[RH limbo] rare tekens in MC

Pagina: 1
Acties:

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 06:58

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
zoals in de png hier onder te zien zitten er rare blokken in de mc. Dit is gekomen na het upgrade naar RH Limbo (testing). Er zijn verschillende nieuwe lettertypes geinstallerd op het systeem, en ik heb ook geprobeerd die weer terug te zetten. Ik heb tevens bij de eigenschappen van de console alle schema's geprobeerd. Niets hielp... Ook willen er wel eens tekens "blijven staan" , dus alsof je met vnc ingelogd bent op een andere bak en de info wordt niet snel genoeg verwerkt.....

iemand een idee ????

http://ircow.dnsalias.com:2000/schermafdruk2.png

p.s. voor de rest loopt ie super stabiel en echt lekker snel (RH) voor de desktop zeker een aanrader

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

antialiasing uitzetten voor konsole.. (konsole heeft daar overigens zelf een command line switch voor..) ;)

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Klinkt goed :)
maar in het configscherm zie ik de optie niet staan, bij de eigenschappen van console ook niet, google geeft geen goede hits, man console kent ie niet en het RH is niet beriekbaar.

Zou je ook kunne n zeggen waar ik het zou kunnen vinden of wat die opdracht regel is ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

2e hit in Google:

http://docs.kde.org/3.0/k...command-line-options.html

konsole --noxft should do it... ;)

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
als je man konsole cq konsole --help eens probeert.. (anti-aliasing = --noxft)

Het probleem zit hem echter niet in het al dan niet anti-aliasen van je konsole-fonts. Anti-aliasing voor graphics is een techniek om de randen in een pixel-device (bijv. monitor) en gelijkmatiger verloop te geven door de pixels in de buurt van zo'n rand een gedeelte van de achtergrondkleur mee te geven.

Jouw probleem dat de midnight commander geen goede lijntjes weer kan geven ligt veel meer in het ontbreken van een extended ascII karakterset. Kijk maar eens even wat 'echo $TERM' zegt' (misschien 'ansi' ofzo).

Het lijntjes probleem in midnight commander kun je oplossen door je terminal op xterm te zetten.
code:
1
2
in bash: export TERM=xterm
in *csh: setenv TERM xterm

Verwijderd

richardt: een logische verklaring, maar ik sluit niet uit dat het probleem ook bij antialiasing kan liggen.. dit probleem is vaker voorbijgekomen op GoT, en meerdere keren is het probleem de antialiasing geweest.. :) - als het goed is zou konsole automatisch "linux" als TERM variable moeten gebruiken... althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.. zou geen problemen mogen geven...

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Ik heb het op xterm staan en ik het het commando ook geprobeerd, hier mijn instellingen:
http://ircow.dnsalias.com:2000/scherm.png
hier de mc:
http://ircow.dnsalias.com:2000/scherm1.png

en dit ziet er goed uit dacht ik:
[proxy@cc58919-c proxy]$ echo $TERM
xterm

nog niet dus

• richardt
1. mc kent geen anti-aliasing. Als je dat wil moet je die optie meegeven aan konsole.
2. Je voert de midnight commander uit als root (!!) en je geeft de TERM variabele weer als user 'proxy'...

als je nu eens een xterm window opent en daarin typt:
code:
1
2
export TERM=xterm
mc -c

• Pim.

Pim.

Topicstarter
helaas... geen verandering of foutmelding what so ever

Verwijderd

reeds eerder vermeld: mc doet niks met antialiasing.. het probleem zit in konsole.. open het kde-menu, kies voor Run.. en geef als command:
code:
1
konsole --noxft

zo dan? :) :?

• richardt
Ok, tweede poging

1. rechter muis click in het konsole window waar je midnight commander draait
2. select fonts
3. select custom
4. select misc-fixed. (of kijk in de lijst welk font wel werkt met mc)

Misschien heb je per ongeluk te veel fonts verwijderd, dus misschien moet je even kijken welke fonts je nog hebt (rpm -qa | grep xfonts)

Waarschijnlijk moet je xfonts-base weer installeren.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

vraagje;
heb je er ook last van als je bijv; ctrl+alt+2 drukt, inlog, en dan mc typt? krijg je dan nog steeds die 'vage' MC?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Pim.

Pim.

Topicstarter
richardt schreef op 02 augustus 2002 @ 15:53:
Ok, tweede poging

1. rechter muis click in het konsole window waar je midnight commander draait
2. select fonts
3. select custom
4. select misc-fixed. (of kijk in de lijst welk font wel werkt met mc)

Misschien heb je per ongeluk te veel fonts verwijderd, dus misschien moet je even kijken welke fonts je nog hebt (rpm -qa | grep xfonts)

Waarschijnlijk moet je xfonts-base weer installeren.
1 t/m 4 gedaan maar het schijnt niet aan de fonts t eliggen.. daar gaan de blokkies niet van weg :(
als ik grep -qa | grep fonts doe krijg ik dit lijstje:
[proxy@cc58919-c proxy]$ rpm -qa | grep fonts
XFree86-base-fonts-4.2.0-8
ttfonts-zh_CN-2.11-26
fonts-ISO8859-2-75dpi-1.0-8
ghostscript-fonts-5.50-6
urw-fonts-2.0-17
XFree86-ISO8859-15-75dpi-fonts-4.2.0-8
tetex-fonts-1.0.7-55
fonts-KOI8-R-1.0-3
XFree86-100dpi-fonts-4.2.0-8
fonts-ISO8859-2-1.0-8
ttfonts-1.0-9
XFree86-75dpi-fonts-4.2.0-8
XFree86-truetype-fonts-4.2.0-56
ttfonts-zh_TW-2.11-14
XFree86-cyrillic-fonts-4.2.0-56
ttfonts-ja-1.2-8
XFree86-ISO8859-15-100dpi-fonts-4.2.0-8
fonts-KOI8-R-100dpi-1.0-3
bitmap-fonts-0.1-1
taipeifonts-1.2-19
fonts-ISO8859-2-100dpi-1.0-8

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Scarecrow schreef op 02 augustus 2002 @ 16:22:
vraagje;
heb je er ook last van als je bijv; ctrl+alt+2 drukt, inlog, en dan mc typt? krijg je dan nog steeds die 'vage' MC?
waar en wanneer dat in te toetsen ???? in de konsole gebeurt niets......

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 augustus 2002 @ 15:49:
reeds eerder vermeld: mc doet niks met antialiasing.. het probleem zit in konsole.. open het kde-menu, kies voor Run.. en geef als command:
code:
1
konsole --noxft

zo dan? :) :?
Had ik na aanleiding van je eerdere post natuurlijk al gedaan :) , maar helaas.. geen verandering

Pagina: 1