Toon posts:

[XP] toegang gebruikers tot station/map

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om zonder bijkomende programma's toegang voor vaste schijven/mappen/etc. voor gebruikers met 'beperkte toegang' (niet admins dus) door een admin te laten bepalen?

Dus als ik bijvoorbeeld wil dat alleen Admin gebruikers het backup-station (D bijv) kunnen lezen/schrijven, is dat dan te regelen?

Verwijderd

Topicstarter
slechte topic....
had [XP] toegang gebruikers tot station/map moeten zijn...

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Topic fixed ;)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat kan toch wel met NTFS?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Of het kan weet ik dus niet, want ik kom er helemaal niet uit. :)
Maar het zou wel handig zijn als ik daarover meer info kan vinden. Enige wat ik heb gevonden is het bepalen van toegang voor mensen in je netwerk, niet voor mensen op je eigen computer.

• blackd
  • Niet online
Simple file sharing uit, rechtsklikken op de betreffende map, dan NTFS rechten uit gaan delen?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is helaas niet mogelijk:

1. Dit zou zowiezo niet werken op een station, want deze is standaard geshared, en daarop kunnen geen machtigingen worden ingesteld.
2. De mappen zijn niet eens gedeeld. (Daarom zei ik dus iets over 'toegang voor mensen op je netwerk', beetje vaag ok, maar ik bedoelde dus zoiets). Ik kan geen machtigingen aanzetten als ik de map niet deel....toch?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 22:07:
2. De mappen zijn niet eens gedeeld. (Daarom zei ik dus iets over 'toegang voor mensen op je netwerk', beetje vaag ok, maar ik bedoelde dus zoiets). Ik kan geen machtigingen aanzetten als ik de map niet deel....toch?
Jawel. Als je simple filesharing uitzet en NTFS gebruikt als bestandssysteem, kan je per bestand of directory, per gebruiker aangeven wat er mee mag gebeuren.

Als je simple filesharing uitzet kan je gewoon nog shares gebruiken, dan zal je bijvoorbeeld de gebruiker 'gast' rechten moeten geven op de share. (Afhankelijk van je bezwaar punt 1 geeft dat geen probleem).

Het recht om een share te mogen benaderen en de rechten op het bestandssyteem staan (min of meer) los van elkaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• blackd
  • Niet online
da_DreamWeaver schreef op 02 augustus 2002 @ 22:07:
Dit is helaas niet mogelijk:

1. Dit zou zowiezo niet werken op een station, want deze is standaard geshared, en daarop kunnen geen machtigingen worden ingesteld.
Maar dat zijn \\computer\C$ shares, oftewel niet te zien door gewone users.

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 02 augustus 2002 @ 23:16:
[...]
Maar dat zijn \\computer\C$ shares, oftewel niet te zien door gewone users.
Ja maar die zorgen er wel voor dat ik een melding krijg als ik op het 'machtigingen' knoppie druk... (en dus niet verder kan)

edit:
"Deze locatie is wegens administratieve doeleinden gedeeld. Het is niet mogelijk toegangsrechten hiervoor in te stellen."

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2002 14:59 . Reden: extra info ]

Verwijderd

Topicstarter
Aha, ben al een stappie verder.
Zat verkeerd te kijken, moest bij 'beveiliging' zijn, niet bij 'delen'

Ok....dat zou het wel moeten kunnen oplossen. Is dit echter mogelijk:

1. Is het mogelijk het gehele station niet eens zichtbaar te maken voor andere gebruikers dan admins?

2. Is het mogelijk om een map niet toegankelijk te maken, maar een subdir ervan weer wel? Of ziet win dit als 'de totale map + inhoud + subs mogen niet worden gelezen'?

• blackd
  • Niet online
da_DreamWeaver schreef op 03 augustus 2002 @ 14:56:
[...]

