Toon posts:

[3ds Max] Licht en schaduw effecten...

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer's aan de slag gegaan met max, maar ik stuit op devolgende problemen:

Licht: Als ik meer dan een lamp (omni) ergens opzet wordt het al heel snel overbelicht...en dat ziet er dan gewoon echt _niet_ uit... ik heb al wel een kijkje genomen in dat menutje van de lamp, maar daar werd ik ook niet veel wijzer uit :?
De andere soorten lampen geven bij een lamp al dezelfde overbelichting...en dan krijg ik toch het gevoel dat ik iets verkeerd doe... :+

Schaduw: Jaja, ik heb de wirwar van menu'tjes ook schaduw gevonden, alleen de schaduw is heel erg zwart vind ik...je ziet de textures bijna niet meer(van het object waar schaduw op valt)...wat kan ik hier aan doen?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je echt wat wil leren moet je de online reference doorlezen. In dit geval de pagina's over lichten. Deze vragen zijn allemaal heel basic en staan allemaal daar uitgelegd.

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Tutorials, zoek tutorials en weet al dit soort ding daardoor vóór je ze kunt vragen...

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Okie here goes,

Ja zoek naar tutorials (die helpen je het meeste) maar wat je kan doen is het volgende, het beste is je scene te belichten met meerdere lights (omni en/of spot lights)

Hier komt het, je kan de kleur van de lamp aanpassen (op witte vlakje klikken) dan een kleur kiezen die donkerder is dan wit :) OF, je kan de intensiteit veranderen van je light (rechts onder wit vlakje bij V:255) als je deze op 128 zet bijvoorbeeld dan wordt je lamp al minder hard.. (grijzer)

verder kan je bij de shadow parameters van je lamp de kleur van je schaduw aangeven, (zwart vlakje) als je dit vlakje aanklikt krijg je ook weer zon kleuren kies bak.. kies een kleur die lichter is dan zwart.. en HEY presto! je hebt lichtere schaduw..

Het beste werkt dus wel om 1 lamp voor de scene te plaatsen, eentje links of rechts naast de scene (die wat donkerder is) en eentje achter de scene... speel er een beetje mee :)

als je wilt kan ik ook eff wat voorbeeldjes op het net knallen..

good luck

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 12:33:
Okie here goes,

Ja zoek naar tutorials (die helpen je het meeste) maar wat je kan doen is het volgende, het beste is je scene te belichten met meerdere lights (omni en/of spot lights)

Hier komt het, je kan de kleur van de lamp aanpassen (op witte vlakje klikken) dan een kleur kiezen die donkerder is dan wit :) OF, je kan de intensiteit veranderen van je light (rechts onder wit vlakje bij V:255) als je deze op 128 zet bijvoorbeeld dan wordt je lamp al minder hard.. (grijzer)

verder kan je bij de shadow parameters van je lamp de kleur van je schaduw aangeven, (zwart vlakje) als je dit vlakje aanklikt krijg je ook weer zon kleuren kies bak.. kies een kleur die lichter is dan zwart.. en HEY presto! je hebt lichtere schaduw..

Het beste werkt dus wel om 1 lamp voor de scene te plaatsen, eentje links of rechts naast de scene (die wat donkerder is) en eentje achter de scene... speel er een beetje mee :)

als je wilt kan ik ook eff wat voorbeeldjes op het net knallen..

good luck
Hmmm, thxs voor de duidellijke uitleg...als ik meer tijd had dan had ik mijn creatie ook ff op het net gezet, maar we moeten vandaag zonodig weer ergens naartoe :'(

Ik heb de schaduw nu al goed, als ik terug kom zal ik es met het licht zelf gaan spelen :)

• maratropa
  • Niet online
ygdrisil, ik wil ook altijd aardig zijn, maar iemand met deze vragen heeft geen recht op een antwoord. Ik vind het altijd erg vervelend als mensen de antwoorden op basic vragen gaan eisen, terwijl een aantal mensen de moeite heeft genomen om de handleiding door te lezen. Die zit er niet voor nix bij.

