CRT monitor cooling. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik snap dat als je een doodnormale fan op je monitor plakt dat je storing krijgt.
Toch valt mij op dat monitoren (crt) vaak heel warm worden waardoor de levensduur erg kort is/wordt.

Is er misschien een speciale fan die de straling van de fan tegen houdt?

Ik heb deze wel gevonden met google, maar er staat niets bij over beveiliging tegen storing in de monitor.
Ik wil toch zeker weten dat het goed werkt.

http://www.wyntec.com.au/monitorcooler.htm

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat ding is een gewone fan hoor... alleen de behuizing is zo gemaakt dat ie makkelijk op een monitor te plakken is...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-02 12:54

Eraser127

Nijkerk

Demoniac schreef op 02 augustus 2002 @ 12:32:
Dat ding is een gewone fan hoor... alleen de behuizing is zo gemaakt dat ie makkelijk op een monitor te plakken is...
idd, waarom zou een gewone fan storing geven :?

My Discogs

• Demo
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Er zit wel een magneet in een fan... maar die is niet sterk genoeg om je beeld te vern**ken volgens mij... en anders kan je de degauss van je monitor eens goed uitproberen >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Eraser127 schreef op 02 augustus 2002 @ 12:35:
[...]
idd, waarom zou een gewone fan storing geven :?
Vanwege de elektrostatische straling of weet ik veel hoe het heet, natuurkunde is alweer een poos geleden :P

Ik heb hier boven op de kast/bureau een tafel fan staan, maar ookal staat die op de laagste stand, dan geeft ie nog storing. Met een plak ijzer eronder valt dat op te lossen, maar daar heb je niets aan als je de fan op de monitor wilt plakken :P

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 16:51
ergens op ebay en markrplaats vekoopt zon gast een crt koeler ziet erzo uit als een kruis dat over je scherm valt met in het midden een 120 mm 230 volt koeler er staat bij dat het goed werkt dus neem eveneen kijkje

Verwijderd

Beeldscherm heeft geen koeling nodig.
Sterker nog een beeldscherm werkt beter als deze warm(er) is.

• Consiglieri
levensduur wordt er niet beter op als het in een redelijk gesloten ruimte van me buro staat...

Verwijderd

D-Loc schreef op 03 augustus 2002 @ 00:05:
levensduur wordt er niet beter op als het in een redelijk gesloten ruimte van me buro staat...
Is dat ding al stuk gegaan dan?

Hoe weet je dat nou.... :?

Die dingen mogen best warm worden hoor.

• Consiglieri
Ik heb het ook niet over de beeldbuis, maar over de resterende onderdelen.
En geloof mij, die mogen echt niet best warm worden.

(Een athlon xp mag ook 70 graden worden, maar de meeste tweakers zullen alles er aan doen om het op een 45 50 graden te houden)

Ik kan me ook niet herinneren dat ik vroeg of mijn monitor heet mocht worden.
Mijn vraag was of er fans zijn die hun eigen straling tegenhouden door coating of iets dergelijks.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

D-Loc schreef op 02 augustus 2002 @ 12:27:
Ik snap dat als je een doodnormale fan op je monitor plakt dat je storing krijgt.
Toch valt mij op dat monitoren (crt) vaak heel warm worden waardoor de levensduur erg kort is/wordt.
Wat denk jij dan dat de levensduur is?

Ik heb er van 5, 8, 10 en 15 jaar jong die allemaal dagelijks zeker >10 uur draaien en nog perfect werken.

ARME AOW’er

Verwijderd

D-Loc schreef op 02 augustus 2002 @ 12:27:

Is er misschien een speciale fan die de straling van de fan tegen houdt?

Ik heb deze wel gevonden met google, maar er staat niets bij over beveiliging tegen storing in de monitor.
Ik wil toch zeker weten dat het goed werkt.

http://www.wyntec.com.au/monitorcooler.htm
Er is een goede kans dat in je iiyama monitor een plekje is gereserveerd voor een fan. Dit is in de metalen kooi. Een echte tweaker gaat natuurlijk voor het echte werk (8>. Ik heb het ook in mijn iiyama monitor geprobeerd, maar helaas het stoorde als de nete! :o

Verwijderd

lage resolutie + refresh rate doet ook wonderen om hem te koelen hoor :+

• Consiglieri
ga toch ook nie me 1,46 ghz proc op 1 ghz laten lopen om me pc koeler te houden? :D

• Alnitak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
als je het dan toch wil koelen doe het dan met een Fan en een Tube
je weet wel van die wasmachine slangen dan staat kun je de fan bij de Monitor weg houden

en anders maak je er toch gewoon een water koeling in 2 slangetjes van je case naar de monitor !! :P:P:P

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Erm je monitor heeft geen koeling nodig. Was dat wel nodig, dan zat dat wel standaard bij je levering. Waarom denk je dat het even duurt voor je beeld hebt als je je beeldscherm net aanzet? Juist! Die moet even opwarmen.

iStockphoto

• Consiglieri
Wat ik bedoel is dat ik mijn monitor in een nogal afgesloten deel van mijn buro heb staan waardoor hij naar mijn mening te warm wordt.

