[Win2kADVSrv] naast XP Pro, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• camiels
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:09
Vraagje,

Ik heb dit moment een PC met XP pro draaien, nu wil ik voordat ik overga van mijn nt4 server naar win2k advanced server hier eerst een beetje mee gaan kloten.

Is het mogelijk om win2k adv srv vanuit winxp op een andere partitie te installen, zodat er een bootmenu komt en ik gewoon kan werken in mijn xp, en kan hobby'n met de win2k. De de pc waar de server uiteindelijk op moet komen te draaien heb ik nog niet op dit moment.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja hoor, dat gaat prima.

Virussen? Scan ze hier!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 23:26
Ja dat kan... multiboot...

Gewoon cd van Adv server erin en installeren op een andere partitie... dan krijg je tijdens boot een mooi keuzeschermpje waaruit je je os kan kiezen...

[edit]
wildhagen is weer (zoals gewoonlijk) eens sneller..

Pvouput live

• camiels
Thanx, wilde het even zeker weten. Dan kan ik mooi gaan kloten!

Mag van mij een slotje op. Meld me van het weekend wel als er zich nog problemen voordoen ;)

Verwijderd

Eerst windows 2000 installeren en daarna windows XP anders klopt de bootfiles niet meer en start XP niet meer op.

• camiels
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 14:50:
Eerst windows 2000 installeren en daarna windows XP anders klopt de bootfiles niet meer en start XP niet meer op.
Oei, serieus? heb namelijk totaal geen zin om xp ook te moeten verwijderen

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mja mocht je XP niet meer kunnen starten, kan je altijd nog de repair optie gebruiken van de XP CDROM.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• camiels
Dat is waar, ga gewoon wel proberen...

Verwijderd

Het is zeker belangrijk dat het oudste OS het eerste geinstalleerd wordt.

Eerst alles wat op 9x lijkt (inclusief Millennium), dan NT, dan 2000, dan XP/.NET.

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Is dat laatste echt zo belangrijk? Ik heb twee harde schijven in mijn pc. Op de c partitie van de eerste schijf staat Windows XP SP1 geïnstalleerd. Op mijn tweede harde schijf staat nog een oude installatie van Windows XP die ik eraf wil halen. Als ik mijn eerste schijf los koppel, kan ik zonder problemen van die tweede schijf opstarten.

Voor de goede orde, ik heb Windows XP Professional.

Als ik nu op die tweede schijf Windows 2000 installeer (puur uit hobbyisme), en ik heb beide schijven aangesloten, krijg ik dan automatisch een bootmenu bij het opstarten? En wordt dan niet mijn XP installatie verkl***?

Verwijderd

Heb je Bootmagic (versie 7.0)? Daar kun je dat 'oudste OS eerst' probleem prima mee oplossen. Gewoon je XP-partitie even verbergen. Op de andere partitie 2000 Advanced Server installeren, en dan doet Bootmagic de rest voor je. Hij ziet automatisch, welke besturingssystemen op welke partities staan, en maakt een mooi boot-menu voor je. Kun je ook meteen instellen welke partities zichtbaar moeten zijn voor welk OS.

Ik vind het ook nog eens veel fijner werken dan dat gekloot met boot.ini e.d. Want daar is volgens mij nog niemand uitgekomen.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
Laat ik dat toevallig vorige week gedaan hebben. Na het installeren van win2kAS was winXP nog wel aanwezig in het bootmenu, maar startte niet meer op.

Ik heb van alles geprobeerd, eerst safe mode, last good known configuration etc. Daarna in repair fixboot en fixmbr. Werkte allemaal niet.

Ik heb toen maar alle registry files gebackupped (die 5 files in %win%/system32/config) en daarna windows XP opnieuw erover heen geinstalleerd. En na de installatie in de repair functie de backup van de registry terug gezet. Nu werkt het allemaal prima (in hoeverre je dat natuurlijk kan beoordelen in een week tijd) :)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Nou, dan begin ik er dus niet zomaar aan. Maar als ik nou gewoon vanuit Windows XP op mijn tweede harde schijf Windows 2000 installeer kan er in feite toch niet zomaar iets gebeuren? Zonder bootmanager zal de pc dan toch gewoon in Windows XP (HDD master en ook C-partitie) opstarten?

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb geprobeerd Windows 2000 op mijn tweede harde schijf te installeren, maar dat lukt niet, want hij herkent de harde schijf niet (ik heb geboot vanaf de Windows 2000 cd-rom), als ik boot vanaf de XP Pro cd-rom is er geen probleem, want die herkent wel gewoon de aanwezigheid van die schijf. De c-partitie van die schijf heb ik met het delete commando helemaal leeggemaakt maar het is mogelijk dat er nog een MBR van XP aanwezig is. Kan dit de oorzaak zijn?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
Neuh, niet echt. Maar je kunt in win xp proberen om die schijf opnieuw te formatteren (in fat32 als je toch bezig bent).

Maar eigenlijk zou het niet moeten uitmaken, want die boot cd van win2k kijkt naar de aanwezige partities, en die moeten herkend worden ongeacht wat er op staat.
Pagina: 1