Netwerk config; gaat het werken?

Pagina: 1
Acties:

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb een schets gemaakt van het netwerk dat ik morgen ga leggen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/juniorrules/Netwerk.JPG

Mijn ISP is @Home.
Normaal met lan-parties hier thuis deed ik internet delen door twee nettwerkkaarten in één pc te plaatsen en dan twee verschillende netwerken aan te leggen (lan-party/@Home). Nu ik hier thuis een vast netwerk aanleg wil ik liever dat er niet altijd één pc aan moet staan om internet voor de rest te verbergen.
Zoals jullie zien is er wel een printerserver, maar die is simpelweg niet krachtig genoeg voor internet sharen (P1 133MHz, 16MB EDO Ram).

Ik wil dus internet gewoon de switch in laten gaan alle computers hun IP aanwijzen (192.168.0.*) en hun subnetmasker (255.255.255.0).
Mijn vraag is of @Home dit wel allemaal gaat accepteren (met hun nieuwe beleid mbt internet delen) :?

T.net gallery | V&A ads

• tozzke
  • Laatst online: 21:34

tozzke

aka tozzert

wil je op internet... dan moet je toch het IP van je provider hebben :? en niet de 192.168.0.x volgens mij gaat het zo niet werken en moet je toch een PC aan laten staan die dan dient als gateway oid

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Juniorrules schreef op 02 augustus 2002 @ 01:26:
Ik heb een schets gemaakt van het netwerk dat ik morgen ga leggen:

afbeelding

Mijn ISP is @Home.
Normaal met lan-parties hier thuis deed ik internet delen door twee nettwerkkaarten in één pc te plaatsen en dan twee verschillende netwerken aan te leggen (lan-party/@Home). Nu ik hier thuis een vast netwerk aanleg wil ik liever dat er niet altijd één pc aan moet staan om internet voor de rest te verbergen. Zoals jullie zien is er wel een printerserver, maar die is simpelweg niet krachtig genoeg voor internet sharen (P1 133MHz, 16MB EDO Ram).

Ik wil dus internet gewoon de switch in laten gaan alle computers hun IP aanwijzen (192.168.0.*) en hun subnetmasker (255.255.255.0).
Mijn vraag is of @Home dit wel allemaal gaat accepteren (met hun nieuwe beleid mbt internet delen) :?
een switch kan geen ip's aanwijzen |:(
dat gaat dus niet werken, wat jij zoekt is een router, evt met ingebouwde switch
dan heb je dus wel een kastje wat altijd aanstaat, maar dat trekt weer practisch geen stroom.

maar toch nog een geluk voor jou een p1-133 is wel sterk genoeg om i-net te delen :)

ps
moet dat verbergen verdelen zijn ?
of begrijp ik nu iets fout ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Bij je coax segment moet je wel een beetje opppassen zoals je het nu getekend hebt gaat ie niet werken, je zal één lange kabel moeten gebruiken en die direct met een T stuk aansluiten op de pc, een lange kabel met eenT stuk wat op het uiteinde aan een pc zit gaat volgens mij niet goed werken.

• Zegato
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 01:39:
Bij je coax segment moet je wel een beetje opppassen zoals je het nu getekend hebt gaat ie niet werken, je zal één lange kabel moeten gebruiken en die direct met een T stuk aansluiten op de pc, een lange kabel met eenT stuk wat op het uiteinde aan een pc zit gaat volgens mij niet goed werken.
Het Coax gedoe is voor TV. Had dat er bij getekend omdat we met het trekken van UTP ook nog wat COAX meetrekken. :) Het heeft dus niets te maken met het netwerk in feite, sorry :)

[edit]
Als ik geen IP's en een subnetmasker kan geven aan elke pc, hoe wil ik dan aan printer en bestandsdeling doen? :?

@Home gaat een IP dan aan elke pc toewijzen en ik kan gewoon Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken en QOS-pakketplanner aan laten staan zie ik. :) Dan werkt het dus wel? :?

T.net gallery | V&A ads

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 11:48
heb net een e-tech router gekocht, 5 min werk, DSL/Cable Router + 4x Switch eur 102 (113,- inc rembours) bij Routershop
werkt als een speer, veel sneller dan daarvoor 2 nics in 1 box.