Met een knipoog (om de thread kort te houden) zou ik graag willen dat er geen adviezen over het wel of niet koelen meer geplaatst worden.

Ik vraag alleen of iemand een fan weet te vinden, of een koelingssysteem voor monitoren (crt) die geen storing veroorzaken.

Ik zat te denken aan een fan die speciaal gemaakt is om zijn eigen straling tegen te houden of op basis van een andere technologie (vraag me niet hoe)

Verwijderd

D-Loc schreef op 03 augustus 2002 @ 23:59:
Wat ik bedoel is dat ik mijn monitor in een nogal afgesloten deel van mijn buro heb staan waardoor hij naar mijn mening te warm wordt.

Met een knipoog (om de thread kort te houden) zou ik graag willen dat er geen adviezen over het wel of niet koelen meer geplaatst worden.

Ik vraag alleen of iemand een fan weet te vinden, of een koelingssysteem voor monitoren (crt) die geen storing veroorzaken.

Ik zat te denken aan een fan die speciaal gemaakt is om zijn eigen straling tegen te houden of op basis van een andere technologie (vraag me niet hoe)
Als je nou eens contant opneemt met iiyama, of een meeltje stuurt?
Zij weten wel wat voor fan je nodig hebt.
Misschien kan je hem zelfs bij hun bestellen.

• Consiglieri
Als iedere tweaker hier zo dacht dan zouden er 50% minder posts zijn op dit forum.

Ik heb wel alvast een mailtje gestuurd, maar op de site is niets over dit onderwerp te vinden.
Ik hoop dat er dus iemand op GoT een goed idee heeft.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 13:13

bitflusher

flushed die *** pc

D-Loc schreef op 03 augustus 2002 @ 12:56:
ga toch ook nie me 1,46 ghz proc op 1 ghz laten lopen om me pc koeler te houden? :D
het is gebeurd om passief te koelen

• Consiglieri
Ik wil niet onvriendelijk doen maar

[reminder-modus]

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
D-Loc schreef op 03 augustus 2002 @ 23:59:

--------------------------------------------------------------------------------

[reminder-modus]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat je ook kunt doen is de koelgaatjes iets groter maken.
En het stof uit de monitor blazen wil ook wel eens helpen.
Een gewone ventilator zou best kunnen, ik heb hier ooit eens een topic gelezen van iemand die zich verbaasde over een plek + aansluiting voor een 80mm ventilator in zijn monitor.
Het tweede probleem zou wel eens kunnen zijn waar je de 12V (7V als het stiller moet zijn) vandaan haalt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Ik heb in deze hete dagen een monitor voor m'n neus gehad die letterlijk begon te stinken naar brandend/smeltend materiaal, fan boven geplakt, maar helaas, storing, Zulke fan's worden aangedreven door een spoel/magneet waardoor je monitor zeker last van inslag gaat weergeven, er is weinig anders hier aan te doen dan of een fan die niet stoort te nemen, of een hoge/lange afstand houden van je monitor met fan.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor de zoveelste keer... Een monitor moet je niet koelen. Een beeldbuis is nog steeds een oude buis, net zoals de radio buis. Deze moeten warm worden om te functioneren. Zet een oude radio met buizen aan en het duurt 30 sec voordat ie gaat spelen. Deze tijd heeft ie nodig om op te warmen. Jouw beeldbuis moet ook opwarmen voordat ie t doet. Dit duurt tegenwoordig een stuk korter. Koel je monitor dus niet. T is alleen maar slechter voor m.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb hier een VGA scherm van '89 staan, eentje van '91, en een Iiyama Vision Master Pro 17 uit '97. Vooral die Iiyama staat al die jaren al zeker 2/3 van de dag aan, en wordt zeker in de zomer (met een kamer op het zuiden, vaak is het hierbinnen 32C) bloedheet. Hij is nogsteeds haarscherp en geeft een prima beeld.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dat gedoe op GoT.
'Oh, m'n CPU mag maar zo heet worden!'
'Ohw! m'n harddisk is 40C! hij kookt en verbrand bijna!'
'En m'n chipset is nu 35C ipv 25C, dus hij gaat zeker wel stuk!'

