[disc] agents

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Een aantal jaren geleden hoorde je overal fantastische verhalen over agents die het web afstruinen naar allerlei soorten informatie. Bijvoorbeeld als je iets zocht over "of trouwen met de handschoen zomers vaker voorkomt dan in de winter" dan kon je dat aan een programma doorgeven die het precies voor je opzoekt. Of je bent geinteresseerd in mobiele telefoons, dan zoekt een agent dagelijks automatisch allerlei nieuwsgroepen/fora door naar het laatste nieuws. De agent beoordeelt dit ook en als het interessant is wordt het doorgelaten. Welk deel is er nu al realiseerbaar? En zou het mogelijk zijn, door de nieuwste technieken te koppelen, agents te maken?

Verwijderd

Volgens mij was dat weer zo'n stuk Microsoft propaganda, maar ook andere bedrijven hoorde je erover.

Er werd gesproken over 'agents' als mobiele executables, die zichzelf over het internet zouden verspreiden. Eerlijk gezegd denk ik dat dat idee vandaag de dag in de prullenmant zou verdwijnen vanwege de security risks.

Als je kijkt naar de functionaliteit zoals jij die beschrijft, dan kom je een paar hele lastige dingen tegen.

Als je een vraag stelt aan een mens, dan kan je die soms op 5 verschillende manieren stellen, maar de persoon die naar je luistert zal toch je bedoeling begrijpen. Voor een machine is dat anders, die is gewend aan syntax, waarbij je op 1 vaste manier een vraag moet stellen. Dan wordt het echter al snel moeilijk om de complexe vraagtaal te leren, zodat je meer complexe vragen kan stellen.

Je kunt echter ook een computer een natuurlijke taal leren ontleden en begrijpen op ongeveer een zelfde wijze als mensen het doen. Dit is echter een heel complex iets, en de wetenschap heeft nog geen eenduidige oplossing voor alle talen, met gebruik van alle woorden en gramatica's, en zelfs verbasteringen van die gramatica's.

Wel zijn er vorderingen gemaakt. Zo heeft een vrienden en ex-medestudenten van de Universiteit Twente een samenvattingsgenerator gemaakt, waarin je een groot stuk tekst stop en waarvan een samenvating op HAVO eindexamen nivo komt.

Dit is ook een zeer intensief proces, en als je bedenkt dat een agent niet alleen jouw vraag moet interpreteren, maar ook duizenden, misschien wel miljoenen pagina's moet doorzoeken en interpreteren, dan zie je dat het al snel heel moeilijk wordt.

Ook de architectuur van zoiets kan je op verschillende manieren oplossen. Je kunt bijvoorbeeld centrale servers neerzetten die continu pagina's analyseren en interpreteren, zodat je die servers kan gaan queryen m.b.t. wat je wil weten. Eigenlijk is dat een moderne variant van zoals nu search engines werken.

Als alternatief kun je denken aan een soort p2p variant, waarbij iedere computer met idle tijd en bandbreedte pagina's gaat analyseren, en dat vervolgens opslaat, en dat je via het p2p netwerk bij de juiste computer met de juiste kennis uitkomt. Dit is complexer maar waarschijnlijk een stuk goedkoper, maar wel de vraag of mensen zouden meedoen. Ook zijn er nog zat aspecten waar ik nog niet overna heb gedacht die dit een onpraktische situatie zouden kunnen maken.

Simpele versies van agents zijn er al. Zo kun je op web sites geavanceerde versies van personalisatie software gebruiken, waarbij je zelf voorkeuren kunt instellen, maar waarbij de software ook probeert te voorspellen wat wel en niet voor jou interessant is aan de hand van welke links je wel en niet klikt. De verwachting is dat dergelijke software veel geld kan genereren in bijvoorbeeld webshops.

Enjoy :)

• chris
Hmz. Ik ga eens ff goed nadenken vanavond. Kan je niet gewoon beginnen met een soort 'simpele' agent die steeds bijleert? Hmz. Ik ga nadenken voor een uitgebreid antwoord.

