[DragonLinux] bashrc

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik werk met DragonLinux wat voor de kleuren van dirs en files gebruikt maakt van een file: DIR_COLORS in /etc. Dat wil helemaal niet want ik wil gewoon bashrc en .bashrc in home dirs kunnen zetten. Is er ergens in een config file binnen Linux aan te geven welke file je hiervoor wilt gebruiken ? (dus bashrc ipv DIR_COLORS)

bvd

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat dat DIR_COLORS bestand niet gewoon gesource't wordt door /etc/profile (of iets dergelijks)? Heb je al geprobeerd om een ~/.bashrc aan te maken, en komen variabelen daaruit in je environment terecht?

Uit de bash manpage:
code:
1
2
3
4
5
6
/etc/profile  
The systemwide initialization file, executed for login shells 
 ~/.bash_profile  
The personal initialization file, executed for login shells 
 ~/.bashrc  
The individual per-interactive-shell startup file

Er is dus niet echt een config file waar instaat welk bestand wordt gebruikt, bash leest de bovenstaande bestanden. Daar staat denk ik in dat DIR_COLORS wordt gelezen.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hmm dan moet ik eens in profile kijken maar als ik een bashrc file aanmaak dan wordt het niet ingelezen helaas...ik heb namelijk DIR_COLORS even gerenamed en tijdens het booten krijg ik dan een melding dat hij deze niet kan vinden, mogelijk dus dat profile deze zoekt en niet vinden kan. Ik zal een kijken dan of ik deze verwijzing weer naar bashrc kan terugzetten want al die afwijkende namen in Dragon en aparte config files vindt ik minder.

Thanks. Ik zal wel ff laten weten of het gelukt is ;)

Verwijderd

In de sytem-wide profile (/etc/profile) word /etc/DIR_COLOR of ~/.dir_colors gesourced, zo werkt 't in ieder geval bij Suse.

Suse heeft ervoor gekozen om eerst /etc/profile en daarna ~/.bashrc te sourcen vanuit ~/.profile.