Toon posts:

Hoe kan je het beste de extra ventilators in je kast hangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand een beetje vriendelijk kunnen vertellen wat de beste manier is om je extra ventilators in de kast te hangen.

Me het een PIV 2,26ghz, Asus P4T533-C, 256mb Rdram Pc-800
De kast zelf is een midi tower en nu heb ik nog 2 extra koelers die ik in de kast kan monteren. Hoe kan ik ze het beste hangen in de kast?

Alvast bedankt

Verwijderd

Vooronder en de zijkant (in-uit)

Verwijderd

Topicstarter
thnx maar ik bedoelde eigenlijk de plaats voor en achter, daar kan ik nog extra bijhangen
maar welke moet hoe hangen?
vb. die wat achter zit, moet die zuigen of blazen richting de cpu?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

int vooronder kan je (als ik et zo hoor) het beste naar binnen laten blazen, en onder je voeding kan je het beste blazen

als je nog meer fans wilt, zou ik daar ook outtake`s (die de lucht er out taken) van maken

Suc6

Electronics development

Verwijderd

eentje links in je kast en eentjt bovenop, werkt erg goed. maar ligt er adn aan wat voor j erin zet, 60/80 of 120. ikzelf heb er 2 van 120mm inhangen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 06:48:
Vooronder en de zijkant (in-uit)
IDD, je moet zorgen dat je een fan hebt die lucht naar binnen haalt, en een fan die lucht naar buiten zuigt.

En dan logisch is dat je probeerd de koude lucht langs je cpu te halen en dan de warme lucht zo snel mogelijk naar buiten te schoppen. Maar dit zal je hooguit een paar graden schelen.

het gebruik van fan/air-ducts is ook aan te raden!

Verwijderd

Ik had ook nog een case fan plaatsing vraag. Een "normale" fan blaast... maar als je em omdraait betekend het dan simpelweg dat ie dan zuigt? Want ik wil vooronder een 80 mm fan naar BINNEN laten blazen en achterop heb ik nog een plek (zit een mooi ingeprint plektje) voor een 40 mm fan maar die wil ik dus laten zuigen en het (warme) lucht dus zo naar buiten gooien. kan ik dan de 40 mm fan gewoon omdraaien en naar buiten laten blazen zodat ie zuigt van binnen? of praat ik wartaal?

Verwijderd

Dit vond ik in de FAQ van dit forum (http://gathering.tweakers...list_messages/525314/last):

Airflow

Laten we het eens over de airflow hebben. Om je te laten zien wat nou goed en wat nou fout zijn zie je hieronder 4 plaatjes staan. De eerste 2 zijn voorbeelden waarin de fans verkeerd geplaatst zijn. De nummers 3 en 4 zijn voorbeelden waar de fans wél juist geplaatst zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case4.gif

1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
2. Hier kun je zien dat de linker fan naar binnen blaast en de fan rechtsonder naar buiten. Eigenlijk is dit dus in precies de tegenovergestelde richting als dat warme lucht zich beweegt. Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft. Hier blaast met koude lucht bovenin naar binnen, waardoor de warm geworden lucht eigenlijk gezegd beneden weg moet, wat dus niet gaat.
3. Dit is een goed voorbeeld van een goede opstelling van de fans. De fan rechtsonder zuigt koude lucht aan van laag bij de grond en blaast die de kast binnen. De inmiddels warm geworden lucht stijgt op en wordt door de fan linksboven weggezogen uit de kast. Zo is er een positieve luchtstroom.
4. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij plaatje nummer 3. Zij het dat hier de fan bovenop de case de warme lucht naar buiten blaast, wat dus ook een optie is.

/edit
plaatje 4 is nou ook goed

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:23

KneoK

Not in a million lightyears

Uhmz, 1, 2, 3, 1 ??? Ik neem aan dat nummer 1 (de laatste) nummer 4 moet zijn ???

Oh nee, nummer 1 en nummer 1 zijn dus identiek... Alleen plaatje 3 geeft dus weer wat de beste airflow bewerkstelligt...

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Door Zero00 - Friday 02 August 2002 14:16

Ik had ook nog een case fan plaatsing vraag. Een "normale" fan blaast... maar als je em omdraait betekend het dan simpelweg dat ie dan zuigt? Want ik wil vooronder een 80 mm fan naar BINNEN laten blazen en achterop heb ik nog een plek (zit een mooi ingeprint plektje) voor een 40 mm fan maar die wil ik dus laten zuigen en het (warme) lucht dus zo naar buiten gooien. kan ik dan de 40 mm fan gewoon omdraaien en naar buiten laten blazen zodat ie zuigt van binnen? of praat ik wartaal?
Ja hoor, even simpel als 1 en 1 2 is 8)7

En voor je dit soort vragen stelt, kijk eerst even op de FAQ, want jouw vraag+antwoord staat daar zeker weten bij... Zoals hierboven te zien ;)

Je sprak over een 40x40mm fan??? dat is wel heel erug klein zeg! Zal niet veel uithalen op de airflow denk, want hij`s veel te klein! Minimaal 60x60 wil nog weleens effect hebben.

Eigenlijk typisch een gevalletje voor een Dremel: maak er een paar extra gaten in en plaats daar een fan in. Die kan je heel simpel vast maken met bv. een tie-wrapje. Zo`n fan weegt zowat nix, dus het vastmaken is heel simpel te doen. Zou misschien zelfs met (hittebestendig, dus dat`t blijft plakken bij hoge temps) kunnen denk...

Ik ga ook binnenkort de dremel in mijn kast zetten, wat de airflow is gewoon kut. CPU en mobo zijn idle beide 44° en dat vind ik wel erug veel (voor mobo)

Dit is dacht ik een goede opstelling. Veel dremel-werk, maar dat niet uit, toch niks te doen (na het werk hm)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=2994

Zit er nog over na te denken of ik veel gaten zal boren achter de fan of gewoon een heel vierkantje eruit halen en er een fangaurd voor zetten... T`kan allebei dat wel...

Use the Search Luke...

Verwijderd

ik zou voor de fanguards gaan, meestal ziet het er beter uit, en het maakt zeker minder geluid.

ehm, rhinoceros maakt mooie plaatjes
Pagina: 1