Toon posts:

website met veel foto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben bezig met een website voor iemand.

Op die site komen veel foto's te staan, te beginnen met ongeveer 150 stuks en deze zullen door de persoon zelf aangevuld gaan worden.

Die foto's moeten verdeeld worden over verschillende categorieen en dan per categorie eerst de thumbnails en als je daar dan op klikt de uitvergrote versie en misschien meteen navigatie erbij om door te bladeren (of terug).

Uiteindelijk moet het waarschijnlijk ook nog zo gemaakt worden, dat de persoon voor wie ik die site maak, de foto's zelf kan toevoegen aan een bepaalde categorie, maar dit heeft niet de hoogste prioriteit.

Mijn vraag is de volgende: het hostingaccount van de website is gewoon een basispakketje en bevat dus niet php of mysql.

Kan ik alles wat ik hierboven beschrijf in HTML voor elkaar krijgen of is het beter om het account uit te breiden met inieder geval php en eventueel mysql?

Misschien is er iemand die ervaring heeft met het opzetten van een dergelijk systeem of goede tips heeft.

bvd

richard

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

De begroeting mag je achterwege laten richard :)

Wil je dat gebruiker foto's toe kan voegen dan kom je niet onder een serverside taal uit. Dat hoeft niet perse PHP te zijn, maar daar is wel het meeste in te vinden als je een upload script zoekt of zelf wilt gaan schrijven.

Een pagina met thumbnails is natuurlijk gewoon in html te bouwen.

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
als degene die het moet toevoegen geen verstand heeft van hoe jij die site heb gemaakt en hoe je in html plaatjes moet toevoegen zonder de hele layout te verprutsen, is het leuk om met php een handig formuliertje te maken waarbij je de plaatjes kan uploaden. elke category in een andere directory, en dan een phpscript dat de plaatjes ook weer kan laden. dan is een account met php wel handig, mySQL is denk ik niet nodig, maar zou wel goed kunnen.

maargoed, je vraag: ja natuurlijk kan dat, alleen dan is het moeilijker voor diegene voor wie je de website maakt.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

als je kijkt naar gallery.sourceforge.net zou het natuurlijk wel leuk zijn om een server die php kan doen te hebben.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

wat je beschrijft, dus foto's client-side resizen (dmv IMG tags aanpassen) zou wel kunnen, maar is imo uitermate lomp,

veel netter is server-side resized dmv bv. GD Image Library of ImageMagick met PHP..

ik zou je dus toch aanraden om een PHP account te nemen, ook omdat je zegt dat degene voor wie je die website maakt in de toekomst zelf foto's toe zal moeten voegen, hetgene erg lastig wordt als deze persoon geen HTML kennis heeft,

uiteraard moet je zelf wel enigszinds thuis zijn in PHP wil je zoiets kunnen maken..

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk dat php een hele mooie oplossing zou zijn hier voor. En echt zo moeilijk is het niet. Als je maar even de tijd hebt.

Je hoeft voor mijn oplossing geen programmeer taal in te tikken.

Als je meer wil weten dan contact me even op corwesterman@hotmail.com via msn

Succes!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb het ook al een paar keer bij klanten afgeleverd, een website waarop men zelf dmv. een scriptje een foto kan invoegen enzo. Daar is altijd PHP bij gebruikt. En ja, dat moet je de klant dan vertellen... kost ze per jaar wat geld, maar ze kunnen het dan voor de rest van hun leven helemaal zonder jouw tussenkomst!

Een andere oplossing is om een complete aanpasmodule in PHP te bouwen die offline werkt, zodat de persoon alleen PHP hoeft te draaien (laat Apache geminimaliseerd lopen) en die aan het einde een mooie .html page uitpoept met in een frame daaronder het lijstje met plaatjes dat erbij moet worden geupload naar internet.
En dan, FTP? Nou, dan zet je Windows Commander erop, die kun je zover strippen dat je alleen maar 2 schermpjes zonder knoppen hebt, en je laat hem bij het opstarten connecten naar zijn FTP, en als dat niet mogelijk is, gewoon via het FTP menuutje. Hij sleept de bestanden over, ze staan erop en voila, hij heeft weer een pagina.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:13

crisp

Devver

Pixelated

150 foto's vind ik nog niet echt veel hoor ;)
Ik heb dus ooit een site gemaakt voor een kunstgallerij toen ik nog helemaal niets wist van serverside scripting, en heb toen alles mbv een array in javascript gedaan, en ook vanuit javascript de pagina's met thumbnails en alles laten genereren.
Het enige nadeel is dus de onderhoudbaarheid; je moet dus zelf zorgen voor de plaatjes (thumb + fullpic), de naamgeving en de js array aanvullen samen met de maten van het plaatje en een titel. Toch lijkt me dit de beste oplossing als je niet beschikt over serverside scripting.
Je kan het eea bekijken op http://www.toonwildeboer.com - in het menu links kiezen voor Paintings of Schilderijen (ja, website is 2-talig) en dan Collection/Collectie

Intentionally left blank

Verwijderd

probeer eens arles image web page creator.
zelf bijplakken zal misschien mooilijk gaan maar is wel te regelen

Verwijderd

jee. wat een traditionele kunst zeg..
wel mooi gedaan hoor met dat scriptje :) maar ik vind die schilderijen een beetje.. ehm. ja. traditioneeeel

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 23:07
Jet moet iig zorgen dat die persoon het gemakkelijk kan doen, zonder dat hij zicht met technische details hoeft bezig te houden. Hij hoeft dus enkel een foto te maken en te uploaden waarbij een categorie geselecteerd dient te worden. De rest gebeurt automatisch.

Verwijderd

:D Zoiets heb ik ook ooit gemaakt O-) en op zich zelf is het niet moeilijk maar begin eerst eens met het opzetten van wat je allemaal wilt, plaatjes, catagories, etc etc...

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

euhm heb voor een bedrijf een simpele site gemaakt, maar wel met een Admin center waar ze op een simpele manier hun complete lay out konden aanpassen (MySQL & PHP werk) vrij simpel hoor maar ze konden er goed mee uit de voeten... voor plaatjes omzetten naar web formaat heb ik een programma'tje gekocht van een vriend van me (paar tientjes :))
zodat ze geen 2mb BMP files op hun site gingen zetten :)
Pagina: 1