Verwijderd

Zoeken op het voorkomen van woorden is geen probleem, daarvoor heb je een search engine, maar dat lijkt me niet genoeg aan de hand van wat jij zegt.

Ook personalisatie is te maken, maar dat beperkt zich dan wel tot een website of verzameling van sites die dezelfde software daarvoor gebruiken onder een gezamelijke login, of een portal achtig idee dat content van andere websites haalt en dat voor personalisatie filtert.

Misschien kan je meer specifiek geholpen worden als je een meer specifieke vraag stelt.

HTH :)

• chris
Ik ben neit op zoek naar een specifiek antwoord. Ik vroeg me gewoon af hoe jullie er over denken. Ik denk dat, met studies als Kunstmatige Intelligentie, de mogelijkheid tot slimme bots steeds reeeler wordt. Maarja, zoals gezegd ga ik ff nadenken :p

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Heb je het toevallig over dat boek van Bill Gates waar ie de hele dag liep te zeuren over zogenaamde agents? B)

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
/dev/null schreef op 02 augustus 2002 @ 19:46:
Ik ben neit op zoek naar een specifiek antwoord. Ik vroeg me gewoon af hoe jullie er over denken. Ik denk dat, met studies als Kunstmatige Intelligentie, de mogelijkheid tot slimme bots steeds reeeler wordt. Maarja, zoals gezegd ga ik ff nadenken :p
Studies als Kunsmatige Intelligentie bestaan al lange tijd. Ik geloof zeker al 20 jaar als we ook de afstudeer richting KI op Informatica gaan meetellen. In deze tijd is men steeds verder gekomen met het 'verintelligenteren' van een machine. Een machine moet niet intelligent zijn omdat zijn maker dat ingesteld heeft, maar omdat hij zich aanpast zonder ingrijpen.

Een belangrijk onderdeel hiervan gaat tegen een computer in. Een computer kent uitendelijk twee bepalingen: Het is hartstikke waar, of helemaal niet. Wij mensen kennen er wel meer, het klopt wel redelijk enz enz.

Ik geloof dat we nu bezig zijn met neurale netwerken. Netwerken die een logica gebruiken die een beetje gelijk staat aan onze hersenen. Wees maar niet bang dat je ontslagen wordt, hij is nu nog niet verder dan het niveau van een worm >:)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:09

TGEN

Hmmmx_

Hmm, ik gebruik Gossip altijd voor zoekopdrachten... Een fijn stukje Java dat maximaal 6 agents het net op kan sturen, die dan vanzelf info zoeken. Ze kunnen op een bepaald tijdstip terugkomen, tenzij je offline bent... dan gaan ze door met zoeken. Gewoon een erg handig programmaatje met happy iface ook :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op javaworld staat dit stukje. Het gaat over expertsysteem icm een agent. Het stelt niet veel voor, maar het laat wel zien op welke manier je 'slimheid' in die agent kan stoppen zonder dat het er hard coded instaat. Als je niet al te vies bent van een stukje java, dan zou je er eens naar kunnen kijken.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In amsterdam zit een bedrijf (trillian ofzoiets) die Agents Software verkoopt. Die agents lopen op java en kunnen dus niet alleen op jouw localhost maar ook op allerlei andere machines runnen. Dus JOUW agent runt op verschillende machines bijvoorbeeld om informatie te zoeken. Alleen in die hoek valt er weinig geld mee te verdienen.

Ik denk dat ze een killer-toepassing moeten hebben wil het iets worden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
TGEN schreef op 03 augustus 2002 @ 07:44:
Hmm, ik gebruik Gossip altijd voor zoekopdrachten... Een fijn stukje Java dat maximaal 6 agents het net op kan sturen, die dan vanzelf info zoeken. Ze kunnen op een bepaald tijdstip terugkomen, tenzij je offline bent... dan gaan ze door met zoeken. Gewoon een erg handig programmaatje met happy iface ook :).
Juup schreef op 04 augustus 2002 @ 11:12:
In amsterdam zit een bedrijf (trillian ofzoiets) die Agents Software verkoopt. Die agents lopen op java en kunnen dus niet alleen op jouw localhost maar ook op allerlei andere machines runnen. Dus JOUW agent runt op verschillende machines bijvoorbeeld om informatie te zoeken. Alleen in die hoek valt er weinig geld mee te verdienen.

