dit moment het beste allround geluidskwaliteit- en transportatiepakket heeft maar zoek gerust verder.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ten 1e heeft de audigy al geen versterkte koptelefoon uitgang
drivers/support van creative zuigt

en qua kwaliteit is er nog heel wat boven een audigy hoor :)
wat bedoel je trouwes met transportatiepakket :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 23:04:
ten 1e heeft de audigy al geen versterkte koptelefoon uitgang
drivers/support van creative zuigt

en qua kwaliteit is er nog heel wat boven een audigy hoor :)
wat bedoel je trouwes met transportatiepakket :?
Die support heb ik nog geen problemen mee gehad tot nu toe, draai mijn Audigy Platinum Ex vlekkeloos sinds de 1e dag dat ik hem heb.

Qua all-round qualiteit is er niks beters dan de Audigy op dit moment. Misschien op specifieke gebieden wel maar zeker niet allround.

Transportatie pakket = Binnenkomende signalen opvangen en uitgaande signalen transporteren. De audigy kan dit perfect analoog en digitaal (Optisch en coaxiaal) en heeft standaard 14 hardware kanalen om dit te doen.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dominicbout schreef op 02 augustus 2002 @ 23:07:
[...]

Die support heb ik nog geen problemen mee gehad tot nu toe, draai mijn Audigy Platinum Ex vlekkeloos sinds de 1e dag dat ik hem heb.
kheb al heel wat problemen gehad met m'n SB128 en SB Live! :/
En dat je die drivers niet meer kunt downen vind ik ronduit slecht van creative. Bovendien ben ik ook niet blij met een aol internet icoontje, splash screen bij het opstarten, reminders om te registreren, enz. als je al aangeeft alleen de drivers te willen installeren. Het is zowiezo een dikke puinhoop met de verschillende versies drivers.
Qua all-round qualiteit is er niks beters dan de Audigy op dit moment. Misschien op specifieke gebieden wel maar zeker niet allround.
Het is idd echt een all-round kaart, maar helaas op geen enkel gebied (op games na) echt goed. En ik heb ook helemaal geen all-round kaart nodig... 5.1 geluid interesseert me totaal niet, ik heb geen lage latencies nodig bij cubase of wat dan ook. Ik wil alleen kwalitatief goed stereo geluid hebben, een fatsoenlijke uitgang voor een koptelefoon en dat games niet vaag gaan doen omdat de kaart geen goede directsound ondersteuning heeft...
Transportatie pakket = Binnenkomende signalen opvangen en uitgaande signalen transporteren. De audigy kan dit perfect analoog en digitaal (Optisch en coaxiaal) en heeft standaard 14 hardware kanalen om dit te doen.
okay, bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

SuBBaSS

-has Ryzen

Wat is het budget dat je ervoor hebt staan? Als het in de prijsklasse van je Soundblaster moet zitten, kan ik je zeker een Terratec kaart aanraden. Voor heel weinig (ong. 185 Duro's) heb je een semi-professionele geluidskaart, de EWX 24/96. Lezen maar (wel in het Duits)>:) Een stapje hoger zit de EW88 Idem.
Beide kaarten staan nou niet echt bekend als "allrounders", maar worden op de markt gezet als professionele geluidskaarten. Ik kan me ook niet herinneren dat je vroeg om allround geluidskaarten, maar om het als "serieus hifi onderdeel te gaan gebruiken."
Ik zou zeggen: drop die Soundblaster! Het echte Sound Blasten doe je met echte geluidskaarten >:)

[ Voor 0% gewijzigd door SuBBaSS op 03-08-2002 03:29 . Reden: Linkie maken valt niet mee om half 4 's ochtends... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je voor de maya44 gaat moet je wel rekening mee houden dat het 2 pluggen per stereo aansluiting is. Dus koptelefoon direct erin gaat alleen mono.
Known Problem:

On VIA 686B or VIA 694 attached mother boards there may be some problems when working with MAYA, MAYA44, MAYA 7.1, MAYA 7.1 GOLD, INCA88, Prodigy 192, and Miditrak2120 due to a hardware bug in the VIA chipset. The Audio and MIDI sound could hang or pause during start and playing. If you found similar problems on your board or if you have any questions please fill in our support form.
Ook ff rekening mee houden als je VIA gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben van een SBLive platinum overgestapt op een Terratec DMX6fire 24/96. Die heeft naar mijn weten een Maya chipset maar wel gewoon stereo connectors enzo. Op het front is de line in, phono en line out apart als tulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
De m-audio audiophile 2496

In duitsland aangenaam goedkoop te krijgen en absoluut de meerdere van creative en terratec.

(ik geloof www.thomann.de en www.musikstorekoeln.de )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Lampje schreef op 03 augustus 2002 @ 11:15:
De m-audio audiophile 2496

In duitsland aangenaam goedkoop te krijgen en absoluut de meerdere van creative en terratec.