Get real :)
Electronica kan veel meer hebben dan de meeste hysterische figuren denken.
(en de koeler fabrikanten lachen zich rot omdat ze van de hysterie profiteren :+ )

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

Exirion schreef op 05 augustus 2002 @ 00:00:

blah blah

Mjah, een harde schijf bevat meer dan alleen electronica, en hij kan gewoon sneller slijten door hoge(re) temperaturen.... Maar als je gewoon binnen de specificaties van de fabrikant blijft moet er inderdaad niet echt iets kapot gaan. (AMD cpu's tot 90graden en IBM Hd's tot 50 graden.....)

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

rival24 schreef op 05 augustus 2002 @ 00:07:
[...]
Mjah, een harde schijf bevat meer dan alleen electronica, en hij kan gewoon sneller slijten door hoge(re) temperaturen.... Maar als je gewoon binnen de specificaties van de fabrikant blijft moet er inderdaad niet echt iets kapot gaan. (AMD cpu's tot 90graden en IBM Hd's tot 50 graden.....)
Bijna alle harddisk fabrikanten (ook IBM) hanteren 55C. Ten eerste zal dat nog redelijk ruim genomen zijn, en ten tweede wijken de sensoren meestal naar boven af. Ten derde: mensen staan er blijkbaar niet bij stil dat er heel veel landen in de wereld zijn waar het 35C a 40C is. Dus die chipset (ik heb het nu niet over de harddisk maar over een northbridge) zal zelfs bij 50C echt niet meteen ter ziele gaan ;)

En als je dan nog eens gaat kijken hoe de gemiddelde kant-en-klaar-uit-de-winkel PC in elkaar zit, dan snap je dat het allemaal niet zo extreem hoeft.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

jhead22 schreef op 04 augustus 2002 @ 23:52:
Voor de zoveelste keer... Een monitor moet je niet koelen. Een beeldbuis is nog steeds een oude buis, net zoals de radio buis. Deze moeten warm worden om te functioneren. Zet een oude radio met buizen aan en het duurt 30 sec voordat ie gaat spelen. Deze tijd heeft ie nodig om op te warmen. Jouw beeldbuis moet ook opwarmen voordat ie t doet. Dit duurt tegenwoordig een stuk korter. Koel je monitor dus niet. T is alleen maar slechter voor m.
De buis hoeft niet op te warmen, maar de gloeidraad ;)

Er zit meer in een monitor dan alleen maar een buis, en veel van dat spul is wel gevoelig voor hoge temperaturen (lijntrafo, elcos, weerstanden etc.) maar zit veelal onderin, waar de koele lucht binnenkomt...
In mijn monitor is wel plaats voor een fan en ik ken mensen die een fan in hun monitor hebben (wel een 20"). Dus helemaal nutteloos zou ik het niet willen noemen.
Dat 1 monitor het nou toevallig zolang uithoudt zonder extra ventilatie, kan ik nou geen onderbouwing noemen van de stelling dat een monitor geen ventilatie nodig heeft.
Als iemand zich meer gerust voelt met een fan op zijn monitor, dan moet ie vooral een fan erop zetten.

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

Cow_tipping

On the run for D.B.!

We have the world first design MONITOR cooler to serve monitors. Since more and more people spending longer and longer time behind the computer monitors because of the Internet, it is wise to keep the monitor in a cool situation. This will prolong monitor's life, durability of the monitor and at the meantime reduce radiation affection to our body. The higher internal temperature will create higher radioactive strength from Electro gun, which is behind monitor and said gun's radiation will irritate the image and compose picture on it. To reduce those heats have become absolutely necessary.
Add our Monitor cooler will keep you away from radiation sickness and give you a healthy body. The monitor cooler will drop over 30º Celsius in monitor and prevent next to the thermal radiation also the PVC Dioxide.
Jeemig, wat een reklamepraat!

radioactive strength? BS! In het glas van alle beeldbuizen zit een percentage lood. Dit ter afvanginging van enige rontgenstraling die vrijkomt als een elektronenbundel danwel het metalen masker raakt, danwel de fosfor op het scherm doet oplichten.

prolong life & durability?? BS!! Een beeldbuis wordt ontworpen voor de meest extreme toepassingen bij maximale ambient-temperaturen. Leg gewoon geen papieren bovenop de monitor zodat ie kan koelen door natuurlijke convectie.

Electro gun??? BS^2!! Het is geen elektro apparaat, het is een elektronen kanon! Alleen aan het Engels te zien kun je al vaststellen dat dit een flutapparaat is en aangezien het de enige is in zijn soort, geeft dat al aan; als de ontwerper van een monitor geen fan heeft voorzien in de kast (of geen montageplek voor een fan voor als deze monitor ergens op de evenaar verkocht wordt) dan heb je er geen nodig.