• Zegato
  • Niet online
mtjoeng schreef op 02 augustus 2002 @ 01:56:
heb net een e-tech router gekocht, 5 min werk, DSL/Cable Router + 4x Switch eur 102 (113,- inc rembours) bij Routershop
werkt als een speer, veel sneller dan daarvoor 2 nics in 1 box.
Ik ben niet van plan om nog extra hardware te gaan kopen :) Ik doe het met 't huidge spul :)

T.net gallery | V&A ads

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Juniorrules schreef op 02 augustus 2002 @ 01:48:
[...]

Als ik geen IP's en een subnetmasker kan geven aan elke pc, hoe wil ik dan aan printer en bestandsdeling doen? :?

@Home gaat een IP dan aan elke pc toewijzen en ik kan gewoon Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken en QOS-pakketplanner aan laten staan zie ik. :) Dan werkt het dus wel? :?
je kunt best wel op elke pc een ip addres en subnet instellen, das het probleem niet. alleen als je wilt met meerdere pc's wilt internetten heb je een gateway nodig........

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

zowiezo wordt de 192.168.x.x op internet niet gerouteerd, je zult ergens NAT moeten draaien omdat je waarschijnlijk maar 1 ip-address van @home krijgt. Op die plaats waar NAT-translatie plaatvind, kun je meteen een firewall configureren en eventueel rechten voor wie het internet op mag.
Als @home wel alle ip-addressen uitdeelt, dan kan het zo wel werken, maar ik weet niet of je dan vaste ip-addressen krijgt van @home.

scn

• DavidK
  • Laatst online: 19-12-2022
Juniorrules schreef op 02 augustus 2002 @ 02:04:Ik ben niet van plan om nog extra hardware te gaan kopen :) Ik doe het met 't huidge spul :)
Dat is dus niet mogelijk. Je moet of een kabelrouter aanschaffen die de switch vervangt (Of je plaatst de kabelrouter tussen de switch en kabelmodem) of je plaatst zoals reeds door anderen vermeld een simpel systeempje met twee nic's die je tussen de kabelmodem en de switch plaatst. Deze kun je dan als router laten fungeren en het NAT verhaal laten afhandelen. (En firewall/DHCP etc etc).

De genoemde functies zijn trouwens ook op een (fatsoenlijke) kabelrouter aanwezig.

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Nou, je moet wel oppassen, want ik heb gemerkt, dat @home de 192,168.* reeks (voor een deel tenminste?¿) gewoon doorgeeft. Je zal altijd iets nodig hebben, dat de verbinding naar buiten doorgeeft, dus of voor alle comps ip's aanvragen, OF 1 computer als server gebruiken, die dan altijd aanstaat, volgens mij kan je printserver dat best wel trekken.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• DavidK
  • Laatst online: 19-12-2022
Heb je gelijk in...
nulkelvin schreef op 02 augustus 2002 @ 11:57:
Nou, je moet wel oppassen, want ik heb gemerkt, dat @home de 192,168.* reeks (voor een deel tenminste?¿) gewoon doorgeeft. Je zal altijd iets nodig hebben, dat de verbinding naar buiten doorgeeft, dus of voor alle comps ip's aanvragen, OF 1 computer als server gebruiken, die dan altijd aanstaat, volgens mij kan je printserver dat best wel trekken.
De paketten die van de 192.168.x reeks komen zullen bij de eerste de beste router van @Home gedropt worden, omdat een router op het internet adressen uit een private range niet doorlaat.

Waarom zou je extra ipadressen aanvragen wanneer er een makkelijke oplossing voor handen is? :?

Verwijderd

Bij @ home schijn je tot 4 ip adressen te kunnen kopen, dus je hebt er te kort of je moet voor je printer server een niet routable protocol als netbeui willen gebruiken, dan zou het kunnen als je 4 ip adressen hebt van @home, kan een p133 onder free sco met 16mb je @ home netwerkje prima routeren, kracht zat tevens kun je hier ook je printerserver op installeren. Dus als je de ip's heb kan het wel echter is het uit veiligheids overwegingen niet slim.

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

DavidK schreef op 02 augustus 2002 @ 12:34:

De paketten die van de 192.168.x reeks komen zullen bij de eerste de beste router van @Home gedropt worden, omdat een router op het internet adressen uit een private range niet doorlaat.
Probleem is dus dat @home een paar keer "verkeerd" ingestelde routers had, waardoor die range dus wel werd doorgegeven, als de search zou werken, zou je de discussie daarover op GOT kunnen lezen.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

Pagina: 1