HD niet bruikbaar in XP maar wel in DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:24
Ik heb net m'n Plextor 40x in m'n pc gezet en daarbij de ide apparaten veranderd.

pri. mas. 60 gb Maxtor 7200
pri. sla. 80 gb Maxtor 7200
sec. mas. Plextor 40x
sec. sla. Pioneer dvd-rom

Alles wordt gedetecteerd in de bios en de pc boot ook normaal op. Maar als ik in verkenner kijk dan zijn de partities van de 80 gb Maxtor niet zichtbaar en zodra ik de schijf probeer te openen zegt windows dat de schijf niet geformateerd is.

Maar als ik met een bootdisk naar dos ga kan ik de schijf gewoon opkomen. Omdat ik dit eerder heb gehad met m'n oude 20 gb Maxtor (had alleen m'n geluidskaart verwisselt) weet ik dat ik de files gewoon kan kopieren naar m'n andere schijf en de andere dan opnieuw formateer en partioneer en dan gewoon weer kan gebruiken.

Ik ben alleen benieuwd dat dit ook makkelijker kan dmv een mbr command of zo in dos.

Verder zijn alle tips welkom. :)

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 19:18
volgens mij een probleempje met je partition table, heb je al met Partition magic (die dos diskette's) de harddisk getest.
Die maakt ook partition table"s

• Remi
Celmis schreef op 02 augustus 2002 @ 17:24:
volgens mij een probleempje met je partition table, heb je al met Partition magic (die dos diskette's) de harddisk getest.
Die maakt ook partition table"s
Als die partition table kapot is dan zou hij toch niet werken in dos of wel?

• Remi
Ok het schijnt dat het probleem zichzelf heeft opgelost na meerdere reboots. :{

• Remi
Ok dit is wel vaag, ik heb net m'n pc opgestart en nu zijn die partities weer weg en zegt windows dat de schijf niet geformateerd is.

Heeft het zin om de mbr te fixen en zo ja wat is het command daarvoor in dos. Ik heb de apparaten nu op deze manier aangesloten.

sec. mas. Plextor 40x

Hij is nu heel traag met het kopieren van brander naar hd en met het on the fly kopieren van 2 cd's. Weet iemand hoe ik ze wel moet aansluiten om dit te voorkomen?

Ik zal eerst Maxtor maar eens mailen want dit is nou al de 2e schijf waarmee dit gebeurt.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
nooit geweten dat er ook 40 speed plextor IDE cdroms waren :?

[ Voor 0% gewijzigd door shardphoenix op 03-08-2002 16:05 . Reden: highlighted IDE ]

Verwijderd

doe gewoon eens 'detect new hardware'

does the trick mostly

Verwijderd

fdisk /mbr is in ieder geval het command wat je zoekt...

of dit je probleem oplost?

kabels in orde en DMA al eens uitgeschakeld?
drives worden ALTIJD herkend tijdens booten in de Bios ?

• Remi
mikevanrooijen schreef op 03 augustus 2002 @ 16:05:
nooit geweten dat er ook 40 speed plextor IDE cdroms waren :?
Brander slimmie ;)
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 16:08:
doe gewoon eens 'detect new hardware'

does the trick mostly
De hardware is er wel maar de partities niet.
Verwijderd schreef op 03 augustus 2002 @ 16:17:
fdisk /mbr is in ieder geval het command wat je zoekt...

of dit je probleem oplost?

kabels in orde en DMA al eens uitgeschakeld?
drives worden ALTIJD herkend tijdens booten in de Bios ?
Het werkt weer na een reboot en een check met een diagnostic proggie maar ik weet niet dat het blijft werken. De kabels zijn in orde, ik weet niet waar ik dma kan uitzetten in XP. En de drives worden herkend tijdens het booten. :)

• Remi
Ok om de partities in Windows XP te kunnen gebruiken moet ik de computer eerst booten met een diagnostic proggie van Maxtor. Dan moet ik normaal booten en dan werken de partities wel in XP, maar na weer een reboot werken ze weer niet.
Daarnaast heb ik gemerkt dat m'n systeem ook een soort "lag" krijgt tijdens het spelen van games, dus dat m'n hele system performance even van 100 naar 0 gaat voor 3 tot 5 seconden.

Ik vraag me af dat de volgorde van ide apparaten wel goed is, kan iemand me dat vertellen?

sec. mas. Plextor 40x

Ik heb Maxtor al gemailed over dat eerste probleem en volgens mij moeten ze het wel serieus gaan nemen aangezien ik hetzelfde probleem al eens heb gehad met een gloednieuwe 20 gb schijf van hun.

