... Life is what happens when you are busy planning other things...
Anoniem: 55479
owja en doe het buiten of goed geventileerde ruimte want de dampen zijn beetje giftig
kweet niet wat hij wil gaan maken maar met tin kan je redelijke dingen maken en anders pak je lood overal aan te komen (makkelijker dan tin)
is alleen VEEL giftiger
Epoxy Hars smelten???? Ik weet niet of je het weet maar als een epoxy hars eenmaal is uitgehard zal het niet meer smelten, maar wordt het een beetje rubberachtig bij verhitten en dan verkoolt het gewoon!!w00Dy schreef op 02 augustus 2002 @ 17:52:
giet epoxy-hars ipv tin, dat kan je opwarmen in een pannetje is niet zo duur ook.
Je hebt het over een thermo harder of thermo set..... dat soort kunststoffen maken een 3D netwerk door vernettings reacties (chemische reacties) en deze chemische verbindingen worden niet verbroken door verhitting!
En wat betreft het laten ontsnappen van de lucht.. de beste oplossing (en tevens lastige oplossing) is om een de mal van af onderen te vullen en bovenin de mal een gaatje te maken van waaruit de lucht kan ontsnappen!!
Dat kan je doen door een aparte voedingsbuis te maken naast de vorm die je wilt hebben en deze te verbinden aan de ondrekant van je vorm!
ZO zorg je ervoor dat je van onderuit vult....wat als voor deelheeft dat het Tin dat als eerste bovenin je vorm is ook als eerste stolt.... zo zorg je ervoor dat de hoeveelheid vloeibare tin het effectiefst gebruikt wordt.. en krijg je een mooi product zonder porrosie!!!!
Mopreme - lvl 80 Warrior @ Hellscream (Symbiosis)
maak de vorm die je wil hebben met die buis aan de onderkant naar boven toe (hoger als het vormpje dat je wil maken) allemaal van klei en doe dat in een bak en giet die vol gipss(zorg dat alles berijkbaar blijft) en later verwarm je het en de klei wordt zacht (smelt en die kan je ertuit gieten en doe erdan lood/tin in
zal zometeen wel ff plaatje proberen te maken
Polyester giethars = epoxyharsMacadoshis schreef op 02 augustus 2002 @ 19:07:
[...]
Epoxy Hars smelten???? Ik weet niet of je het weet maar als een epoxy hars eenmaal is uitgehard zal het niet meer smelten, maar wordt het een beetje rubberachtig bij verhitten en dan verkoolt het gewoon!!
Je hebt het over een thermo harder of thermo set..... dat soort kunststoffen maken een 3D netwerk door vernettings reacties (chemische reacties) en deze chemische verbindingen worden niet verbroken door verhitting!
indien niet vergeet de helft van wat ik zei

* w00Dy heeft vroeger nog aan spoormodelbouw gedaan eens zien wat er op die pot staat
Phil wil nog wel es wat gieten, en dan krijg je er altijd wat handige tips bij voor thuis...
PC-Specs
"...You may feel a little sick..."
van 1 tot 2
altijd weer leerzaam
dat ze vroeger in huisjes van 5,5 meeter breed leefden in die aflevereing van gister....
maar die schoen.. da vond ik maar een vaag ding
PolyESTER giethars is GEEN EPOXY hars!!w00Dy schreef op 02 augustus 2002 @ 19:40:
[...]
Polyester giethars = epoxyhars
indien niet vergeet de helft van wat ik zei
* w00Dy heeft vroeger nog aan spoormodelbouw gedaan eens zien wat er op die pot staat
Het is een hars gemaakt van ESTER!!! en dat is GEEN epoxy!!
Maakt niks uit dat je het door elkaar haalt!!
Wij gaan namelijk een hele kast rippen van de platen en deze allemaal opniew gieten, were doomed, maar dat maakt nie uut
Ik zou de aansluiting van de buis op de vorm alleen niet helemaalonderop doen, maar het is volgens mij beter dat je het via de zijkant doet....Anoniem: 55479 schreef op 02 augustus 2002 @ 19:36:
afbeelding
rood is de klei in het begin en blauw het gips
dan verwarm je het (smelt de klei) laat die eruit lopen (zorg dat hij er echt helemaal uit is) en giet er dan in wat erin moet komen
Ik weet niet meer precies waarom, maar ik kan me het vak: "Ontwerp van gietvormen en het gietproces" herinneren er daar stond volgens mij dat via de zijkant, maar wel het laagste punt het beste is, want dan komt het vloeibare metaal het rustigste in de vorm!!!!
