Toon posts:

Tivoli

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn die op hun werk Tivoli gebruiken voor het beheer van servers/desktops.

Wij gebruiken al jaren Tivoli maar op de een of andere manier wil het maar niet lukken. De presentaties van IBM zijn fantastisch, je krijgt allemaal meldingen van servers en die kun je correleren, en woops je ziet precies welke applicaties er problemen kunnen gaan krijgen. Dan worden de juiste mensen opgepiept enzo.

In praktijk blijkt dat de beheerders er niets van moeten hebben en dat je een TEC scherm vol met meldingen krijgt waar niemand wat mee doet. De beheerders hebben liever hun eigen tools. Je ziet dat vooral NT en Novell beheerders moeite hebben met zo'n platform overstijgende tool.

Is er een bedrijf waar zoiets succesvol is ingericht?

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Wijzelf (bedrijf met redelijk complex serverpark) zijn bezig met de invoering van IBM Director (aftreksel van Tivoli welke alleen op het i386 platform draait). Bij ons zitten een aantal NT/Novell beheerders welke sinds kort dus ook hier mee aan het stoeien zijn.
Op het eerste gezicht zijn de mensen hier redelijk gelukkig mee, echter is het bij dit soort tools wel van belang dat mensen het nut van dit soort tools inzien en dus ook even door de zure appel heen bijten.
Mijn ervaring is dat dit soort tools staan of vallen met de inzet en de betrokkenheid van de beheerders. Vaak zie ik dat deze tools de eerste tijd goed en volop benut worden, echter is er na een aantal maanden de nieuwigheid ervan af waardoor na een half jaar mensen er niets meer mee doen. Dit is toch jammer, want dit soort tools kunnen het leven van beheerders een heel stuk mooier/makkelijker maken.

Mochten jullie Tivoli in willen zetten om alleen maar NT/W2K/Novell/Linux servers/clients te monitoren raad ik je aan om eens te kijken naar IBM Director. Mocht je namelijk ook nog eens IBM Netfinity server hebben staan, dan mag je deze tool gratis gebruiken en per Netfinity server mag deze tool dan zelfs ook nog eens op 10 niet IBM servers worden geinstalleerd. Zelfe voorwaarden gelden ook voor de client systemen. Per IBM desktop/laptop mag je 10 niet IBM systemen in Director hangen ;)

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken inderdaad veel netfinity's, had nog nooit gehoord van Director. Thnx! :) ga ik eens bekijken.
We hebben ook AIX en SUN, en zo te zien zijn er geen agents voor.. jammer want het management wel perse een "platform overstijgende tool".

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Director werkt helaas alleen maar op het i386 platform, dus AIX en Solaris kun je vergeten (Linux en Unixware werkt dus wel). Maar ook al gebruik je het alleen voor NT/W2K/Novell/Linux, dan is het zeker al de moeite waard (vooral omdat het dan gratis is ;) )

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Wij werken sinds mei 2000 met tivoli en het draait als een zonnetje, ook het grote reclame voorbeeld van tivoli in nederland. Maar draaien jullie kaal tivoli of ook icm een werkplekbeheer tool? (bijv tripple p/ddm)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Van Tivoli gebruiken we Remote Control (voor NT servers) en dan natuurlijk TEC & DM.
Voor werkplekbeheer gebruiken we ZENworks van Novell.
Wat mij dus zo opvalt is dat de implementatie van ZENworks echt heel snel ging, en er werken nu 10-tallen beheerders dagelijks mee zonder dat we er veel onderhoud aan hebben. Hooguit 1 keertje per maand de (sybase)-database opruimen.
Voor onze Tivoli omgeving heb je alleen al een dag-taak om het zaakje draaiende te houden.
Dan is het weer traag, dan loopt er weer ergens een monitor niet, dan start TEC niet etc...

Over tripple p/ddm hoorde ik laatst iets bij TGGN (tivoli gebruikers groep), zit je soms bij een verzekeraar?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ja idd bij een verzekeraar. Ik weet niet zeker of ik zomaar mag zeggen waar en tot hoever het straks doorgevoerd wordt. Maar daar draait dit alles als een zonnetje. Maar om even aan te geven hoe goed dit draait, wij vallen sinds kort onder een grotere maatschappij en deze gaat ook Tivoli nemen en zoals je weet gebeurt zoiets niet vaak. (de grotere maatschappij drukt vrijwel altijd het eigen systeem door) Tec gebruik ik zelf niet, maar heb er geen klachten over gehoord. ZEN heb ik ook al eens horen vallen, maar meestal niet zo positief als bij jou. Trouwens sinds bij ons Novell uitgebannen is loopt alles aanzienlijk soepeler. Snap de Novell rage niet echt meer. Toegegeven, tot en met NT4 ok, maar sinds 2000.... Alleen die proxy cache is echt heel erg snel. Maar de vroegere argumenten mbt inloggen/bestandssysteem gaan volgens mij niet echt meer op. Moet ik er wel bijzeggen dat we geen tcp/ip met novell gebruikten. Daarnaast vind ik tivoli als desktop tool ook niet echt superieur meer aan dat van active directory. Software deployment werkt wel goed maar het scheelt te weinig om de prijs goed te praten. Maar wie tivoli alleen voor desktop deployment neemt is ook niet helemaal lekker.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Goed, alles liep dus als een zonnetje vandaag voor het eerst weer een crash gezien, maar een restart van een aantal deamons verhielp het euvel en alles lijkt nu weer normaal te draaien.

Pagina: 1