80 GB schijf herkent als 10GB met fdisk?

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 18:11

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
Heb nu mijn nieuwe HD erin zitten Western Digital 80GB WD800JB, 7200rpm, 8MB... :9~

Deze wordt netjes herkent in m'n bios, alleen als ik met fdisk aan de gang ga is ie maar 10GB groot ipv 80 GB... en das niet de bedoeling :'(. Iemand een tip waar ik naar kan kijken?

Rest systeem: P750, 30GB maxtor, w2kpro, lite-on rw, lite-on dvd

//edit

die eerste reactie ga ik ff testen

die tweede... die snap ik niet... maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :?

//edit2

THX allemaal, inderdaad gewoon doorgaan, fdisk gaf alleen verkeerd weer... hij doet et nu :*)

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:46
Je kunt gewoon de volle 80 gig gebruiken, alleen fdisk kan het om een of andere reden niet weergeven. Gewoon 2x40 ofzo van maken :)

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 07:21
fdisk = dos = 16bit?

XBO: Michaël#3318

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

had ik ook bij mijn maxtor 80gb
gewoon fdisk partitie gemaakt en gaf 10gig weer.
maar ik heb gewoon in windows daarna de hd geformateerd en die gaf keurig 80GB weer (76+-gig)

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Verwijderd

Heb van de week hetzelfde gehad met een 80GB schijf en fdisk, is idd alleen de display van fdisk. Ik heb gewoon fdisk links laten liggen en gepartitioneerd en geformateerd met de cd van XP, die is toch bootable

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:36

Remi

Moo!

Je versie van FDISK is te oud en ondersteund deze grote niet. :)

Verwijderd

als je met Win2K cd boot dan moet ie je volledige partitie kunnen zien.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De reden dat FDISK zo'n 10 GB gaf was denk k n overflow. Ik meende dat FDISK t bij 64GB voor gezien houdt en opnieuw gaat tellen. 80GB is in werkelijkheid 76,3GB (HD fabrikanten werken niet graag binair, maar liever tientallig), t verschil is zoiets als 10GB...

Verwijderd

Je kan een nieuwe versie van fdisk downloaden die wel met 80 GB schijven om kan gaan, hier is de link: http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;q263044&

• debeer
  • Laatst online: 25-03 16:35
Je kan ook gewoon je partities in % weergeven i.p.v. MB's, kom je daarna in windows dan zal je zien dat alles okidoki is. _/-\o_

debeerzietzevliegen.nl

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
debeer schreef op 03 augustus 2002 @ 00:18:
Je kan ook gewoon je partities in % weergeven i.p.v. MB's, kom je daarna in windows dan zal je zien dat alles okidoki is. _/-\o_
Dat is niet waar, een oude Fdisk kan gewoon niet overweg met zulke grote schijven, daar heeft Windows verder niets mee te maken.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:46
Saekerhett schreef op 03 augustus 2002 @ 01:08:
[...]

Dat is niet waar, een oude Fdisk kan gewoon niet overweg met zulke grote schijven, daar heeft Windows verder niets mee te maken.
Oude fdisk kan er wel mee overweg. Hij geeft het alleen verkeerd aan! Probeer het maar in procenten. Als je dan eerst een partitie van 10 Gig aanmaakt, zegt fdisk ook netjes dat je nog 70 over hebt.
Zelfde met format: ik krijg als ik een 10 gig schijf formateer te zien:
Formatting 10.00,00 Gb (oid). Hij lijkt gewoon te weinig ruimte te hebben.

• debeer
  • Laatst online: 25-03 16:35
Marcj schreef op 03 augustus 2002 @ 09:18:
[...]

Oude fdisk kan er wel mee overweg. Hij geeft het alleen verkeerd aan! Probeer het maar in procenten. Als je dan eerst een partitie van 10 Gig aanmaakt, zegt fdisk ook netjes dat je nog 70 over hebt.
Inderdaad ;)

debeerzietzevliegen.nl

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
Marcj schreef op 03 augustus 2002 @ 09:18:
[...]

Misschien wel in procenten, maar dat is toch veel lastiger werken? Stel je voor dat je een 80 GB schijf hebt, en je wil hem verdelen in 3 partities, 20, 30 en 30 GB, moet je dus eerst precies de procenten gaan uitrekenen, en er zit altijd wel speling in. Dus echt goed overweg ermee kan hij niet :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Saekerhett schreef op 03 augustus 2002 @ 11:59:
[...]

Misschien wel in procenten, maar dat is toch veel lastiger werken? Stel je voor dat je een 80 GB schijf hebt, en je wil hem verdelen in 3 partities, 20, 30 en 30 GB, moet je dus eerst precies de procenten gaan uitrekenen, en er zit altijd wel speling in. Dus echt goed overweg ermee kan hij niet :)
Jawel, het werkt alleen niet handig..
Maar 't functioneert wel..

Maargoed, deze discussie is al vaker gevoerd, en zoals al aangegeven is er van microsoft een oplossing voor. Dus probleem opgelost.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.