Maar ja ik kan me natuurlijk vergissen !!
Tips:
Denk eraan dat je kernen (de vormen om het te maken object) lossend moeten zijn, dus dat je ze er af kunt halen.
Let ook op je slink en plan een 'krimptoeslag' dus dat je object iets meer materiaal heeft, dit kun je later weer wegwerken met de dremel. Anders krimpt de tin en is je vorm niet helemaal netjes gevuld.
De aansnijding (zo'n tunneltje zoals in de afbeelding) is ook belangrijk, net zoals de 'opkomers' aan de bovenkant van het object. Zorg altijd dat hier een teveel aan tin kan blijven staan, zodat als het metaal slinkt, er altijd genoeg materiaal is.
hard veel te snel uit , zeker als je een grote vorm hebt
en erg sevig kun je tin ook niet noemen , en zilverkleurig blijft het ook niet als je daarop gehoopt had (krijgt een donker grijze kleur)
Beter kun je je mal vol gieten met epoxy hars oid
paar uurtjes uitharden en je kunt het uit de mal halen
makkelijk bij te werken en je kunt het zo verven
Anoniem: 60366
Ben je niet snugger?
1.) Grote kans dat het minslukt
2.) Je versleept je kast een keer.. je stoot er ietsjes tegen aan en het word krom
3.) tword zwaar
4.) lood word nog zwaarder
5.) DONT FUCKING DO IT!
stuk makkelijker en het resultaat zal beter zijn (gok ik zo als ik jullie avonturen zo volg)
Hey die tozzie,ook hier? ik gok dat dat ook wel een beter resultaat zullen geven.Tozzman schreef op 03 augustus 2002 @ 02:15:
koop liever platen metaal die je gaat bewerken met buigbank, dremel e.d.
stuk makkelijker en het resultaat zal beter zijn (gok ik zo als ik jullie avonturen zo volg)
Thuis gieten is gewoon niet ideaal voor platen.
Platen gieten moet ie idd latenAnoniem: 60366 schreef op 03 augustus 2002 @ 02:02:
Omg? wil je de platen van je kast me tin gieten?
Ben je niet snugger?
1.) Grote kans dat het minslukt
2.) Je versleept je kast een keer.. je stoot er ietsjes tegen aan en het word krom
3.) tword zwaar
4.) lood word nog zwaarder
5.) DONT FUCKING DO IT!
Kan niet goed gaan
ik d8 dat ie alleen een frontje wilde maken
en dat kan mjet epoxy prima
Hoe zou jij het aanpakken!! Ik wete wel hoe ik het zou doen!!Sine schreef op 03 augustus 2002 @ 12:29:
[...]
Platen gieten moet ie idd laten
Kan niet goed gaan
ik d8 dat ie alleen een frontje wilde maken
en dat kan mjet epoxy prima
Ik pak een Crabon weefsel.... en lamineer 3 a 4 lagen van het carbon weefsel op elkaar!!! Uitlaten harden!! Daarna met een diamant zaag op de geweeste afmeting zagen.... netjes schuren en voila!!
Maar een alleen epoxy lijkt mij niet stevig genoeg!! maar ja ik kan natuurlijk een paar epoxy soorten over het hoofd zien!!
Als je epoxy wilt gieten moet je de epoxy hars en harder goedmengen (in de goede verhoudingen) dat uitgieten in de mal.... (als je een plaat wilt maken... kan dat best simpel... maar je moet de mal kunnen sluiten anders krijg je een lelijk opppervlak!!!)
Maar toch blijf ik me afvragen of de peoxy stijf genoeg is om hele zijkanten van den computer te maken!!!
Anoniem: 45142
precies Time Team is best leerzaambrammus schreef op 02 augustus 2002 @ 19:59:
Moet je eens naar Time Team op Discovery kijken...
Phil wil nog wel es wat gieten, en dan krijg je er altijd wat handige tips bij voor thuis...
zo als wel meer proggies op Discovery
aangezien TIN niet zo erug sterk is
Oke... je hebt gelijk.. het is een reactie !!!!w00Dy schreef op 03 augustus 2002 @ 15:21:
ESTER is geen grondstofMaar een naam voor een chemische verbinding. Voor de rest heb je gelijk
Maar de reactie vindt NIET plaats bij een epoxyhars!