Toon posts:

Mobo of voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc heeft hele vervelende en rare kuren. Soms valt 'ie gewoon tijdens het werken uit en lukt het niet om de pc aan te zetten (ook met een bijna kale setup).

Mobo: Asus A7m.266, voeding: 300Watt (NoName).

Waarmee kan ik testen (softwarematig oid) of dit probleem aan m'n voeding of aan m'n mobo ligt?

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:24
moet je met motherboard monitor ( zo heet dat toch :? )
kijken of je voltage lijnen meer dan 10% uitwijken.
Is dat dan ligt het aan je voeding en zo niet ligt het aan je mobo

• CRiMiNaL
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Simpel zat .... ligt aan je Mobo

AsusA7M266 :/

Zelf had ik dit mobo ook icm een Athlon 900 en constant zelfde problemen .. zelfs na diverse bios update's. Dan te bedenken dat het geen Goedkoop mobo'tje was ... ong 540 gulden (jah jah) en hij ook nog is geen BIOS reset switch had. (als echte tweaker gaat je dat irriteren). Dus ik toen ook gepost hier op GoT. Toen schenen er ookal zoveel problemen mee te zijn. :( toen ik terug ging naar de winkel ermee, en en tegen de verkooper vertelde dat ik bij hem een ASUS A7M had gekocht zei ie : Das jou fout :'( . Nu ben ik in het trotse bezit van een MSI KT3 Ultra en ik wist niet dat een PC zooo stabiel kon zijn ;) . Maar om weer even terug te komen op jou vraag, ik raad je een nieuw mobo aan, er scheen nog wel een dipswich instelling te zijn die het probleem gedeeltelijk verhielp. Maar die veranderd niet dat naar mijn idee de A7M een productie foutje is van ASUS. :(

* CRiMiNaL kijkt even links onder de tafel... en realiseert zich dat zijn A7M netjes in z'n mooie doos daar nog stof ligt te vangen.

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Topicstarter
Shit, was ik al bang voor! Voeding blijkt inderdaad stabiel en goed te werken. Dan maar op zoek naar een geschikt mobo'tje.

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

suc6 m8 ... ik ga er even van uit dat je geen garantie meer hebt ... als je twijfelt zou ik het otch ff checken ... ;)

... MMORPG Addict.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit plankje is voorzien van de AMD761 chipset. Deze chipset staat erom bekend erg kieskeurig te zijn met merk/type geheugen. Als je bijvoorbeeld meer dan 2 reepjes unregistred/unbuffered geheugen gebruikt, dan bestaat er een zekere kans dat ie gaat flippen. Dat komt zelfs ook voor als je 2 reepjes el-cheapo geheugen gebruikt. Ik heb hier de Abit KG7 met dezelfde chipset, waarvan 2 van de 4 slotjes zijn bezet met Corsair XMS2400 unregistred/unbuffered en hij draait als een tierelier :)

Het probleem kan zich overigens ook voordoen als je de geheugentimings te strak hebt gezet.

Kortom: welke geheugenreepjes heb je :?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit Samsung geheugen in en laat nu door de bios het geheugen timen.....ik ga nog eens kijken.

En er zit idd geen garantie meer op!

Verwijderd

Topicstarter
[Maar om weer even terug te komen op jou vraag, ik raad je een nieuw mobo aan, er scheen nog wel een dipswich instelling te zijn die het probleem gedeeltelijk verhielp.
Nog enig idee welk switch dit is/was?

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

als eigenaar van een A7M moet JumperFreeMode je iets zeggen ;)
mee info vind je in je handleiding van je mobo ..

... MMORPG Addict.

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

BalusC schreef op 02 augustus 2002 @ 17:02:
Dit plankje is voorzien van de AMD761 chipset. Deze chipset staat erom bekend erg kieskeurig te zijn met merk/type geheugen.
Klopt idd BalusC, er staat immers ook een waslijst met geheugenreepjes in de handl"ij"ding die compatible (Microsoft woord) zijn met je mobo. Mijn geheugen reepje Samsung PC2100 256 MB staat er toch duidelijk vermeld. Dus vandaar mijn overtuiging dat het het moederbord is

... MMORPG Addict.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is dan duidelijk. Jammer dat dit juist Asus moet overkomen.