Ja maar die zorgen er wel voor dat ik een melding krijg als ik op het 'machtigingen' knoppie druk... (en dus niet verder kan)

edit:
"Deze locatie is wegens administratieve doeleinden gedeeld. Het is niet mogelijk toegangsrechten hiervoor in te stellen."
Je moet niet bij Sharing kijken, maar bij Security...
Sharing is voor delen over het netwerk, Security is om de permissies lokaal in te stellen.

Edit: Laat

[ Voor 0% gewijzigd door blackd op 03-08-2002 15:04 . Reden: te laat ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 15:02:
1. Is het mogelijk het gehele station niet eens zichtbaar te maken voor andere gebruikers dan admins?
In de verkenner bedoel je? Je kan met TweakUI instellen dat bijvoorbeeld de D schijf verborgen is, waar dat precies in het register wordt weggeschrven weet ik niet uit m'n hoofd. Staat wel ergens in de search, als die het zou doen... :P
Ook zou met regmon gekeken kunnen worden waar het wordt weggeschrven, zodat het daarna door middel van bijvoorbeeld een policy wordt doorgevoerd.

Maar als iemand dan gewoon d:\ intypt wordt alles wel zichtbaar. Beter en makkelijker is rechten gebruiken zodat het wel zichtbaar, maar ontoegankelijk is.
2. Is het mogelijk om een map niet toegankelijk te maken, maar een subdir ervan weer wel? Of ziet win dit als 'de totale map + inhoud + subs mogen niet worden gelezen'?
Je kan instellen dat een subdirectory niet dezelfde regels volgt als de dir waar het in zit ja. (Hoe dat vinkje in het NL heet weet ik niet - kijk iig ook even onder geavanceerd voor wat meer opties).

Stel je hebt een bestand C.txt in dir B, welk in dir A zit (A\B\C.txt). Nu kan je zeggen dat men in dir A geen lees- of schrijfrechten heeft, en in dir B en alle bestanden hierin wel. Zo kan je dus wel A\B\C.txt openen en opslaan, maar niet A\D.txt - of als je wil kan je die bijvoorbeeld alleen lezen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga ff wat HD's opnieuw configgen (testzone opzetten :)) en dan laat ik wel horen hoe het gaat. Bedankt alvast, info is zeer zeker van toepassing en behulpzaam geweest.

Tot 'zo' :*)

Verwijderd

Topicstarter
Okkk...testje klaar..
Ok, de bedoeling is nu dat gebruiker (Gebruiker1) niet de mogelijkheid heeft om de d-schijf in te zien, te wijzigen...helemaal niks :P
....
Ik wilde deze gebruiker als afzondelijk zien, dus heb ik deze toegevoegd aan de lijst van machtigingen (groepjes). Alhoewel ik alles uitvink bij "Toestaan" blijkt hij nog steeds de d-schijf te kunnen bekijken, echter niet de submappen, en bestanden...
Hoe kan dit?

• blackd
  • Niet online
blijkt hij nog steeds de d-schijf te kunnen bekijken, echter niet de submappen, en bestanden...
As in: hij kan de D schijf in 'deze computer' zien? Of kan hij de submappen in D: zien, maar verder niks openen?

Verwijderd

Topicstarter
De submappen in D

• blackd
  • Niet online
En heb je wel rechten ingesteld voor de schijf D? Dus rechtsklik op D schijf, dan Security?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk iets om hem dus alles in D: te laten weigeren (en niet eens te laten zien als het om mappen gaat), _behalve_ een klein aantal mappen...
Dus ipv ik alle mappen aan moet geven die ik wel wil weigeren, zou ik liever aan kunnen geven "doe alle submappen maar ook" en dan een paar mappen selecteren, en daarop zeggen "Jullie mogen wel bekeken worden"...

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 03 augustus 2002 @ 21:09:
En heb je wel rechten ingesteld voor de schijf D? Dus rechtsklik op D schijf, dan Security?
Ja, en het wil inmiddels al redelijk lukken.
Het overnemen van machtigingen heb ik uit kunnen zetten.
Hierdoor kan ik nu wel de submappen die ik niet deze zelfde machtigingen mee wil geven bepalen.

Heel erg bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1