(ik geloof www.thomann.de en www.musikstorekoeln.de )
http://www.netzmarkt.de/t...ophile_2496_prodinfo.html

Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
idd, die kaart (sjezus, wat is die daar duur zeg!! Als je niet bang bent om uit amerika te importeren (heb ik ook gedaan en loop ik heel AV trots mee vol te spammen :P ): www.fullcompass.com, wel mailen voor de juiste prijs, op de site staat alleen adviesprijzen van de fabrikant))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Lampje schreef op 03 augustus 2002 @ 11:21:
idd, die kaart (sjezus, wat is die daar duur zeg!! Als je niet bang bent om uit amerika te importeren (heb ik ook gedaan en loop ik heel AV trots mee vol te spammen :P ): www.fullcompass.com, wel mailen voor de juiste prijs, op de site staat alleen adviesprijzen van de fabrikant))
Probleem met deze en de eerdergenoemde May44 is dat er op geen mogelijkheid een koptelefoon direct aan is te sluiten. Dus dan moeten er weer verloopkabeltjes bij en ik weet niet of meneer de topicstarten daar blij mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
jadjong schreef op 03 augustus 2002 @ 11:25:
[...]
Probleem met deze en de eerdergenoemde May44 is dat er op geen mogelijkheid een koptelefoon direct aan is te sluiten. Dus dan moeten er weer verloopkabeltjes bij en ik weet niet of meneer de topicstarten daar blij mee is.
De twee eisen:
1. Een goede geluidskaart
2. versterkte koptelefoon uitgang
Botsen met elkaar.
Als je een goede geluidskaart wilt, zul je de rest ook goed moeten aanpakken.
(dus aansluiten op een versterker en dan op de line-out van die versterker een koptelefoonversterker oid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitchin
  • Laatst online: 15-09 22:15
Interessante topic, ik ben ook opzoek naar een goede geluidskaart.

Alleen heb ik de volgende eisen: (minimaal) 2 analoge UITgangen en (minimaal) 1 analoge INgang.
En uiteraard zo goedkoop mogelijk.

Heb al gezocht naar deze kaarten, maar vaak is het een combinatie van analoge en digitale uitgangen, en bij mij volstaan bovenstaande eisen.

Heb ook wat gelezen over Hoontech, is dat wat?
En is er een Terratec die aan bovenstaande eisen voldoet?

edit:

zeer domme typo aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Pitchin schreef op 03 augustus 2002 @ 13:09:
Interessante topic, ik ben ook opzoek naar een goede geluidskaart.

Alleen heb ik de volgende eisen: (minimaal) 2 analoge uitgangen en (minimaal) 1 analoge uitgang.
En uiteraard zo goedkoop mogelijk.

Heb al gezocht naar deze kaarten, maar vaak is het een combinatie van analoge en digitale uitgangen, en bij mij volstaan bovenstaande eisen.

Heb ook wat gelezen over Hoontech, is dat wat?
En is er een Terratec die aan bovenstaande eisen voldoet?
ik neem aan dat je 2 analoge uitgangen en 1 analoge uitgang bedoelt :P

Hoontech is zeker geen fout product. vergelijkbaar met terratec e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon gaan voor terratec en zeker als je muziek gaat maken met je compi. Die creative staan bij cosument heel hoog ingeschat. Het is allemaal leuk en heel mooi maar daar draait het nou echt niet om. Die creative's zijn heel langzaam als je ze aansluit aan een keybboard, drumcomputer.....enz. Creative kwaliteit............ja om naar muziek te luisteren maar euhhhhh......creative heeft al hun uitgangen gecompressed zelfs die optical troep van ze is niet op 24bit (Dat wat ze wel beweren) maar ja......Ik heb zelf hier thuis volgens mij ook een computer met die SBlive Platinum.......maar ja........ze zijn geen aanraders......Dus ga gewoon voor terratec.

Spel&gramatika foten onder vorbehout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitchin
jadjong schreef op 03 augustus 2002 @ 13:19:
[...]
ik neem aan dat je 2 analoge uitgangen en 1 analoge ingang bedoelt :P

Hoontech is zeker geen fout product. vergelijkbaar met terratec e.d.
Inderdaad, fout typo-tje van me, is reeds aangepast.

Ik zoek dus 2 uitgangen en 1 ingang.

Zal die links eens bekijken, zien of er een leuk device bij zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
woei, veel replies opeens op m'n topic. Tof :)

Toevallig heb ik gisteren ook al heel veel zitten lezen over de M-Audio Audiophile 2496 en de Terratec EWX 24/96... allebei lijken het me geen slechte kaartjes en ze vallen nog ruim binnen m'n budget.
jadjong schreef op 03 augustus 2002 @ 10:08:
Als je voor de maya44 gaat moet je wel rekening mee houden dat het 2 pluggen per stereo aansluiting is. Dus koptelefoon direct erin gaat alleen mono.

