WinXP Pagefile-partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:57

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
De search doet het niet en daar had ik het vast wel in kunnen vinden dus dan (nog) maar een keertje hier vragen:

Ik wil a la Linux een pagefile-partitie maken. Ik gebruik nu WinXP Pro (NTFS).
* Kan ik voor die pagefile-partitie het beste ook NTFS nemen?
* Ik heb nu 512Mb DDR-SDRam; de pagefile en de partitie allebei ook 512Mb maken?
* Die partitie moet idealiter toch helemaal 'vooraan' staan om het snelst accessible te zijn? (dus voor C:\) Scheelt het veel als ik hem helemaal aan het eind zet?

* Heeft dit alles zin of kan ik mn pagefile het beste gewoon vooraan mn C:\-schijf laten staan (FAT32 dus)?

Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden... ;)

Verwijderd

pagefile scheiden van OS is altijd slim.

Waar de partitie staat maakt in de praktijk niet uit.. (ok, je hebt gelijk dat de plaats op de HD bepaalt hoe snel hij accesible is)
Tevens geldt nog dat idealiter je page-file 2 x je interne geheugen is, maar houdt rekening met groei.

'Mijn' inrichting:

C: -> OS 5gb NTFS
D: -> SWAPFILE [4 x Intern geheugen] NTFS
E: -> DATA / PRG [rest van de schijven] NTFS

mzzl

• Dim
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 19:58

Dim

Bij NT maakt het niet zoveel uit waar je pagefile(s) staan. Als je ze op een aparte disk zet heb je misschien alleen het voordeel dat die kan vollopen zonder dat andere disks daar onder lijden, maar voor de rest levert het je vrijwel niets op, denk ik.

My other computer is your windows box.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

op een eigen partitie zetten zorgt er als het goed is ook voor dat je andere partities minder fragmenteren. ik heb helemaal aan het begin van mun schijf een pagefile-partitie vastgelegd op 800 MB en ik heb 512 MB RAM. zorg er wel voor dat je partitie een stukje groter is dan je je pagefile hebben wilt. als je namelijk een pagefile van 800 MB wilt en maakt een partitie van 800 MB (of 900 ofzo) dan gaat windows de hele tijd lopen zeuren dat je schijf vol loopt.

ik heb trouwens gewoon een NTFS partitie voor mijn pagefile, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat FAT32 sneller is, dat weet ik niet. wat ik wel weet is dat als het sneller is het toch maar een klein beetje is, maar goed...alle beetjes helpen nietwaar?

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-09 17:51
Momenteel heb ik ook een aparte partitie voor mijn Swapfile (1,1 gig met 512 intern geheugen). Nu staat deze partitie wel ergens achteraan op mijn schijf. Ik vraag me af hoe ik deze verder naar voren krijg. Het liefst wil ik gewoon mijn SWAP-partitie als eerste partitie hebben. Kan ik dit nog doen zonder mijn WinXP opnieuw te installeren. Al mijn schijven zijn NTFS schijven.

Het lijkt me namelijk erg moeilijk om mijn huidige (actieve) C-partitie naar achter te plaatsen ten behoeve van een andere partitie. Ik zou in ieder geval niet weten hoe ik dit moet doen. Ik ga de SWAP-partitie nu in ieder direct achter mijn XP-partitie zetten, ik weet niet of het hier veel sneller van wordt, maar het kan in ieder geval geen kwaad.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

jfeelders schreef op 02 augustus 2002 @ 10:34:
De search doet het niet en daar had ik het vast wel in kunnen vinden dus dan (nog) maar een keertje hier vragen:
Tijdelijk extra searchengine. << Die al geprobeerd :?

Antwoordt op je vragen:

Het is slim om je pagefile op een aparte partitie te zetten, scheelt met je defragmentatie.

Nog slimmer en sneller: zet je pagefile op een andere partitie op een andere schijf dan je systeem schijf :P

Maak de partitie niet te klein, en hou ruimte over. Als Windows NT/2000/XP tegen de limiet aanloopt van je schijf / partitie kan je blauwe schermen verwachten ;)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
/oude koe + searchvraag
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.