[DOS] Netwerk Driver vanuit batch menu

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik wil een bootable cd maken met een aantal netwerk drivers en een menu om de juiste netwerkkaart te selecteren. Deze gaat gebruikt worden om Ghost te gebruiken via het netwerk.

Dat menu wordt in een batch file gemaakt, maar de drivers worden geladen in config.sys. Om een en ander wat sneller te maken wil ik maar 1 driver laden, namelijk de driver die de gebruiker selecteert.

Hoe kan ik vanuit een batch file een netwerkdriver laden? (of bijvoorbeeld config.sys opnieuw laden die voor iedere driver in een aparte dir staat).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Waarom menu vanuit batchfile?? Kun je toch ook gewoon in de config.sys doen?

MenuItem enz..
kun je meteen de juiste drivers activeren enzo.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Meer dan een config.sys kan niet, maar je kan wel een menu in c.s zelf inbouwen [edit=zoals DJSmiley al zei].
In autoexec.bat kan je dezelfde keuze ook gebruiken.

Zie bijvoorbeeld http://www3.sympatico.ca/rhwatson/dos7/x-menu.html

Op deze manier moet het goed lukken volgens mij.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DJSmiley
Edit: F_J_K vond dus dezelfde page :)

• Mephix
Maar dan kan ik dus geen drivers vanaf de cd-rom laden. Alleen vanaf de bootsector. Aangezien de cd-rom nog niet benaderd kan worden?

• DJSmiley
Mephix schreef op 02 augustus 2002 @ 10:19:
Maar dan kan ik dus geen drivers vanaf de cd-rom laden. Alleen vanaf de bootsector. Aangezien de cd-rom nog niet benaderd kan worden?
:? :? :?

Bij boot is 1.44MB standaard (of 2.88) a-drive emulatie en kun drivers verder laden....

http://www.nu2.nu/bootcd/

Daar staat hoop info over bootable cd's

• Mephix
DJSmiley schreef op 02 augustus 2002 @ 10:33:
[...]

:? :? :?

Bij boot is 1.44MB standaard (of 2.88) a-drive emulatie en kun drivers verder laden....

http://www.nu2.nu/bootcd/

Daar staat hoop info over bootable cd's
Ja, maar aan die 1.44mb ga ik niet genoeg hebben. Ik moet dus binnen config.sys de drivers kunnen laden vanaf cd. Maar die cd-rom drive bestaat nog helemaal niet. Ik kan natuurlijk wel eerst de drivers voor de cd-rom laden, maar pas in autoexec.bat kan ik er een driveletter aan koppelen (mscdex) en kan ik er data van lezen (in mijn geval dus de netwerk drivers).

• DJSmiley
Mephix schreef op 02 augustus 2002 @ 10:50:
[...]

Ja, maar aan die 1.44mb ga ik niet genoeg hebben. Ik moet dus binnen config.sys de drivers kunnen laden vanaf cd. Maar die cd-rom drive bestaat nog helemaal niet. Ik kan natuurlijk wel eerst de drivers voor de cd-rom laden, maar pas in autoexec.bat kan ik er een driveletter aan koppelen (mscdex) en kan ik er data van lezen (in mijn geval dus de netwerk drivers).
Je kan tot 2.88Mb zonder problemen als bootdeel gebruiken..

verder kun je gewoon je config en autoexec zo maken dat die alleen de echt nodige drivers gebruiken, en cdrom bv als Z: instellen.

Daarna laad je vanaf je autoexec.bat gewoon de files vanaf Z: zodat je verder kunt :)

Gebruik wel een hoge driveletter, D is niet altijd cdrom, een zootje hds enz erbij en het is ineens H: wat cdrom is :)

• Mephix
DJSmiley schreef op 02 augustus 2002 @ 11:03:
[...]

Je kan tot 2.88Mb zonder problemen als bootdeel gebruiken..

verder kun je gewoon je config en autoexec zo maken dat die alleen de echt nodige drivers gebruiken, en cdrom bv als Z: instellen.

Daarna laad je vanaf je autoexec.bat gewoon de files vanaf Z: zodat je verder kunt :)

Gebruik wel een hoge driveletter, D is niet altijd cdrom, een zootje hds enz erbij en het is ineens H: wat cdrom is :)
Zeg Ijbo, volgens mij snap je niet precies wat ik bedoel... als ik namelijk de cd-rom eenmaal geladen heb, kan ik de netwerkdrivers niet meer laden. Ik kan toch niet vanaf de prompt (dus na, of eventueel in autoexec.bat) de netwerk driver laden? Deze moet in config.sys. En in config.sys kan ik de cd-rom drive nog niet benaderen en dus moet ik het doen met de floppy emulatie. Maar de ruimte daarop is te klein voor een kleine 50 netwerk drivers.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mephix schreef op 02 augustus 2002 @ 11:18:
[...]