Mocht je een fan willen monteren omdat je voor de monitor een casemod gaat maken of je zit bij Hoogovens onder ketel no.#1, zorg er dan voor dat er geen fan in de buurt van de beeldbuis (glas) of afbuigspoel zit. Het elektromagnetisch veld verstoort de afbuiging van de elektronenbundel.

D-Loc: niet voor jou, maar anders begint straks iedereen dat ie een fan wil in zijn monitorbehuizing en we blijven niet aan de gang. ;) (O jawel, dat doen we!)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Exirion schreef op 05 augustus 2002 @ 00:00:
Ik heb hier een VGA scherm van '89 staan, eentje van '91, en een Iiyama Vision Master Pro 17 uit '97. Vooral die Iiyama staat al die jaren al zeker 2/3 van de dag aan, en wordt zeker in de zomer (met een kamer op het zuiden, vaak is het hierbinnen 32C) bloedheet. Hij is nogsteeds haarscherp en geeft een prima beeld.

Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dat gedoe op GoT.
'Oh, m'n CPU mag maar zo heet worden!'
'En m'n chipset is nu 35C ipv 25C, dus hij gaat zeker wel stuk!'

(en de koeler fabrikanten lachen zich rot omdat ze van de hysterie profiteren :+ )
_/-\o_ BIG LOL _/-\o_

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 15:51
Een monitor heeft geen fan nodig, het zal amper iets veranderen aan de levensduur...
Er is hier al eens een topic over geweest d8 ik...

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik ga de binnenkant van mijn monitor dichtplakken (bpovenkant)
dan ga ik een gat maken en daar een slang ; op het einde van de slang staat de afzuig unit (voor meerdere monitoren )

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Volgensmij heeft het juist een omgekeerd effect. Luchtstroming brengt wrijving met zich mee, en dat zorgt weer voor statische electriciteit. En daardoor verstoort je beeld. En ook lucht druk doet dat, ik heb hier een iiyama 17"staan, en als ik mijn stereo een leuk end open zet en de juiste nummers draai dan begint mijn beeld te vervormen(luidsprekers staan minimaal 2 meter van de monitor af).

I, for one, like Roman numerals

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:35

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Def_P schreef op 06 augustus 2002 @ 00:02:
Volgensmij heeft het juist een omgekeerd effect. Luchtstroming brengt wrijving met zich mee, en dat zorgt weer voor statische electriciteit. En daardoor verstoort je beeld. En ook lucht druk doet dat, ik heb hier een iiyama 17"staan, en als ik mijn stereo een leuk end open zet en de juiste nummers draai dan begint mijn beeld te vervormen(luidsprekers staan minimaal 2 meter van de monitor af).
Heb je niet toevallig zo'n beeldscherm met die draadjes? (Trinitron of DiamondTron) ;)
Ja die gaan trillen als je de muziek hard zet, en dat zie op het scherm.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Verwijderd

Zoek maar onder monitorHO met google
Of neem even een kijkje op de oude website van ocshoot :)

edit:
oops verkeerde login :( vergeten uit te loggen op m'n broertjes account |:(

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cow_tipping schreef op 06 augustus 2002 @ 11:08:
[...]

Heb je niet toevallig zo'n beeldscherm met die draadjes? (Trinitron of DiamondTron) ;)
Ja die gaan trillen als je de muziek hard zet, en dat zie op het scherm.
Nope is een iiyama vision master 400, en dus gewone crt monitor. 17".
Maar het komt ook bij trinitron enzo voor, wel iets makkelijker omdat de draden gaan trillen dan, hier moet echt de lucht gaan trillen waardoor de deeltjes(weet zo niet meer welke het waren) die uit de buis komen, net iets verschuiven.

I, for one, like Roman numerals

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Om er nog een schepje bovenop te doen: Topicstarter, jij twijfelt dus aan het werk van de designers en makers van het scherm. Jongen, die dingen zij erop gebouwd om goed te kunnen functioneren in normale, veel voorkomende situaties, geld dus ook voor jou.
Als jouw scherm koeling nodig had, zouden ze dat er wel in hebben gestopt.
Die van mij is ook al 4 jaar oud en staat errug veel aan. Dat ding werkt PERFECT, ookal is het een brak merk.
Door D-Loc - Sunday 04 August 2002 02:12

Als iedere tweaker hier zo dacht dan zouden er 50% minder posts zijn op dit forum
Als iedere Topicstarter zich eerst eens de search gebruikt en nog eens logisch nadenkt zouden er 50% minder topics zijn...
Then again, dit is natuurlijk veel makkelijker, maar toch...

Use the Search Luke...

Pagina: 1