Toon posts:

een vraagje over een HD Bracket

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een HD slede alleen ik wou iets vragen aan de kenners.

Kan ik de Hardeschijf uitschakelen terwijl de pc gewoon aanstaat ?
( daarmee bedoel ik kan ik de power off zetten op de HD slede zodat er geen stroom meer op komt )

ben namelijk bang dat hij BOEM zegt dus eerst vragen leek mij het verstandigdst.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Nee, een harde schijf vindt het over het algemeen niet leuk wanneer je als je pc aan staat deze ineens uit de pc trekt. Dit kan alleen gebeuren bij "hot swappable" SCSI-systemen. Hierbij staat de besturing over het algemeen op een interne hd en kunnen hd's in hiervoor speciaal ontworpen racks verwisseld worden zonder het systeem uit te hoeven zetten.

Wanbeleid is ook beleid.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 23:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

agent327 schreef op 02 augustus 2002 @ 10:54:
Nee, een harde schijf vindt het over het algemeen niet leuk wanneer je als je pc aan staat deze ineens uit de pc trekt. Dit kan alleen gebeuren bij "hot swappable" SCSI-systemen. Hierbij staat de besturing over het algemeen op een interne hd en kunnen hd's in hiervoor speciaal ontworpen racks verwisseld worden zonder het systeem uit te hoeven zetten.
dat was de theorie :)

in praktijk gaat het prima
word dagelijks meerdere keren gedaan op school. en thuis doe ik het ook regelmatig. win2k geeft gewoon een foutmelding over drive-disconected
w98 gaat hangen als je er met die schijf bezig was, maar anders zegt ie er niks van

tis echter niet meer mogelijk om ze daarna weer aan te zetten :(
iig niet bij mij

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

op een dag zegt ie "doe het zelf maar"

het is bij ide schijven niet aan te raden om zomaar de stroom eraf te halen....

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 16:10

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 00:31:
Hallo,

Ik heb een HD slede alleen ik wou iets vragen aan de kenners.

Kan ik de Hardeschijf uitschakelen terwijl de pc gewoon aanstaat ?
( daarmee bedoel ik kan ik de power off zetten op de HD slede zodat er geen stroom meer op komt )

ben namelijk bang dat hij BOEM zegt dus eerst vragen leek mij het verstandigdst.
Lijkt me niet zo'n goed idee. Heb ik een keer gedaan (per ongeluk). Kreeg een mooi BSOD en na een reset was de Windows corrupt. :?. Een voordeel, het was een compu op school, dus dan valt dat nog wel mee.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

agent327 schreef op 02 augustus 2002 @ 10:54:
Of het OS staat, zoals de meeste servers, op een RAID schijfje. Gaat er een van de mirrored disks kaduuk -> eruit -> nieuwe erin -> controller werkt nieuwe disk bij en de banaan gaat weer... Server niet down geweest. (wel even minder prestatie door 't ontbreken van 1 disk).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Bij Win2K lukte het me om het schijfje eruit te halen..en na 10 minuten weer terug te zetten zonder foutmelding...ik moest wel ff Nieuwe hardware wizard draaien om die harddisk weer te voorschijn te toveren :)

Verwijderd

las laats ergens hoe je een ide raid systeem kon maken onder win98/me/2k is dat nix??

ff zoeken bij google (weet de link niet meer) maar die was ook hot swapble (of hoe schrijf je dat) alleen moest je dan wel 2 schijven aangesloten hebben verders weet ik nie echt meer ff zoeken dus

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:57

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

• AJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

AJ

sorry tot nog toe kon ik alles vogen maar wat is Move OH->OM

Verwijderd

Hotswap kun je met oa de Promise driveslede's die bijgeleverd worden in Retail RAID setjes (Controllerkaart + ATA-kabel['s] + Slede['s]).

Misschien wel zo handig om de drive in Windows te configureren als verwisselbare schijf ipv harddisk...

• biertje-blijf-bij-me
  • Laatst online: 04-03-2025
is het niet zo dat als je je pc goed sfluit je hd gelijk in een veilige stand word gezet zodat vervoer mogelijk is zonder schade?

Verwijderd

biertje-blijf-bij-me schreef op 03 augustus 2002 @ 11:23:
is het niet zo dat als je je pc goed sfluit je hd gelijk in een veilige stand word gezet zodat vervoer mogelijk is zonder schade?
vroeger moest je eerst "parkeren", tegenwoordig zit in de firmware van harddisken dat ze bij afsluiten de koppen parkeren, een signaaltje geven op de bus en vervolgens de stroom ontkoppelen naar vitale delen.

Maw, als je de Pc afsluit zoals het hoort, zijn de harddisk-koppen beschermd (totdat je de pc laat vallen op een harde ondergrond...)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

AJ schreef op 03 augustus 2002 @ 10:41:
sorry tot nog toe kon ik alles vogen maar wat is Move OH->OM
een move van hardware algemeen naar opslagmedia en IOcontrollerers.

Maar volgens mij levert promise wel een soort bracket die je kunt gebruiken om je ide schijven te hotswappen., staat tenminste in het boekje dat ik kreeg bij mijn ATA controller.

maar met gewone standaard brackets zou ik het zeker niet doen, heb eerder een ide schijf eens losgekoppelt toen hij nog draaide en dat vond hij minder leuk.
Pagina: 1