Ik kreeg het niet voor elkaar om dat fdisk /mbr uit te voeren op die schijf, kan iemand mij vertellen hoe dat precies moet?

• Remi
*kick*

Anyone?

• Sebasstk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 20:43
geen idee, kick kick kick this one, to me an my dj ;)

Amd Athlon XP 2000+ en Alpha 8045t + Papst ngm, 56.0 °C Stress | Msi K7T266 Pro2-RU| 512MB DDR (Crucial/Micron) CL=2.5 | 2x Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) raid0 | Maxtor 120G | Ati Radeon 8500 Retail | 19 Inch Panasonic | Pioneer dvd 116 | Liteon 52/24/52

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
Ik heb ooit een Maxtor gehad, klik ik een directory in XP dan duurde het lang voordat de inhoud getoond werd. Geformateerd - hetzelfde :( Toen met het Maxtor tooltje van hun website, een low level format gedaan - en alles was weer OK. Je zou dit ook kunnen proberen, hier heeft het geholpen schijf draait nu 100%

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

Verwijderd

Ik kreeg het niet voor elkaar om dat fdisk /mbr uit te voeren op die schijf, kan iemand mij vertellen hoe dat precies moet?
opstarten van bootdisk waar ook fdisk.exe opstaat en op de
A:\
commandprompt de volgende opdracht typen:
FDISK.EXE C: /MBR
en dan op de [enter] drukken...
(aangenomen dat C: de probleemschijf is, anders C: voor D: veranderen).

Maar mijn intuitie zegt dat je het probleem niet met /MBR kan oplossen...

• Remi
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:45:
[...]

opstarten van bootdisk waar ook fdisk.exe opstaat en op de
A:\
commandprompt de volgende opdracht typen:
FDISK.EXE C: /MBR
en dan op de [enter] drukken...
(aangenomen dat C: de probleemschijf is, anders C: voor D: veranderen).

Maar mijn intuitie zegt dat je het probleem niet met /MBR kan oplossen...
Mmm als ik dit doe dan zegt fdisk dat er een onjuiste of onbekende parameter is ingevoerd.

• paulb_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
kijk even of de grootte van de hardeschijven wel goed gedetecteerd worden in je bios

• Remi
Jup helemaal niks mis mee.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

(jarig!)
Als windows zegt dat ie niet geformatteert is, ben je de sigaar.

Dus alles weer formatteren, data weg.

Om het sneller te maken kan je proberen om de Hdd's als Master op de primairy en secondairy controller te hangen en je DVd/brander/CDrom als slave erachter....

En nee, als het goed is (je hebet geen ouwe IDE-troep) blijft je HDD op ATA-100 whatever draaien en je CD/DVD op ATA33 whatever...

Bewijs? Test maar met HD-Tach.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Het allerbeste is dat je je config weer gaat veranderen.
Pri Master: Schijf 1
Pri Slave: DVD
Sec Master: Schijf 2
Sec Slave: Writer

Wil je cd naar cd kopieren dan kan eigenlijk niet via een IDE-kabel. Die 40-speedis dan wel burn-proof maar zou het niet zo doen.

Check de jumpers dan ook meteen even goed! Die kunnen nml op Pri Master Single staan bijvoorbeeld. Suc6

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Als je naar je disk manager gaat ( rechtsklik my computer, manage, disk manager ), wat zegt die daar ?
Heeft de partitie een drive letter ? Kan je de partitie een drive letter geven ?

• Remi
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 09:35:
Het allerbeste is dat je je config weer gaat veranderen.
Pri Master: Schijf 1
Pri Slave: DVD
Sec Master: Schijf 2
Sec Slave: Writer

Wil je cd naar cd kopieren dan kan eigenlijk niet via een IDE-kabel. Die 40-speedis dan wel burn-proof maar zou het niet zo doen.

Check de jumpers dan ook meteen even goed! Die kunnen nml op Pri Master Single staan bijvoorbeeld. Suc6
EM als je geen kerel was kon ik je wel zoenen, nadat ik m'n config had aangepast zoals jij zei was m'n probleem ook gelijk opgelost. :D

Ik heb nu al 3x gereboot en de partities blijven staan in Windows, dus volgens mij is alles nu weer goed. :)
Pagina: 1