Thuisnetwerk en VPN naar werk, aparte IP-range?

Pagina: 1
Acties:

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Topicstarter
Ik kan mijn situatie het best aan de hand van het volgende plaatje uitleggen:
Thuissituatie
Sorry dat ik alleen de URL kan plaatsen, maar als ik het plaatje verklein voor de layout op GoT zijn alle nummers onleesbaar. Zo is het tenminste duidelijk.

Ok, ik heb dus een thuisnetwerk ingericht, waarmee alle PC's alles kunnen doen op het interne netwerk en het Internet. Dit werkt uitstekend.
Nu kan ik sinds kort VPN-nen over ADSL naar mijn werk. Ook dat gaat perfect, alleen moet ik wel eerst de NIC van mijn thuisnetwerk uitschakelen van "Asterix" omdat ik anders een conflict krijg met het netwerk op mijn werk. Als ik die NIC niet uitschakel, krijg ik wel verbinding met mijn werk, maar vindt er geen netwerkverkeer plaats.
Volgens mij moet dat anders kunnen. De interne IP-range op werk is 192.168.x.x, net zoals bij mij thuis. Ik weet dat het probleem daarin zit, maar volgens mij kan ik mijn interne IP-range thuis ook niet op 10.x.x.x instellen, omdat ik dan weer met het ADSL-modem in conflict zit.
Kan iemand me vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:10

Reptile209

- gers -

Welke windows versie gebruik je? Vanaf win2k kan je heel gemakkelijk meerdere netwerkverbindingen aanmaken. Als je dus een VPN verbinding instelt op de server van je werk, krijg je automatisch (of handmatig als daar geen DHCP draait) de instellingen. Volgens mij moet je je gewone verbinding wel intact laten, omdat je anders idd niet langs je eigen proxy komt.
Ik gebruik het zelf ook (win2k, wel 2 verschillende IP-ranges). Enige probleem is dat het traaaag is, en dat ik alleen file-sharing via IE kan doen, niet gewoon via explorer of Network Places.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Hoi,

Als je een IPSec tunnel wilt opzetten tussen jouw firewall en die van het werk (zodat je van idefix en obelix naar het werk kan), zal je de ip-adressen (om potentiele conflicten te voorkomen) omnummeren.
Je kan misschien 10.0.0.0 niet thuis gebruiken, maar als je nu op het ADSL modem je netmask op 255.255.255.0 zet, en op asterix aan die kant ook, kan je bijvoorbeeld
10.1.2.0 / 255.255.255.0 gebruiken voor je interne netwerk.
Dan kan je niet in de problemen met je ADSL aansluiting, omdat beide ethernetten een verschillend ip-netwerk is (adsl kant van 10.0.0.0 t/m 10.0.0.255) en je interne netwerk (10.1.2.0 t/m 10.1.2.255).

Met een pptp verbinding heb je geen problemen omdat je dan (voor je werknetwerk) een ander ip-adres krijgt.

pjnef

Trouwens,vind het sowieso van de zotte dat KPN die dsl modems default op netmask 255.0.0.0 zet. Hoeveel thuisnetwerken hebben zoveel thuis??

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Topicstarter
Cheers voor de reply's. Ik gebruik op alle machines Windows XP Professional.
Het antwoord van pjnef moet ik even goed op me laten inwerken... ;)
In principe is het niet nodig om via Obelix en Idefix mijn werk te benaderen, omdat alle applicaties die ik nodig heb voor mijn werk op Asterix draaien. Verandert dat de zaak?

Verwijderd

Hey, volgens mij gaat het nooit werken met adsl omdat adsl al pptp gebruikt.
Ik gebruik ook vpn over adsl (alleen van novell, des of tripple des) daarvoor heb ik de adsl modem gehackt, en de hele configuratie leeg geknickerd, daarna de modem configureren voor bridging, waardoor je firewall het extern ip krijgt dus ----<adsl Modem>----<firewall met extern ip>---- intern netwerk.

Na deze actie hoef ik ook geen pptp meer op te zetten of niks heb altijd gelijk verbinding zonder aanloggen bij adsl, en werkt alles perfect ook dus Novell (des of tripple des) vpn en ik neem aan ook de ipsec variant.

meer info betreft hacken adsl kijk op http://security.sdsc.edu/self-help/alcatel/challenge.cgi