* BalusC is stiekem toch wel blij dat ie pro-Abit is, anders had ie toentertijd waarschijnlijk een A7M266 genomen.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
als eigenaar van een A7M moet JumperFreeMode je iets zeggen ;)
quote]

Dit is even een klassiek "ohja'-moment ! ;-)

Verwijderd

niet zo negatief over A7M, kijk eerst eens verder, geen brak geheugen?
Hier draait ie al een jaar goed, toen ik hem kocht was het het beste mobo.
probeer het ook eens met een andere voeding voor de zekerheid.

hoe zit het btw met je proc?

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

BalusC schreef op 02 augustus 2002 @ 17:49:
Dat is dan duidelijk. Jammer dat dit juist Asus moet overkomen.

* BalusC is stiekem toch wel blij dat ie pro-Abit is, anders had ie toentertijd waarschijnlijk een A7M266 genomen.. ;)
Jah idd ... maare ondanks zijn slechte staat van dient qua stabiliteit doet ie het nu nog steeds, ging me toch weer ff jeuke toen ik dit hier las. dus ik 300W voeding eraan , K7 proc erop en GF2 MX 'je en jahhoor ... alleen de northbridge fan en m'n CPU fan doen het niet meer ... ben bang dat ik die perongeluk keertej heb kortgesloten :Y). Voor de rest een prima mobo. Nu die hier op de grond ligt denk ik toch maar is dat ik een ander geheugen reepje ga opsporen, is kijken wat ie dan doet. 't is toch wel een beetje duur mobo'tje om zo te laten verstoffen zonder dat je er nog iets mee doet
Dit is even een klassiek "ohja'-moment ! ;-)
LOLz.. die momenten heb ik ook gehad jah :+

... MMORPG Addict.

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 18:07:
niet zo negatief over A7M, kijk eerst eens verder, geen brak geheugen?
Hier draait ie al een jaar goed, toen ik hem kocht was het het beste mobo.
probeer het ook eens met een andere voeding voor de zekerheid.

hoe zit het btw met je proc?
Hmmzz MrFrankey, aan je staat van dienst te zien kom je niet zo heel ferquent op Got, en als je de FAQ leest dan zijn Reply's zoals de jouwe ook niet erg behulpzaam ... Als je de topic leest zie je namenlijk dat er al gecheked is op geheugen en voeding.

... MMORPG Addict.

Verwijderd

je naam zegt al wat je bent ;)
maar dit bord staat juist bekend om z'n stabiliteit, en staat van dienst is een beetje een vage opmerking..... Ik ga nu eenmaal net als een malloot overal op reageren...... Anyway, tzal wel.

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 18:15:
je naam zegt al wat je bent ;)
maar dit bord staat juist bekend om z'n stabiliteit, en staat van dienst is een beetje een vage opmerking..... Ik ga nu eenmaal net als een malloot overal op reageren...... Anyway, tzal wel.
Tja die "staat van dienst " opmering was mischien beetje fout, maarjah vond het nog steeds jammer dat je niet eerst ff goed gelezen had

Nu weer ONTOPIC (sorry MOD's )

Het zie er naar uit ... dat als je Jahjah :

pins 2&3 van je Jumper Free Mode kortsluit
en alleen van
VD1 t/t VD3 de pins 2&3 kortsluit en van VD4 de pins 1&2
je een stuk stabieler systeem hebt.
Dit op aanraden van de systeem beheerder bij mij op ut werk dus er moet eigenlijk nog ff een Disclaimer onder. PROBEREN OP EIGEN RISICO
voor ref. zie blz 19 & 24 van je A7M Boekje

* CRiMiNaL persoonlijk snapt niet wat dit helpt want dit controleert alleen de voltages van je mobo

... MMORPG Addict.

Pagina: 1