Toon posts:

elektro-n00b heeft wat vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel nu dat ik deze schakeling wil maken die ik op www.circuitsonline.nl heb gevonden. Ik weet niet of ik dit zou kunnen, maar dat doet er nu niet toe.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif

Wat zijn die P's? Ik zie dat er een waarde in ohm bij staat, maar die R dingen zijn weerstanden.
En die C1 die daar staat. Wat is dat?

In die eerste IC staat een of andere poort getekend en dan nog wat pijltjes. Moet ik me daar iets van aantrekken of is dat gewoon iets dat in de IC zit?

Als er ergens een goede (liefst nederlandstalige) site is waar een n00b veel kan bijleren mag je die ook posten. De meeste sites die ik vind bij google bevatten veel stukken die chinees voor me zijn.

Verwijderd

p is een regelbare weestand en dat eerste ic is wat er in zit hoef je niet op te letten
en kwil je event wel helpen mail je vragen maar

en die c is een condensator dat is een soort van mini oplaaadbare battarij die maar heel even spanning kan geven als er spanning opgezet is

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

aha harddisk activiteit metertje voor epileptisch aangelegde mensen ...

C is condensator
P is potmeter -> regelbare weerstand a'la volumeknop

Je kan beter een goed boek kopen

Iperf

Verwijderd

ik zal die ic even uit leggen

dat is er zodat de schakeling niet rechtstreeks op je comp zit
hij scheidt zevan elkaar

dat ding waar de pijltjes af komen is een soort lampje en dat andere ding een lichtsensor die de stroom door laat als het lampje (led) aan is, dus een schakelaar die om schakelt als er stroom op komt (bij deze schakeling is de stroom dus jou HD led aansluiting van je moederbord)

Verwijderd

Topicstarter
en bij de meesete schakelingen die ik al heb gezien staat een ground bij. Hoe moet je dat doen? Een draadje naar je behuizing ofzo?

Welk boek raad je mij aan fish. Ik denk dak morgen eens een bezoek aan de bib ga brengen.

Verwijderd

ground wordt vaak de - mee bedoeld en niet de grond (tenzij het voor aarde dient)

Verwijderd

De massa van de schakeling moet naar de massa van de voeding.
Meestal (bijna altijd zelfs) is dat een zwarte draad.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

elektronica echt niet moeilijk, deel 1, 2, 3 (1 boek)

ground is gewoon ander woord voor 0 volt (zwarte draad, van je molex...)

Electronics development

Verwijderd

ground is niet een ander woord voor 0v hoor

want in sommige gevallen is ground zelfs iets totaal anders dan 0v

bijv. bij een gescheiden systeem dan is de ground eigenlijk weg en mag zo niet meer genoemd worden

Verwijderd

quote :

ground is niet een ander woord voor 0v hoor

want in sommige gevallen is ground zelfs iets totaal anders dan 0v

bijv. bij een gescheiden systeem dan is de ground eigenlijk weg en mag zo niet meer genoemd worden

Das inderdaad correct maar het teken dat in jet schema staat is gewoon het tekenen van de massa!
Er is geen ground in dit schema aanwezig. Is zelfs ook niet nodig. ;)
Gewoon een massalijn en een voedingslijn.

Verwijderd

juist
maar was gewoon om het hem meteen goed aan te leren snappie

Verwijderd

snappie ;)

Verwijderd

je hebt net als bij gewnne huis tuin en keuken elektro een fase en een nul de nul k=un je vergelijken met de ground gewoon de mindraad dus

Verwijderd

dat kan je vergelijk maar dat is het niet en mag eigenlijk ook niet zo genoemd worden
en bij huis tuin keuken elktro met fase en nul is de nul 0 want de fase veranderd van posi naar negatief de hele tijd

ook al blijft de nul idd haast hetzelfde als ground omdat de nul ook via de aarde verkregen kan worden en meen ik zelfs via de aarde kan lopen :? maar het is en blijft iets anders ground of 0/massa

Verwijderd

C1 = 4.7uF , het zwarte gedeelte is de min, andere kant uiteraard de +

Verwijderd

Misschien kan dit wat helpen, een componentenopstelling voor de schakeling:
In werkelijkheid is ie ca 10 x zo klein hoor.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/HDDVU.JPG

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 10:00
Toevallig vandaag nog gesoldeerd. Werkt perfect! Alleen geen pics want digicam is ff weg.

Laat je het resultaat ff zien ? :)
Pagina: 1