Ik denk dat ze een killer-toepassing moeten hebben wil het iets worden.
Even daarvoor werd gesproken over Gossip dus Jaaap ik vermoed dat je het daarover hebt en Gossip is is van het bedrijf Tryllian, dus dat zal dan wel de zelfde zijn :D

Nog wat achtergrond info:
http://www.cs.vu.nl/vakgr.../kim/najaar99/markl2.html
http://www.emerce.nl/arch...01/technologie/12448.html
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/02/26/Med/02.html

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb hier niet al te lang geleden nog wat over gelezen. Een boek dat ging over gedistribueerde applicaties, waarin ook gekeken werd naar Voyager van ObjectSpace (voor een beetje info, zie http://mole.informatik.un...ofessional.27599.txt.html. ObjectSpace is recentelijk overgenomen door Recursion Software. Ik las dat het Voyager systeem in aardig wat projecten is gebruikt, en wordt gebruikt, al heb ik zelf nog nooit een live-demo gezien.

--- edit ---

Zag net nog een projectje @ MIT, waar ze agents inzetten voor het draaiende houden van een netwerk: http://xenia.media.mit.edu/~nelson/research/routes/

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Maar wat ik nou juist afvraag over die (mobile) agents waar draait de software, want ze doen het overkomen dat ze onafhankelijk over het net dolen maar waar draait de software dan, *ik denk dat de enige mogelijkheid is dat hij op een server draait* en hoe onafhankelijk kunnen ze ronddolen en hoe zoeken ze en wisselen ze informatie uit. *ik dacht dat de gosips dat onderling zouden moeten kunnen*

[ Voor 0% gewijzigd door martinvw op 05-08-2002 00:22 . Reden: vakantie, spelvouten :S ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb een paar stukjes doorgelezen over java icm agents. Als je een mobiele agent hebt, dan heb je vaak een object (methodes en data) die zich over het internet kan verplaatsen. Als een server een agent binnenkrijgt, dan kan de server hem het signaal geven om aan de slag te gaan. Aangezien het een normaal object is, kan dus op die agent object een methode worden aangeroepen en die agent die maakt dan gewoon gebruik van de resources van de server, totdat het tijdstip is aangebroken voor de agent om weer terug te gaan of naar een andere server te verhuizen.

Het is dus gewoon een object dat van server tot server kan springen. Dit is hetgene wat ik ervan heb gelezen, en er zullen vast nog wel veel intelligentere en geavanceerdere manieren zijn.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wat zijn dat voor servers dan? En hoe gaat zoiets in de praktijk?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Van de praktijk weet ik weinig af. maar ik kan je wel vertellen hoe je het zou kunnen aanpakken met java zonder speciale software.

Als een agent zich van 1 platform naar het volgende moet verplaatsen, zou hij zichzelf kunnen serializen (bytestream van maken) zodat hij op een andere computer gedeserialized kan worden. Als je verder afspreek dat iedere agent een vast aantal methodes heeft die je altijd kan aanroepen, bv agentStart dan zou de server dat op een willekeurig gedeserialized agent object kunnen uitvoeren, zodat de agent weer verder kan gaan met wat hij aan het doen was.

Met java worden agents geloof ik meestal gebruikt met Jini. Dit is een techniek waardoor objecten veel transparanter met elkaar kunnen communiceren, maar hier weet ik eigelijk bitter weinig vanaf.

Hoe het met andere talen zit weet ik verder niet.

misschien kan je dit eens doorkijken voor een leuke introductie.
http://www.javaworld.com/...-06-1998/jw-06-howto.html
http://www.javaworld.com/...-07-1998/jw-07-howto.html
Pagina: 1