[...]
Ook ff rekening mee houden als je VIA gebruikt.
Goed om even te weten!
Ik vroeg me al af hoe ze dat hadden aangezien ik geen aparte koptelefoonuitgang zag. Hetzelfde geld voor de Terratec EWX 24/96 zo te zien. En tenslotte heb ik nog es een MSI K7T Turbo, met 686B southbridge dus :/
Fairy schreef op 03 augustus 2002 @ 11:12:
Ik ben van een SBLive platinum overgestapt op een Terratec DMX6fire 24/96. Die heeft naar mijn weten een Maya chipset maar wel gewoon stereo connectors enzo. Op het front is de line in, phono en line out apart als tulp.
Hij heeft geen maya chipset maar een IC Ensemble Envy 24 chipset :)
Verder heeft de DMX6fire 24/96 idd een bay met koptelefoon uitgang, in tegenstelling tot de DMXfire of de EWX 24/96... lekker duidelijk, die typenummers :)
Lampje schreef op 03 augustus 2002 @ 11:30:
[...]

De twee eisen:
1. Een goede geluidskaart
2. versterkte koptelefoon uitgang
Botsen met elkaar.
Als je een goede geluidskaart wilt, zul je de rest ook goed moeten aanpakken.
(dus aansluiten op een versterker en dan op de line-out van die versterker een koptelefoonversterker oid.)
Komt ook zeker een goede versterker achter hoor :)
Ik zit te denken over een NAD C350, en opzich had ik er ook al aan gedacht om gewoon de geluidskaart op de versterker aan te sluiten en dan op de versterker de koptelefoon te doen. Ik zal denk ik niet een koptelefoonversterker nodig hebben, want ik ga er wel vanuit dat die versterker genoeg pit heeft om m'n Sennheiser HD590 van 120 Ohm aan te sturen. Maar ik ben een beetje bang voor ruis door al die aansluitingen ertussen, daarom sluit ik 'm liever rechtstreeks op de geluidskaart aan. Aan de andere kant zal het misschien ook wel meevallen als ik goede kabels gebruik?

Bedankt trouwes voor de links Xanandu. Maar ik was dat topic op hifi.nl zelf ook al tegengekomen en die twee sites had ik ook al via google gevonden :)

En tenslotte: ik ga mijn pc niet gebruiken voor het maken van muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me trouwes af: is het een goed idee om de eis van het kunnen spelen van games met die geluidskaart te laten vallen? Want als ik het goed begrijp kunnen er ook twee geluidskaarten in een computer zitten? Dan zou ik de Live! voor spelletjes kunnen houden met daarop m'n Labtec APX4620 setje, en een betere geluidskaart voor alleen muziek met daarachter een goede versterker + bijbehorende speakers. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MIT bekabeling? http://www.mitcables.com/

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt trouwes voor de links Xanandu. Maar ik was dat topic op hifi.nl zelf ook al tegengekomen en die twee sites had ik ook al via google gevonden :)
NP ;) Ik gebruik zelf de Terratec EWX-24/96 om luidsprekerfilters te finetunen en gewoon voor muziek. Waarschijnlijk het laatste kaartje wat ik ooit heb gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pitchin
Ben even wat Terratec kaarten langs geweest, reviews gelezen enzo.

Wat mij nog niet duidelijk is:
Zijn de uitgangen ook onafhankelijk van elkaar? Dat je bijvoorbeeld winamp en een ander programma (bijvoorbeeld cooledit/wavelab) elk over een aparte uitgang kunt sturen.
Dus ook 2 aparte "schuifjes" in je volumeregeling.

Ik heb nu namelijk een SB Live, en die heeft ook "twee" uitgangen, niet dus, deze zijn slechts gescheiden door een surround-chip, verder nix.

Ik zou dus graag een soundcard willen met (minimaal) 2 apart aan te sturen uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
FF een terratec uitleg:
DMX Xfire-- 4.1 Games
DMX 6fire-- 5.1 Gmes, 6.0 muziek
EWS24/96- 2.0 Muziek.

Zijn geen "familie" van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je ff dat een terratec moet vragen (via mail of tel). Vraag dan als ze sequencer in hun kaarten of softwarematig kunnen aansturen (ik neem aan van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je absoluut de Terratec EWX24/96 aanraden. Deze gebruik ik zelf ook voor m'n HIFI-zaken vanaf de PC. De kaart beschikt over DACs zoals ik ze nog niet gehoord heb van enkele duurdere kaarten (de Live is al helemaal een lachertje, mocht je die nog mee willen rekenen). Aansluitingen zijn van goede kwaliteit (via van den hul d102III aangesloten op amp). Het enige nadeel dat ik kan noemen voor het thuisgebruik is dat het een echte semi-pro kaart is. Eigenlijk is ie puur voor harddiskrecording gemaakt (heb ik 'm ook al enkele malen voor gebruikt) en mist dus de multimedia-functies van een Live.
Wel is ie 100% DirectSound-compatible, dus kun je hem met elk modern spel gebruiken.
Tja, dat van de die versterkte koptelefoonuitgang is natuurlijk al genoemd: RUIS!

Verder las ik over VIA-problemen, specifiek met 686B. Dit geldt dus niet voor de EWX24/96, mocht iemand dat beweren, want hij werkt hier perfect op m'n MSI K7T-Turbo....
Pagina: 1