Toon posts:

[javascript] woorden afbreken

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is om woorden op een webpagina af te laten breken? Dus dat ie ipv het gehele woord op een nieuwe regel zet, een '-' ergens invoegt.

Ik weet dat javascript in het webdesign forum thuis hoort, maar als het op een andere manier kan dan wil ik het ook graag weten. vandaar dat ik 'm hier post - leek me toch meer onder programming horen.

Verwijderd

hier een ranzige oplossing? :)

PHP:
1
2
3
4
5
6
<script type="text/javascript">
    var regexp = / /g;
    var str = 'Weet iemand of het mogelijk is om woorden op een webpagina af te laten breken?';
    str = str.replace(regexp, '<br />');
    document.write(str);
</script>

Verwijderd

Topicstarter
als ik me niet vergis zorgt dit script er voor dat na iedere spatie een <br> komt...daar schiet ik natuurlijk weinig mee op

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm, dan moet je een script hebben waar de grammatica van de Nederlandse (of Engelse) taal inzit. Die weet dan precies welk woord ie waar kan afbreken.

Nog nooit van gehoord, maar ik gok dat dit niet echt te doen is (client-side).

Expanding the inexpandable

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12 12:32
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
function breek( tekst ) {
  var nieuwetekst = "";
  var j = 0;
  var regelgrootte = 30;
  for ( i = 0; i < tekst.length; i++ ) {
    if ( j >= regelgrootte ) {
      nieuwetekst = nieuwetekst + "-<br />";
      j = 0;
    }
    nieuwetekst = nieuwetekst + tekst.charAt( i );
    j++;
  }
  document.write( nieuwetekst );
}

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12 08:42
Ik snap eigenlijk nog steeds waarom dit in P&W staat, maar goed.

Je zou een 'slimme' functie kunnen maken die overgangen van lettergrepen in woorden kan opsporen, en daar een ­ in voegt. Je zou bijvoorbeeld een grote array met mogelijkheden kunnen maken, maar waterdicht wordt het toch nooit, want een woord als alksjdkljasdklhsdkfjskldfjlksdjfksdfjslkdfjklsdjfklsjdfklsjdflkjsdfksjdflksjdfkljsdfkljsdfkljsdflkjsdkfjsdkfljsdkfjskldjfklsjf kan natuurlijk niemand goed splitten.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik gooi em naar de andere kant van de schutting.
Move P&W -> W&G.

https://fgheysels.github.io/

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 23:28

Bosmonster

*zucht*

Kijk hier ook even naar string afbreken binnen width van tabel . Daar staat een aardige CSS-oplossing.

Verder kun je bijvoorbeeld alle woorden aflopen (split(' ') ofzo) en voor ieder woordkijken hoe lang die is en eventueel onderverdelen in losse stukken.

Verwijderd

Topicstarter
Limhes schreef op 03 augustus 2002 @ 01:05:
Ik snap eigenlijk nog steeds waarom dit in P&W staat, maar goed.
Omdat ik, zoals ik al zei, met een andere non-javascript oplossing ook geholpen ben. Ik had me zelf ook al bedacht dat je met een soort dictionary file moet gaan werken, maar dat gaat client-side natuurlijk nooit werken. Dus ik dacht...misschien kun je in php werl een schatting maken van hoeveel woorden er op een regel passen en dan in combinatie met een dictionaryfile streepjes zetten, etc.
jaaaaa...ik weet dat php serverside is en dat de opmaak client side gebeurd enz enz. en ik had er al niet veel vertrouwen in dat het kon, maar wilde het allicht nog even voor de zekerheid vragen.
Ik vond het probleem echt een programmeer probleem wat verder niets met webdesign of graphics te maken heeft. Aan de simpele oplossingen die hierboven gegeven zijn heb ik dus ook nix.

daarom
Pagina: 1