Er zitten hier dan wel een hoop newbies, maar dat is nog geen reden om basic vragen te tolereren. Waarom zou ik antwoord geven op deze vraag, als ik weet dat het te vinden is in de literatuur, en dat de vrager dus te lui was om het zelf op te zoeken?

slindenau, dit is ook niet persoonlijk, dit gebeurt heel vaak. Maar als je niet de moeite kunt nemen om dit al op te zoeken geef ik je weinig toekomst op dit gebied. Het kost nou eenmaal tijd en moeite.

specs

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 02 augustus 2002 @ 12:47:
[..]
terwijl een aantal mensen de moeite heeft genomen om de handleiding door te lezen. Die zit er niet voor nix bij.
[..]
Welke handleiding :X

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49
help -> user reference

olé :)

Verwijderd

Probeer eens de multiplier te verlagen van sommige lichten, of zet de lichten verder van het voorwerp.

Je kan ook cheaten als je wilt, dus sommige objecten excluden.

• maratropa
  • Niet online
als je op f1 drukt krijg je de online reference.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 13:10:
Probeer eens de multiplier te verlagen van sommige lichten, of zet de lichten verder van het voorwerp.

Je kan ook cheaten als je wilt, dus sommige objecten excluden.
Dat "verder van het voorwerp" dacht ik dus zelf ook al aan, maar dat bleek niet zo veel effect te hebben :? Het licht bleef ongeveer even fel\sterk...maarja, ik ben nu dus net terug... *starting 3dsmax*

Wip hier ( met 5 lampies :) )

• maratropa
  • Niet online
Als je nou de online reference leest over licht settings, dan kom je een optie tegen die hier nog niet genoemd is, eentje die je wel zou kunnen helpen.

specs

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-08 07:42
Bij de shadow parameters kun je de kleur en density invullen zet bv de density op 0,7 en het gedeelte wat niet belicht word is dan nog belicht met 0,3 (tenmiste zo zie ik het)... rotzooi er maar eens mee :)

• LiToKi
oké attenuation is niet een woord dat je zomaar verzint en invult in de search, of als je 't ziet staan denkt; "hé dat ga ik es helemaal leuk doorlezen".

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ja, maar als je gewoon een goede tutorial over lampen doet, kom je attenuation wel vanzelf tegen.

Ik heb dit soort settings trouwens allemaal gewoon zelf ontdekt, door ze gewoon te veranderen en te kijken wat er dan gebeurt. Ja, ook attenuation Dus ik heb me ook niet aan de tutorial- en help-regel van Gladiool gehouden. Maar das al jaren geleden, toen had ik noch internet, noch tutorials, noch online reference. Dus dat was gewoon klikken tot er iets gebeurde. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• LiToKi
tutorials zoals deze;

http://www.3dtotal.com/te...ns3pt_tut/3ptlighting.asp

zit zo'n beetje alles in wat meneer de topic-starter nodig heeft.

• maratropa
  • Niet online
ik verwacht ook niet dat ie het woord attenuation kent, ik verwacht dat ie het kleine hoofdstukje "lichting parameters" in de help files doorneemt. dan komt ie het vanzelf tegen, net uitgelegd. Waarom zou ie dat dan hier vragen?

--

En ik ben ook niet zo begonnen hoor, ik heb ook lang zitten pielen, ben er langzaam in gerold, vanaf 3ds 4 voor dos, maar alles zelf uitgezocht, en vanaf max 3 zat een hele fijne online reference waar alles in staat.

Als al die newbies eerst de online reference lazen zaten we hier nu niet met al die "kijk mijn bol op vlak" renders. Maarja sommige mensen willen gewoon pielen en nix serieus ermee doen en daar kan ik ook mee inkomen. Ik probeer alleen het niveau hier een beetje op peil te houden, zoals er vast ook regels zijn voor html en php en al die rare dingen :)

Veel mensen zijn gewoon lui wat betreft zelf uitzoeken, en dat is voor mensen die wel zelf gezocht hebben irri.

specs

• LiToKi
Ik heb altijd meelij met n00bs, maar inderdaad, zodra er gevraagd wordt naar "help met Dreamweaver, ik krijg de tabel niet smaller", dan zit er binnen 15 seconden een slotje op en zodra er iemand vraagt naar een simpele max handeling krijg je een flinke thread.

Maar goed, ik denk dat hij hier ondertussen wel genoeg aan heeft gehad :)
Pagina: 1