Zeg Ijbo, volgens mij snap je niet precies wat ik bedoel... als ik namelijk de cd-rom eenmaal geladen heb, kan ik de netwerkdrivers niet meer laden. Ik kan toch niet vanaf de prompt (dus na, of eventueel in autoexec.bat) de netwerk driver laden? Deze moet in config.sys. En in config.sys kan ik de cd-rom drive nog niet benaderen en dus moet ik het doen met de floppy emulatie. Maar de ruimte daarop is te klein voor een kleine 50 netwerk drivers.
daar hebben we een tooltje voor device.com :P
daarmee kan je opdrachten die thuishoren in config.sys vanaf de prompt (of een batch file) laden

device.com

• DJSmiley
Mephix schreef op 02 augustus 2002 @ 11:18:
[...]

lol ja, dan verandert het idd iets :)

wtf moet je met 50 drivers? moet je door het menu heen SCROLLEN :)

zoveel drivers?????????

Edit: Nero heeft ook iets van HDD emulatie als je een bootable cd wil fikken..

In hoeverre is dat bruikbaar? Dan heb je iig ruimte genoeg

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

Sorry dat ik hier oude koeien uit de sloot haal maar ik zit met het zelfde probleem als de TS.

Uiteraard zijn de links niet meer online waardoor ik het andwoord niet kan vinden

iemand die nog weet hoe dit moet??

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

die file 'device.com' heb ik zelf maar even op mijn webspace gezet, weer een linkje die het doet :Y)

http://files.erkens.info/got/DEVICE.COM

[ Voor 7% gewijzigd door Erkens op 14-07-2005 17:24 . Reden: url aangepast aan nieuwe locatie @ server ]

• pyravex
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

Sweet!
thnx!

hey heb jij ook een menuutje gemaakt in config.sys of in de autoexec.bat

als je um in autoexec.bat hebt gemaakt zou je mij eens de source kunnen showen???

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

pyravex schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:42:
Sweet!
thnx!

hey heb jij ook een menuutje gemaakt in config.sys of in de autoexec.bat

als je um in autoexec.bat hebt gemaakt zou je mij eens de source kunnen showen???
zelf heb ik dat niet gedaan, althans niet de afgelopen 3 jaar ;)
maar een menu maken in config.sys is een stuk makkelijker, althans dat vind ik. Voorbeelden zijn er duizenden gewoon even zoeken of dergelijke bootdisks downloaden.

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
waarom gebruik je geen BartPE :? dan zit je hiermee niet te rommelen ;)

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

+ dat je daar ook zo'n beetje elke denkbare en supported SCSI/SATA Raid driver in kan verwerken naast een big-ass collectie netwerkdrivers.

Probeer vooral eens een Windows2003 based BartPE te maken en geniet met volle teugen van de flexibiliteit die je krijgt.
Zelf gebruik ik een bartPE met drivers + recoverytools voor diverse mainstream produktieservers.
Minimum geheugeneis is 128 MB voor mijn CD maar het kan minimaler.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2005 23:13 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mephix
Beetje oud topic, maar toch nog even onder de aandacht brengen.

Device.com of devload.exe zijn prima tools, zo lijkt het. Makkelijk om met batchfiles netwerk drivers te laden... Maar, op ieder systeem waar ik het op probeer (met verschillende netwerkkaarten), hangen beide tooltjes bij:
device.com protman.dos /I:\net

Ik krijg het laden van die netwerkdrivers vanaf de commandline dus nog niet voor elkaar :(

Ik zag dat meerdere mensen bezig zijn geweest met device.com (en misschien ook devload.exe), dus zijn er mensen die dit probleem ook hebben ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mephix schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:41:
...hangen beide tooltjes bij:
device.com protman.dos /I:\net
Als je nou ook eens de driverletter opgeeft?
code:
1
DEVICE.COM PROTMAN.DOS /I:A:\NET

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mephix
Maakt helaas geen verschil.

c:\device.com c:\protman.dos /I:c:\drivers\bcm57xx

Eigenlijk dezelfde regel als die in config.sys staat, maar dan de volledige driverletters/paden erbij. Je krijgt dan te zien:
IBM Protocol Manager Version 2.1

En daarna niets meer :'(

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Mephix schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 13:12:
Maakt helaas geen verschil.

c:\device.com c:\protman.dos /I:c:\drivers\bcm57xx
en daar staat ook je protocol.ini?
IBM Protocol Manager Version 2.1...
Waarom gebruik je de IBM NDIS2 stack en niet de MS NDIS3?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mephix
Ja.
Waarom gebruik je de IBM NDIS2 stack en niet de MS NDIS3?
Daar heb ik geen speciale reden voor. Volgens mij komt die IBM ndis 2 driver oorspronkelijk van een ghost bootflop oid. Maar werkt device.com bij jou wel dan ? Of zijn dit meer mogelijke oplossingen die je aandraagt ?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou, als protman.dos helemaal nix doet, bestaat de kans dat je een NDIS 3 versie van b57.dos op je systeem hebt staan. Probeer het eens met de DOS NDIS2 drivers van http://www.broadcom.com/drivers/downloaddrivers.php

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Mephix
Brahiewahiewa schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:34:
Nou, als protman.dos helemaal nix doet, bestaat de kans dat je een NDIS 3 versie van b57.dos op je systeem hebt staan. Probeer het eens met de DOS NDIS2 drivers van http://www.broadcom.com/drivers/downloaddrivers.php
Nee, het zijn 100% zeker ndis2 drivers.. ik laad ze ook gewoon met een config.sys, dus dat zit allemaal wel goed.
Pagina: 1